V letu 2018 smo zaznali velik skok prodaje električnih avtomobilov, kar kaže na občutno povečanje ekološke občutljivosti državljanov. Mnogi posamezniki, razen za prevoz, električni avto koristijo kot prenosni zalogovnik električne energije. Ob 1.300 registriranih električnih vozilih kategorije M1, v začetku leta 2019, lahko rečemo, da je za električni avto rast trga eksponentna.
DRUŠTVO E-MOBILNOST SLOVENIJA (DeMS), eden prvih znanilcev električne mobilnosti
V društvu DeMS delujejo ljubitelji z elektriko gnanih vozil, ki verjamejo da smo že vstopili v dobo električnih avtomobilov, predvsem pa v dobo energetske samozadostnosti, ter da je ozaveščanje družbe o pozitivnih učinkih prehoda na električna vozila in lastno oskrbo z električno energijo potrebno okrepiti. Prepričani so, da uvedba e-vozil prinaša številne ekonomske in ekološke dobrobiti posamezniku in družbi. Organizirajo mednarodna srečanja in izdajajo publikacije, ter ozaveščajo javnost o prehodu v nizkoogljično družbo.
Električni avto Nissan Leaf, ki omogoča do 270 km vožnje z enim polnjenjem. Vir fotografije www.nissan.si
Infrastruktura električnih polnilnic se vidno izboljšuje
DeMS v Sloveniji spremlja stanje električnih avtomobilov in polnilne infrastrukture že nekaj let. Kot navajajo, je bilo leta 2018 prvič registrirano 568 električnih vozil kategorije M1, leto poprej pa 342. Ob predvidenem številu, 1.300 registriranih električnih vozil kategorije M1, v začetku leta 2019, lahko rečemo, da je rast trga električnih avtomobilov v Sloveniji eksponentna. Ocenjujejo, da bo do konca leta 2019 število preseglo 2.000 registriranih, 100% električnih vozil.
Kako izgleda polnjenje električnega avtomobila na hitrih polnilnicah
V DeMS želijo poudariti, da polnjenje električnih avtomobilov nikakor ni zahtevno, še manj pa nevarno. Električni avto se polni enako enostavno kot mobilni telefon, na hitro polnilno postajo ga zmore samostojno priključiti starejši otrok. V Sloveniji razpolagamo z brezplačnimi hitrimi polnilnimi postajami pri nakupovalnih centrih, ter brezplačnimi AC polnilnimi postajami, vse hitre polnilne postaje ob avtocestnem križu pa so plačljive. Poleg postavljene polnilne infrastrukture ob avtocestnem križu, pa se polnilna infrastruktura vse bolj širi tudi v manjše kraje in občine.
Ignac Završnik, član društva DeMS, napoveduje, da naj bi v letu 2019 presegli 2.000 registriranih, 100 % električnih vozil.
Električni avto služi kot prenosni zalogovnik električne energije
Ignac Završnik pojasni svoj primer uporabe električnega avtomobila: »Poleg sončne elektrarne, moči 15 kW, in električnega avtomobila (Nissan Leaf, 40 kWh), imamo doma vgrajen še hišni hranilnik električne energije (28 kWh). Višek dnevne proizvodnje električne energije se shrani v hišni hranilnik, ki omogoča rabo tudi takrat, ko so hišne potrebe večje od izplena elektrike s sončno elektrarno. Električni avto koristi sistem V2H - Vehicle to home, ki v praksi pomeni, da v primeru izpraznjenega hišnega baterijskega hranilnika, potrebe po električni energiji zagotavljamo iz električnega vozila. Električni avto tako postane prenosni hranilnik električne energije. E - mobilnost je ključno povezana z vzpostavitvijo lastne energetske samozadostnosti, ker ima električno vozilo lastnost, ki se premalokrat izpostavlja. Električni avto dejansko služi kot prenosni zalogovnik električne energije«.
Električni avto napolnimo v 10 minutah
Obstoječa hitra polnilna infrastruktura v Sloveniji omogoča polnjenje moči od 50 - 125 kW. V praksi to pomeni da električni avto lahko napolnimo v 10 minutah, za vožnjo od 55 do 140 kilometrov. Sicer pa imamo na voljo električne polnilnice, ki omogočajo polnjenje z 250 kW, kar pomeni da avto v 10 minutah napolnimo za 270 kilometrov poti. Hitre DC polnilne postaje ob avtocestne križu omogočajo polnjenje do 50 kW, sicer pa je med bolj naprednimi v Sloveniji polnilna infrastruktura Tesle, pojasni sogovornik.
Če električni avto polnimo doma nam 10 - urno polnjenje omogoči 125 km vožnje
Če smo lastnik električnega avtomobila ob nakupu prejmemo prenosno polnilno postajo, ki jo priključimo na navadno hišno vtičnico, ta pa nam omogoča polnjenje z 2 kW. Praksa kaže, da v 10 urah z domačo polnilno postajo električni avto napolnimo za 125 km poti. Če nam to pokrije dnevne potrebe, je domača polnilna postaja popolnoma dovolj. V primeru večjih polnilnih moči sogovornik predlaga preureditev hišnih elektroinštalacij, s strani usposobljenega električarja.
Električni avto lahko v 10 minutah napolnimo za vožnjo od 55 do 140 km (moč hitre polnilnice od 50 do 125 kW)
Električni avto, sončna elektrarna in toplotna črpalka - popolna energetska samozadostnost
Lastniki električnega avtomobila se pogosto odločajo za vgradnjo sončne elektrarne, ki v kombinaciji s toplotno črpalko, omogočata popolno energetsko samozadostnost gospodinjstva, njihov odjem električne energije iz omrežja pa se zmanjša na minimum. Več kot polovica članov društva ima vgrajen sistem sončne elektrarne, druga polovica pa jih načrtujejo izvesti.
Polnjenje na javnih hitrih polnilnicah
Običajno lahko na eni javni hitri polnilnici polnimo dva električna avtomobila hkrati, enega na AC, drugega na DC ali CCS. Enostavno polnjenje omogočajo Tesline hitre polnilnice. Teslin sistem polnjenja je izredno priročen, četudi je storitev plačljiva, vsi ostali sistemi nekoliko otežujejo uporabo polnilne postaje (uporaba RFID kartice, aplikacije, potreben je telefonski klic). Sicer pa v primeru, da ste dnevno na poti, recimo iz Maribora do Ljubljane, električni avto ne potrebuje polnjenja.
Primer - polnilni priključek Nissan WALLBOX za dvojno hitrost polnjenja. Vir fotografije www.nissan.si
Javna parkirišča s hitrimi polnilnicami
Posamezne občine v Sloveniji izstopajo po razvoju e - mobilnosti ter koristijo ugodno financiranje javnih električnih polnilnic. Občine, ki spadajo pod Natura 2000, lahko pridobijo nepovratne finančne spodbude v višini 3.000 EUR za AC in 5.000 EUR za DC električne polnilnice.
Sicer pa sogovornik zaključuje, da ob sedanji stopnji rasti polnilne infrastrukture v Sloveniji ni čutiti pomanjkanja hitrih električnih polnilnic. V prihodnosti lahko računamo na vse več javnih parkirišč, opremljenih s polnilno infrastrukturo. Določena zasebna parkirišča hotelov, kampov, ter centrov AMZS v Sloveniji že razpolagajo s Teslinimi e-polnilnicami, kjer jih proizvajalec ob določenih pogojih podari.
Pregled e - polnilnic preverite na https://www.plugshare.com/
Povezane vsebine