Na vprašanje, ali lahko električni avtomobili v Evropi prevzamejo trg, strokovnjaki in energetiki običajno zamahnejo z roko in trdijo, da je to nemogoče. Število avtomobilov hitro pomnožijo s potrebnimi kilovati elektrike in napovejo zlom elektroenergetskega sistema. S tega stališča torej električni avto ni možen, čeprav je taka trditev neutemeljena. Po tej logiki tudi nobena banka nebi mogla obstajati, saj bi propadla, če bi vsi varčevalci hoteli istočasno dvigniti svoj denar. Velja tudi trditev, da bi nemški elektroenergetski sistem dobesedno raztrgalo, če bi vsi Nemci istočasno vključili svoje sušilne stroje za perilo. Pa se to do sedaj ni zgodilo, torej je v takih trditvah skrita logična napaka. 
 


Akumulatorje med delom napolnimo na parkirišču firme

Detajli električnega in prehitrega avtomobila Tesla Motors

Visoka energetska učinkovitost

Električna vozila za premikanje porabijo manj energije kot drugi avtomobili. Vozilo z motorjem na notranje zgorevanje ima 25% izkoristek, električni avto pa 85%. Če motornemu vozilu prištejemo izgube v rafinerijah, električnemu pa izgube v elektrarnah, številke ostanejo v enakem razmerju. Slednje ostanejo enake tudi če primerjamo avto na plin z električnim. Če plin namesto v motorju spremenimo v elektriko v termoelektrarni, lahko z električnim avtom nato prevozimo dvojno dolžino poti, kot če bi plin zgorel v motorju običajnega vozila. Če bi 20% avtomobilov na avstrijskih cestah zamenjali z električnimi, kar bi bilo približno milijon vozil, bi s tem letno prihranili 8,4 Teravatnih ur energije, kar je ogromna cifra.   

 

Zmanjševanje količin CO2

Poleg mnogo višjega izkoristka in majhne povprečne porabe energije, je tudi ogljikodioksidni odtis električnega vozila mnogo manjši kot običajnega. Če primerjamo skupne specifične emisije običajnih avtomobilov z enakovrednimi  emisijami električnih vozil, ugotovimo, da električni avtomobili oddajo samo 30% emisij običajnih vozil. Povprečni električni avto odda na kilometer 40g CO2, vozilo z motorjem pa povprečno 167g CO2/ km. Majhni avtomobili z motorjem na notranje zgorevanje oddajo povprečno 120g CO2/ km, razlika torej obstaja, vendar ne tako velika kot bi pričakovali, saj majhni avtomobili niso toliko manjši porabniki goriva, kot bi to lahko sklepali po razliki v velikosti in teži. Seveda električni avto med vožnjo ne oddaja ogljikovega dioksida, slednji nastane med proizvodnjo elektrike v različnih elektrarnah. Če bi elektrodistributerji v električno mešanico dodajali več toka iz ekoloških virov, bi bil električni avto v še večji prednosti, splošna klimatska bilanca pa mnogo ugodnejša kot je sedaj.

 


Dodatna dnevna poraba elektrike za polnjenje električnih avtomobilov je zelo nizka

Stroškovna učinkovitost

Električni avtomobili so enostavnejši, zato so stroški vzdrževanja in vožnje manjši. V primerjavi z običajnim motorjem, elektromotor skoraj nima gibljivih delov, kar drastično zmanjša stroške vzdrževanja. Če letno prevozimo 15.000 kilometrov in upoštevamo ceno gospodinjske elektrike, bodo letni stroški za gorivo znašali 385 €. Za primerljiv majhen avto, ki porabi 6,5 litrov na 100 km, s ceno goriva 1€ za liter, bo uporabnik, za enako razdaljo, za gorivo plačal 975 € letno. Letni prihranek znaša okrog 600 €, zaradi nizkih stroškov vzdrževanja električnega avta pa bo razlika v stroških še višja. Več prevoženih kilometrov in čim daljša življenjska doba vozila pa tehtnico še bolj prevesijo v korist elektrike. Poleg tega elektromotorji delujejo skoraj neslišno, kar je odlična napoved za mesta, ki so že dolgo preobremenjena s hrupom.

 

Rezerve in razmerja

Strategi predvidevajo povečanje cen fosilnih goriv, pa ne zaradi pomanjkanja, temveč zaradi višje cene pridelave. V resnici se nikomur niti ne sanja, koliko naftnih rezerv je še na planetu, saj resnično velikost podzemnega naftnega polja spoznamo šele potem, ko smo ga izpraznili. Priročnih krajev in naftnih polj, ki so tik pod površjem je vse manj, zato je potrebno vrtati na morju in v večje globine, kar stroške povečuje. Poleg tega je nafta gorivo, ki zateguje okoljsko zanko na vratu človeštva

 

Predvidevajo, da cena elektrike ne bo spremljala cen nafte in da bo današnje razmerje 3:1 v korist elektrike tudi v bodoče ostalo enako ali celo ugodnejše. Tudi narodnogospodarsko so E- vozila zelo zanimiva, saj z uvajanjem zmanjšamo uvoz nafte, denar pa uporabimo za investicije v okolju prijazne tehnologije.


Elektrorazvojne neumnosti

V britanski študiji so ugotavljali povprečno hitrost vozil v več evropskih mestih. V Londonu znaša 19, Berlinu 24, Varšavi 26, Manchestru 28, Rimu 30, Amsterdamu 34, Bruslju pa 56 kilometrov na uro. To pomeni, da v mestnem prometu ne potrebujemo hitrih avtomobilov. Povprečna hitrost na naših avtocestah znaša 60 km/h, kar je samo malo več kot treniran biciklist, ki na ravni cesti lahko vzdržuje hitrost 48 km/h. Hitrost gibanja vozil v prometu je torej dosti nižja kot večinoma mislimo.

 


Električna zverina Aero pospeši na 100 kmh v dveh in pol sekundah

Električni Hummer težak skoraj štiri tone z dosegom 60 km

Razdelitev dnevnih voženj povprečnega osebnega vozila

Čeprav razvoj hitrih E-vozil prispeva znanje za razvoj tistih za običajne dnevne potrebe, v želji za dosežki nekateri pretiravajo, zlasti če je namen izdelave serijska proizvodnja. Vprašamo se lahko, čemu je namenjen električni Hummer, z dosegom 60 km in težo 3600 kg, in ali za vsakdanjo pot v službo potrebujemo E- dirkalnik Aero proizvajalca Shelby Supercars, ki 100 km/h doseže v 2,5 sekundah in ima doseg 240 km. V resnici potrebujemo lahek, majhen, okreten, enostaven in ne prehiter mestni avto majhnega dosega, katerega izdelave pa se proizvajalci običajnih avtomobilov branijo kot hudič križa.


Zanimive napovedi

V raziskavi firme Price- Waterhouse- Coopers, ki ima oznako “Strictly private and Confidential” so strokovnjaki ocenili koristi in posledice milijona E -vozil na avstrijskih cestah. Poraba elektrike bi zrasla samo za 3%, dodatne elektrarne niso potrebne, obstoječe elektroomrežje pa zadostuje. V izračunih so upoštevali osebna vozila z dosegom 200 km, polnilno kapaciteto 30 kWh ter lahka tovorna vozila z dosegom 250 km in kapaciteto 50 kWh. S primerjavo krivulj dosedanje porabe elektrike in predvidenimi časi polnjenja akumulatorjev se je izkazalo, da bodo vozila polnili ravno v času najnižje dnevne porabe in da druge investicije niso potrebne, razen postavitve 16.000 polnilnih postaj po vsej državi. Kljub stroškom bi državna blagajna pridobila neverjetnih 1,3 milijarde € plusa,  med drugim tudi zaradi zmanjšanja uvoza nafte.

 

Najzanimivejši in nov pojav pa je električni potencial, ki ga lahko pridobimo s pomočjo inteligentnih Smart Meter polnilnih postaj. Iz mirujočih vozil, priključenih za polnjenje, lahko v času največje porabe elektriko začasno pošljemo iz akumulatorjev nazaj v mrežo. S tem pokrijemo trenutno povečane potrebe, zaradi česar ni potrebno graditi novih termoelektrarn. Dejstvo, ki termoelektrarniškemu lobiju ne bo všeč.

 

Tih in razvojno odločilen

E -vozila še ne morejo nadomestiti težkih tovornjakov ali limuzin za dolga potovanja, lahko pa že danes prevzamejo večino prevozov v mestnem in primestnem prometu.  Pospešen razvoj alternativnih pogonov za osebne avtomobile je neizbežen. Pri tem spadajo E -vozila v skupino naprav bodočnosti z najvišjim trajnostnim učinkom. V to skupino pa zagotovo ne spadajo hibridni avtomobili, ker so pretežki, prekomplicirani in predragi. Premik so dolžni z napadalnim reklamiranjem povzročiti tudi proizvajalci E -avtomobilov, da bo vožnja z njimi postala modna in zaželena in ne povod za norčevanje s strani »frajerjev« v velikih mestno- terenskih zverinah. Vsaka država, ki bo čim prej postavila mrežo polnilnih postaj in omogočila hitro uvedbo E –avtomobilov, ter uporabo pospeševala tudi z modro davčno politiko, bo imela izjemne prednosti v primerjavi s tistimi, ki bodo to veliko možnost spregledali.

Varčevanje toplotne energije

Izbiranje toplotne črpalke

Toplotne črpalke so nedvomno eden bolj ekonomičnih sistemov ogrevanja, z njimi lahko ogrejemo še sanitarno vodo, omogočajo tudi prezračevanje ter hlajenje ali ogrevanje zraka. Zaradi številnih prednosti je zanje veliko zanimanje. Pri izbiri ustrezne toplotne črpalke se vedno odločamo med več možnostmi

Odlična priložnost za ogrevanje s plinsko pečjo

Ogrevanje gospodinjstev z zemeljskim plinom je vse bolj priljubljeno in ima v Sloveniji pomemben delež. Razlogov za to je verjetno več, predvsem pa takojšnja in enakomerna toplota,...

Delovanje toplotne črpalke - toplotni stroj

Ali znate podrobno razložiti kako deluje vaš televizor? Ali pa mobilni telefon? Kako je možno, da lahko sredi tuje države v nekaj sekundah pokličete domačo številko.

Preverili delovanje toplotne črpalke Altherme - HT v starejši hiši

Meritve in strokovnjaki potrjujejo zanimiv paradoks. Pokazalo se je, da so toplotne črpalke najbolj primeren vir toplote tudi za energijsko potratne stavbe.

GRADNJA IN OBNOVE

Rolete – kako jih pravilno uporabljati, kdaj izbrati senčila od zunaj, ter koliko prihranimo s senčili

Eden osrednjih izzivov družbe je zagotoviti cenovno dostopno oskrbo z energijo za prihodnje generacije. Globalno stavbe porabijo 40% celotne porabe energije, od tega je približno polovica samo za hlajenje in ogrevanje. Ljudje smo pri gradnji in obnovah zelo pozorni na izolacijo in izkoristek naprav za hlajenje in...

Zrakotesnost pasivne hiše

Vsi poznamo prepih skozi netesne stike pri oknu, težje pa si predstavljamo, da lahko „pušča” tudi skozi vtičnico, sifon v kopalnici, ključavnico na vratih ali na stiku temeljne plošče in zunanje stene....

Streha kot ščit pred vremenom in hkrati energetska komponenta stavbe

Razvoj materialov, kompozitov, premazov in tehnoloških postopkov omogoča izdelavo vse bolj naprednih in odpornih strešnih kritin. Na trgu so na voljo sodobni izdelki, rezultat zadnjih raziskav in inovacij, strešniki...

Preizkus za domače mojstre - ali veste kakšna je vaša hiša?

Ob prenovi hiše lahko z razmeroma majhnim vložkom zmanjšamo porabo energije za približno 60%, kolikor znašajo izgube skozi zidove in streho.

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Sončna elektrarna 11 kW - cena in donos

Sončna elektrarna je za široko rabo ena bolj donosnih naložb. Cena sončne elektrarne je, glede na prihranke v celi življenjski dobi delovanja ter glede na donose bančnih depozitov nizka in obeta dober donos, saj sončna elektrarna prihrani že s prvim mesecem delovanja, za investicijo pa ne trošimo lastnih...

Ogrevanje hiše s samooskrbno električno energijo

S sprejetjem Uredbe o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov (Net metering), je možno z vgradnjo mikro sončne elektrarne na streho objekta, v večji meri znižati stroške za ogrevanje.

Sončne elektrarne - kam po dober nasvet in izvedbo

Sončne elektrarne in toplotne črpalke skupaj prihranijo največ, stroški za elektriko se zmanjšajo na minimum, investiciji pa sta zaradi ugodnih pogojev financiranja stroškovno zelo ugodni. Priporočamo, da...

Zakaj energetsko samooskrbna hiša že danes?

Zakaj zgraditi lastno sončno elektrarno in postati energetsko neodvisen, smo se pogovarjali z direktorjem podjetja Enertec iz Maribora, Petrom Kumrom. Podjetje Enertec razpolaga z mnogimi izvedenimi projekti, pred...

Aktualne novice

Blagovna znamka Jupol v praznovanju 50. rojstnega dne

Družba JUB je v prostorih Švicarije v Tivoliju pripravila sklepno praznovanje ob 50-letnici blagovne znamke JUPOL, ki je JUB-ova najuspešnejša in najmočnejša blagovna znamka. Na predstavitvi so lahko udeleženci spremljali kratke utrinke iz JUB-ovih arhivov in obujali spomine na čase pred petimi desetletji, ko...

Prihodnost gradnje na 52. MOS-u od 10. do 15. septembra

MOS Dom, MOS Tehnika, MOS Turizem, MOS B2B in MOS Plus bodo na celjskem sejmišču od 10. do 15. septembra obiskovalce ponovno razveseljevali s široko ponudbo na enem mestu. Zaradi sledenja trendom, novostim in...

Otvoritev učnega centra Panasonic

Japonsko podjetje Panasonic bo v Sloveniji, v občini Hoče – Slivnica, odprlo prvi tako imenovani učni center Panasonic (HVAC), ki bo omogočal prenos idej, znanja in tehnološkega sodelovanja....

Branje revije Varčujem z energijo prijaznejše bralcu

V juliju je izšla nova, 67. številka revije Varčujem z energijo. Revijo lahko naročite na dom ali podjetje za...

Prezračevanje, klimatizacija

Je boj z zidno plesnijo vnaprej izgubljena bitka?

Boj z zidno plesnijo je ena najpogostejših težav, s katero se srečujemo lastniki stanovanj in družinskih hiš. Na srečo obstaja kar nekaj načinov, da plesen odstranimo, še bolje pa je da sploh prepečimo njen nastanek.

Ste tudi vi izpostavljeni negativnim učinkom rakotvornega plina radon v vašem...

V kar tretjini Slovenije smo izpostavljeni prekomernim vrednostim radioaktivnega in rakotvornega plina radon. Radon velja za tihega ubijalca v naših domovih. Pronica iz kamnin v kletne prostore in od tam v bivalne...

Revolucionarna Samsung brezvetrna klimatska naprava, ki odpihne visoke račune

Ne piha, a hladi. Dobro ohladi, a malo porabi. Nova Samsung Wind-Free™ klimatska naprava AR9500M sledi svojemu uspešnemu modelu samostoječe Wind Free klime in odpravlja dve najpogostejši nevšečnosti uporabe...

Decentralno prezračevanje ne pomeni lokalno prezračevanje!

Decentralni prezračevalni sistem ni lokalni prezračevalni sistem, kot se pogosto napačno navaja, opozarja Milan Kuster, direktor podjetja Lunos Slovenija. Lokalno namreč pomeni, da prezračujemo le prostor, v katerem...

Varčevanje vode

Biološka čistilna naprava in pameten nakup

Ob veliki ponudbi raznih proizvajalcev se je potrebno odločiti za izdelek, ki bo izpolnil obljube in pričakovanja. Biološko čistilno bomo uporabljali več desetletij, delovati mora brezhibno in skoraj brez stroškov, zato odločitev ni enostavna.

Čista pitna voda

Čeprav imamo v Sloveniji dobre pogoje in naravne danosti, ni samoumevno, da bomo imeli v svojem domu čisto pitno vodo. Zaradi težav na vodovodnem omrežju, ki je marsikje zastarelo in dotrajano, prihaja do...

Lovilci olj vedno pomembnejši

Z olji vseh vrst vse bolj onesnažujemo okolje in pitno vodo, zato je potrebno izlive preprečiti. Z eno kapljico olja onesnažimo 200 litrov pitne vode, s kapljico bencina pa kubični meter, zato so ekosistemi,...

Nova biološka čistilna naprava »one2clean+«

Popolno biološko čiščenje odplak je danes pri nas postalo nujno, saj je skoraj 3/4 površine Slovenije označeno kot vodovarstveno. To je posledica desetletij nespametnega ravnanja in odvajanja onesnaženih vod tja,...

ZELENA MOBILNOST

Električni avto - nujno in takoj

Motor z notranjim zgorevanjem je premična in komplicirana kemična tovarna. Ima izjemno slab izkoristek, saj od vsakega litra bencina 6 deci spremeni v toploto in izpušne pline, samo ostanek služi resničnemu premikanju naprej.

Električni avto da ali?

Če bi vse odpadne snovi, ki povzročajo neprijetne klimatske spremembe lahko odvedli v vesolje, električnega avta sploh nebi potrebovali. Naprej bi lahko kurili premog in nafto, večina toplotnih strojev pa bi lahko...

Finančna matematika za električni avto -  strošek za gorivo zamenjam z...

V praksi izkušnje za električni avto kažejo, da je ta zelo primeren za vse uporabnike, ki dnevno v povprečju opravijo vsaj 100 kilometrov in lahko baterijo polnijo doma. Ti spadajo v veliko skupino dnevnih migrantov,...

Električni avto povsem enakovreden bencinskemu

Zakaj nekateri posamezniki prisegajo na električne avtomobile. Eden takih je Adrian Ruchini, ki nam je zaupal izkušnje ob vožnji električnega avtomobila, njegova glavna motivacija za prehod na električni avto je bil...

Inštalacije

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso poceni.

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da...

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

Suhomontažni sistem talnega ogrevanja Uponor

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Ali je samooskrba z elektriko za gospodinjstva donosna naložba, koliko lahko prihranimo in koliko nas naložba stane, nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj nove blagovne znamke Moja...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.