Volvo je začetnik futurističnih preizkusov s težkimi vozili, ki premikajo tisoče ton materialov v dnevnih kopih, kamnolomih ali gradbiščih. Ideja je popolnoma nova saj se tega področja ni lotil nihče drug. Želijo doseči ničelne emisije in seveda čim višje prihranke v primerjavi z današnjo tehniko. Cilji so še izboljšana učinkovitost strojev, višja produktivnost, učinkovitost, varnost in trajnostni pristop.

 

elektricna vozila transport

Stabilne stroje napajajo s kablom, samovozeče  transporterje poganjajo baterije

 

Načrt  - Trojna ničla

Načrti za to, kar se dogaja danes so nastali že 2013. Načrt so poimenovali Trojna ničla + 10 x. Prva ničla pomeni ničelne izpuste, druga pomeni nič nesreč, saj so  vgrajeni varnostni sistemi, ki omogočajo samodejno izogibanje trkom z drugimi stroji in osebami, s čimer postane delovno okolje varnejše. Tretja ničla označuje nič nenačrtovanih zastojev, ki odpira vrata v nov svet brez okvar, v katerem stroji sami načrtujejo svoje lastno vzdrževanje, zato nenadne okvare postanejo preteklost. Desetica pa pomeni 10 x večjo učinkovitost, saj z elektrifikacijo težkih strojev ter z optimizacijo delovišča dramatično zmanjšamo porabo energije.

 

Prototipi že vozijo

Inženirji firme že dolgo vedo, da avtonomna vozila na baterije pomenijo 95% znižanje emisij in 25% zmanjšanje stroškov delovanja. V tem projektu je cilj avtomatizacija kamnoloma. Načrt zajema vse postopke, od izkopavanja do drobljenja, zato razvijajo  nove stroje, delovne metode in sisteme upravljanja. Vse stroje poganja elektrika, velike statične bagerje pa napajajo kar po kablu. Zanimiv je še transporter na baterije, ki deluje samodejno ter prevaža in iztresa naloženi material.

 

elektricna vozila Hibridni bager

Hibridni bager nalaga električno in samovozeče električno transportno vozilo

elektricna vozila transporter v kamnolomu

Električni transporter, danes v kamnolomu, jutri na gradbišču sredi mesta

 

Cestni tovorni promet

Večino tovora v cestnem prometu prevažajo veliki vlačilci s skupno težo do 44 ton. Na cestah jih je vedno več, zato je večja poraba goriva in vpliv na okolje. Trenutno nimamo zamenjave za ta način transporta, saj železnica ne more priti do vsakih vrat. Zato Švedska agencija za energijo ter proizvajalca Scania in Siemens sodelujejo v novem preizkusu. Dizel hibridne tovornjake naj bi v bodoče na avtocestah poganjala izključno elektrika iz nadcestne napeljave. Med testi vozita dva tovornjaka brez prekinitve, med tem pa izvajajo meritve in opazujejo obrabo pantografa, za gradnjo ali proti njej pa se bodo odločili v prihodnjem letu. Ko tovornjak zapusti avtocesto, brez zaustavljanja preklopi na dizel elektro pogon. Malo starejši se bodo spomnili ljubljanskih električnih trolejbusov. Kar pomeni, da je vsa ta tehnika že bila v uporabi, da so jo izrinili motorji z notranjim zgorevanjem in da je njihovo obdobje potrebno čim prej zaključiti.   

 

električna vozila tovornjak

Trenutna hitrost tovornjakov je 90 kilometrov na uro, razdalja med stebri napeljave pa 60 metrov

 

Ladje na električni pogon

Namesto enega ogromnega batnega motorja, ki ob okvari v slabem vremenu lahko pomeni potop plovila, vgradijo več manjših plinskih turbin, ki poganjajo več generatorjev. S tokom iz teh generatorjev napajajo enega ali več pogonskih elektromotorjev, ki vrtijo eliso. Moč in število obratov lahko brezstopenjsko prilagodimo,  zaradi česar so prihranki goriva veliki, doseg plovila pa povečan. Za pogon uporabijo samo toliko generatorjev, kot je potrebno, ostali lahko mirujejo ali pa služijo kot pomoč ob okvari.

Električni pogoni so še posebej uporabni za posebne izvedbe plovil, za vrtalne namene ali za polaganje podmorskih kablov. Masa potapljajočega kabla med polaganjem je tako velika, da pogonski elektromotor koluta postane zaviralni, kar ga spremeni v generator. Samo z njim pridobijo dovolj elektrike za pogon in vse porabnike na ladji. Plovilo na dan položi od 100 do 200 kilometrov kabla, spuščajo ga do globine 8000 metrov, zato so sile med odvijanjem tako velike. Podmorski kabli so veliko učinkovitejši , cenejši in hitrejši od satelitskih povezav, zato po njih danes poteka 99% medcelinskih  komunikacij. Življenjska doba kablov je okrog 25 let, vmes jih tudi popravljajo, zato so tovrstna plovila vedno v pogonu.

 

električna vozila ladja

Samo zaviranje velikega koluta z generatorjem proizvede dovolj elektrike za pogon ladje

 

Vojska pozna prednosti elektrike

Britanska Kraljeva mornarica trenutno gradi in tudi uporablja več ladij, v katerih eliso poganja elektrika, generatorje vrtijo plinske turbine, osnovno gorivo pa je še vedno nafta. Takšna hibridna plovila so hitra, varčna in zanesljiva ter okoljsko prijaznejša kot pogoni na batne stroje. Podobno tehniko že desetletja uporabljajo v podmornicah, zato je zadnji čas, da jo vgradijo tudi v površinska plovila.

 

električna vozila vojaška ladja

Angleški rušilec je električen, hiter in varčen -  generatorja poganjata dve plinski turbini

 

Trenutno elektrika poganja rušilec tip 45 in letalonosilko HMS Queen Elisabeth. Slednja je dolga 284 m, visoka 56 m tehta pa 65.000 ton. Električni pogon tega velikana požene do hitrosti 46 km/h ! Zato lahko sklepamo, da bo elektrika dovolj dobra za nadomestitev množice  tulečih motornih kosilnic, s katerimi lastniki dnevno drsajo po svojem koščku trave.

Podobni članki

Varčevanje toplotne energije

Ogrevanje z IR paneli je uveljavljeno več kot 80 let

Ogrevanje z IR paneli je uveljavljeno več kot 80 let. Zaradi nizkih cen fosilnih goriv in globalne prevlade teh energentov IR paneli niso imeli veljave.

Toplotna črpalka ne deluje ali deluje slabo. Kaj sedaj?

Prodaja toplotnih črpalk raste, na trgu pa se dogaja, da na videz enostavna, ampak napačna montaža, prepogosto vsem udeleženim povzroči velike preglavice, predvsem pa stroške. Če toplotna črpalka ne deluje ali pa...

 Geotermalna toplotna črpalka- 5 argumentov ZA

Kljub temu, da je za ogrevanje stanovanjskih objektov na voljo vse širši izbor rešitev, se lastniki stanovanjskih objektov v Sloveniji najpogosteje odločajo za ogrevanje s toplotno črpalko.

Vrhunske toplotne črpalke Mitsubishi Electric

Toplotne črpalke Ecodan Mitsubishi Electric v izvedbi zrak-voda so izjemno učinkovite, tihe in energetsko varčne v delovanju, zato so v samem svetovnem vrhu.

GRADNJA IN OBNOVE

Sodobna mansarda

Mansarda je danes sinonim udobja, energetske učinkovitosti,  neomejene naravne osvetlitve, razkošja z razgledom in še bi lahko naštevali.

Moderna mansarda v klasični hiši staršev

»Zakaj bi zapravljala denar za nakup zemljišča ali nepremičnine, če imava na voljo neizkoriščen podstrešni prostor v veliki družinski hiši,« sta se pred petimi leti spraševala takrat še fant in dekle. Danes...

Fasada hiše – katero izolacijo vgraditi

Toplotnoizolativna fasada hiše je najpomembnejši ukrep pri energetski obnovi hiše. Starejše hiše običajno porabijo od pet do desetkrat več energije na leto, kot je dovoljeno za novogradnje, zato obnova fasade...

Fasada - izolacija hiše malo drugače

Ko izoliramo fasado, poleg prihranka pri ogrevanju in prijetnega bivanja v hiši, želimo tudi osvežen videz hiše. Nekaj naredi že sveža barva fasade, pogosto pa je prenova fasadnega ovoja pametnejša rešitev.

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Sončne elektrarne - pregled trga v Sloveniji

V letu 2018 smo pri gospodinjstvih opazili skokovito rast na področju samooskrbe z elektriko, ki jo omogočajo sončne elektrarne. Konec leta 2017 je bilo v Sloveniji skupno nameščenih 5.536 sončnih elektrarn v skupni moči 267 MW, v letu 2018 pa smo jih postavili skoraj 1.300 v skupni moči 13,1 MW.

Sončna elektrarna poskrbi za ogrevanje vaše hiše

Zadnje desetletje zaznamuje solarna revolucija in umik fosilnih goriv. Še pred desetletjem nihče ni pomislil na samooskrbo z elektriko, kot jo danes omogoča sončna elektrarna, še manj smo verjeli, da bi lahko...

Kako deluje samooskrba z elektriko

Samooskrba z elektriko je regulirana z Uredbo za samooskrbo gospodinjstev, ki  velja od januarja 2016 in predstavlja temelj net metering...

Sončna elektrarna da ali ne?

Toplotne črpalke so v zadnjih letih postale prevladujoča izbira. Če pomislimo kaj je tisto kar jim daje prednost pred ostalimi ogrevalnimi sistemi, je to znaten prihranek pri porabljeni energiji in nižji stroški...

Aktualne novice

Sejem vseh sejmov

52. MOS prinaša še bogatejšo ponudbo in ponovno segmetacijo sejma na pet ključnih področij: MOS Dom, MOS Turizem, MOS Tehnika, MOS B2B in MOS Plus. Sejem, ki ga lahko v Celju obiščete od 10. do 15. septembra, bo nadaljeval tudi dobro prakso države partnerice, katera je letos Črna gora.

Blagovna znamka Jupol v praznovanju 50. rojstnega dne

Družba JUB je v prostorih Švicarije v Tivoliju pripravila sklepno praznovanje ob 50-letnici blagovne znamke JUPOL, ki je JUB-ova najuspešnejša in najmočnejša blagovna znamka. Na predstavitvi so lahko udeleženci...

Prihodnost gradnje na 52. MOS-u od 10. do 15. septembra

MOS Dom, MOS Tehnika, MOS Turizem, MOS B2B in MOS Plus bodo na celjskem sejmišču od 10. do 15. septembra obiskovalce ponovno razveseljevali s široko ponudbo na enem mestu. Zaradi sledenja trendom, novostim in...

Otvoritev učnega centra Panasonic

Japonsko podjetje Panasonic bo v Sloveniji, v občini Hoče – Slivnica, odprlo prvi tako imenovani učni center Panasonic (HVAC), ki bo omogočal prenos idej, znanja in tehnološkega sodelovanja....

Prezračevanje, klimatizacija

Zračenje zaprtih prostorov

Zdi se, da smo v želji po čim večji energijski učinkovitosti svojih domov pozabili, čemu je dom sploh namenjen. To namreč ni laboratorij za doseganje prihrankov energije, ampak prostor, kamor se zatečemo po napornem dnevu, kjer se družimo s svojimi bližnjimi, se sprostimo in napolnimo baterije za nov dan –...

Revolucionarna klimatska naprava Samsung, ki ne piha

Samsung Electronics je pred časom lansiral revolucionarno stensko Wind-Free™ klimatsko napravo, ki ustvarja nadpovprečno prijetno bivalno klimo, nelagodje zaradi direktnega hladnega zračnega toka pa je preteklost....

Prezračevalni sistem v vsako hišo

Okna in vrata, ki odlično tesnijo, in toplotnoizolativna fasada zagotavljajo energijsko učinkovitost objekta. Pozimi nas ne zebe, poleti nam ni prevroče. Cena za to udobje je lahko visoka, če smo pozabili na...

Zima in pametno prezračevanje

Če hočemo doseči ugodno bivalno klimo v prostorih, bomo v Sloveniji morali ogrevati stavbe skoraj osem mesecev. V tem času samo občasno odpiramo okna in zračimo stanovanje, saj želimo za ogrevanje porabiti čim...

Varčevanje vode

Biološka čistilna naprava in pameten nakup

Ob veliki ponudbi raznih proizvajalcev se je potrebno odločiti za izdelek, ki bo izpolnil obljube in pričakovanja. Biološko čistilno bomo uporabljali več desetletij, delovati mora brezhibno in skoraj brez stroškov, zato odločitev ni enostavna.

Filtri za vodo - kristalno čista voda

Čista voda je edina tekočina, ki nemoteno pride do vseh celic, zato je osnova za dobro zdravje in vitalnost. Čsta voda prav gotovo ni voda, ki vsebuje klor, pesticide, kancerogene snovi in težke...

Nakup čistilne naprave – kaj moramo vedeti

Nakup male čistilne naprave ni enostaven, saj jo kupujemo za več desetletij. V tem času bo morala delovati brez napak, uporabniku pa povzročati čim manjše stroške. Ponudba na trgu je velika, zato so se v podjetju...

Čista pitna voda

Čeprav imamo v Sloveniji dobre pogoje in naravne danosti, ni samoumevno, da bomo imeli v svojem domu čisto pitno vodo. Zaradi težav na vodovodnem omrežju, ki je marsikje zastarelo in dotrajano, prihaja do...

ZELENA MOBILNOST

Ukrepi za množičen prehod na električni avto

Električni avto ni več redkost preprosto zato, ker se izplača. Vlade, vključno z našo, pa so dolžne sprejemati ukrepe, ki bodo pospešili množičen prehod na elektrifikacijo.

Električni avto - nujno in takoj

Motor z notranjim zgorevanjem je premična in komplicirana kemična tovarna. Ima izjemno slab izkoristek, saj od vsakega litra bencina 6 deci spremeni v toploto in izpušne pline, samo ostanek služi resničnemu...

Električni avto da ali?

Če bi vse odpadne snovi, ki povzročajo neprijetne klimatske spremembe lahko odvedli v vesolje, električnega avta sploh nebi potrebovali. Naprej bi lahko kurili premog in nafto, večina toplotnih strojev pa bi lahko...

Finančna matematika za električni avto -  strošek za gorivo zamenjam z...

V praksi izkušnje za električni avto kažejo, da je ta zelo primeren za vse uporabnike, ki dnevno v povprečju opravijo vsaj 100 kilometrov in lahko baterijo polnijo doma. Ti spadajo v veliko skupino dnevnih migrantov,...

Inštalacije

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso poceni.

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da...

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

Suhomontažni sistem talnega ogrevanja Uponor

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.