Negativni vpliv na ekonomsko računico za male sončne elektrarne
Že nekaj mesecev je odprto vprašanje kakšna bo višina subvencije za male sončne elektrarne. Borzen je že pred časom napovedal odprtje novega poziva za subvencije za sončne elektrarne, po napovedih naj bi ga odprli do konca marca. Do 29.3. ga še vedno ni bilo, predviden je v aprilu.
Nadejamo se, da bodo odločevalci nove subvencije za podporo samooskrbi z elektriko izboljšali in bodo višje kot doslej. Zanimanje za sončne elektrarne za samooskrbo se je letos občutno zmanjšalo, predvsem zato, ker so bili zainteresirani investitorji v lanskem letu prisiljeni pohiteti z investicijo.
V letu 2023 se je zgodila izredno visoka rast investicij v male sončne elektrarne zaradi še veljavne stare uredbe, trg je dobesedno pregorel. Z novim letom 2024 je nastopila drastična razlika v pogojih, spremenil se je obračun med proizvedeno in porabljeno električno energijo, ki ni enako stimulativen kot prejšnji.
Za obstoječe lastnike sončnih elektrarn oziroma tiste, ki sončne elektrarne še niso postavili, v 2023 pa so pridobili soglasje, velja sicer sistem netiranja po stari uredbi še naprej. Obračun distributer opravi enkrat na leto, in če odjemalec v omrežje odda manj električne energije, kot je porabi, mu po tržni ceni zaračuna le razliko, v nasprotnem pa stroška za elektriko nima.
Kako bo z novimi investicijami v sončne elektrarne za samooskrbo?
Ekonomika sončne elektrarne se za nove investitorje, ki razmišljajo o izgradnji SE, konkretno spremeni. Do sedaj je znano, da se bo obračun netiranja s strani operaterja izvajal vsak mesec, in to, v odvisnosti od vsakega posebej, s 1. julijem pa nastopi tudi novi obračun za omrežnino, ki naj bi lastnike sončnih elektrarn dodatno obremenil.
Moramo ob tem poudariti, da so se sončne elektrarne za gospodinjstva v preteklosti uveljavile predvsem zaradi ugodne odplačilne dobe, ki praviloma za povprečno veliko SE – 11 kW, ni bila daljša od 8 – 10 let. Zaradi slabše prognoze za naprej, bo višina subvencije toliko bolj pomembna, razen tega pa bodo ključni tudi obračuni za presežke ustvarjene elektrike v posameznih mesecih.
Hranilniki bodo obvezen del opreme
Z novim načinom obračunavanja, je glavna novost pri samooskrbi ta, da sončna elektrarna deluje skupaj s hranilnikom in s tem več ni “breme” za elektro omrežje. Seveda je investicija ekonomsko manj zanimiva in zato stroškovno ne more biti primerljiva s predhodnimi pogoji iz leta 2023.
Zaradi dviga stroškov opreme (skupaj s hranilnikom), je upravičeno pričakovati, da bo novi javni poziv za podpore malim sončnim elektrarnam za neko prehodno obdobje omogočal višino, ki bo dovolj stimulativna v primerjavi s predhodnimi pogoji. Če to ni razumljeno na ta način, se bodo manjki pri izgradnjah malih sončnih elektrarn, nadaljevali.
Vse je odvisno od politike
Dejstvo, je, da ima samooskrba z elektriko svetlo prihodnost le, če ne bo prevelike razlike v ekonomiki in bo postopek izgradnje in priključitve SE na omrežje birokratsko nezapleten.
K oživitvi samooskrbe lahko pomemben del prispevajo distributerji, ki napovedujejo stimulacijo v obliki odplačila viškov. Glede na to, kako pomembno področje bi naj bila samooskrba z energijo, s strani države in državnih podjetij, tudi elektro distributerjev, ki bodo izvajali obračune, pogrešamo več informiranja o pogojih. Če so pogoji natančno poznani, je posledično možen zagon, v nasprotnem bo stanje samo še slabše.
Upajmo, da se bosta obe strani, država, ki daje subvencije za razogljičenje in na drugi strani elektro distributerji z odplačilom viškov, odločali v korist vseh in se zavedali kako pomembno je, da prav vsi odigrajo svoj del, ki jim pritiče.
Nenazadnje investitor tvega največ; ne more vedeti kako bo s ceno elektrike na daljši rok (veliko gospodinjstev investicijo izvede z najemom kredita) in je zato pri sklepanju tovrstnih odločitev upravičeno zelo previden. Dokaz za previdnost so lanske nizke številke podeljenih subvencij za samooskrbo s SE na Eko skladu, dokler jih je ta še podeljeval. Tudi tisti investitorji, ki so ostali brez dodeljenega soglasja za izvedbo SE, jih očitno niso koristili.
Kdo kreira pogoje, zakaj se zavlačuje?
Marsikdo napak razume investitorja, ki bi ga še zanimala samooskrba, če meni, da bo ukrep financiral zaradi zelenega prehoda, ko pa vsi vemo, da je za prehod na samooskrbo za gospodinjskega odjemalca, ključna ekonomika.
Ukrep za posameznika ni življenjskega pomena, kot streha nad glavo ali avto, mirno lahko z njim počaka.
Nasprotno je z državo, oziroma s politiko in odločevanjem na najvišjih inštancah, tam se ne sme čakati, saj bodo penali za vse nas davkoplačevalce predragi, da bi si to lahko privoščili.
In ker so to ve že danes, zakaj ni volje, da se ustvari dovolj privlačne prehodne pogoje, ki jih bo trg zagrabil?