Na vprašanje, ali lahko električni avtomobili v Evropi prevzamejo trg, strokovnjaki in energetiki običajno zamahnejo z roko in trdijo, da je to nemogoče. Število avtomobilov hitro pomnožijo s potrebnimi kilovati elektrike in napovejo zlom elektroenergetskega sistema. S tega stališča torej električni avto ni možen, čeprav je taka trditev neutemeljena. Po tej logiki tudi nobena banka nebi mogla obstajati, saj bi propadla, če bi vsi varčevalci hoteli istočasno dvigniti svoj denar. Velja tudi trditev, da bi nemški elektroenergetski sistem dobesedno raztrgalo, če bi vsi Nemci istočasno vključili svoje sušilne stroje za perilo. Pa se to do sedaj ni zgodilo, torej je v takih trditvah skrita logična napaka. 
 


Akumulatorje med delom napolnimo na parkirišču firme

Detajli električnega in prehitrega avtomobila Tesla Motors

Visoka energetska učinkovitost

Električna vozila za premikanje porabijo manj energije kot drugi avtomobili. Vozilo z motorjem na notranje zgorevanje ima 25% izkoristek, električni avto pa 85%. Če motornemu vozilu prištejemo izgube v rafinerijah, električnemu pa izgube v elektrarnah, številke ostanejo v enakem razmerju. Slednje ostanejo enake tudi če primerjamo avto na plin z električnim. Če plin namesto v motorju spremenimo v elektriko v termoelektrarni, lahko z električnim avtom nato prevozimo dvojno dolžino poti, kot če bi plin zgorel v motorju običajnega vozila. Če bi 20% avtomobilov na avstrijskih cestah zamenjali z električnimi, kar bi bilo približno milijon vozil, bi s tem letno prihranili 8,4 Teravatnih ur energije, kar je ogromna cifra.   

 

Zmanjševanje količin CO2

Poleg mnogo višjega izkoristka in majhne povprečne porabe energije, je tudi ogljikodioksidni odtis električnega vozila mnogo manjši kot običajnega. Če primerjamo skupne specifične emisije običajnih avtomobilov z enakovrednimi  emisijami električnih vozil, ugotovimo, da električni avtomobili oddajo samo 30% emisij običajnih vozil. Povprečni električni avto odda na kilometer 40g CO2, vozilo z motorjem pa povprečno 167g CO2/ km. Majhni avtomobili z motorjem na notranje zgorevanje oddajo povprečno 120g CO2/ km, razlika torej obstaja, vendar ne tako velika kot bi pričakovali, saj majhni avtomobili niso toliko manjši porabniki goriva, kot bi to lahko sklepali po razliki v velikosti in teži. Seveda električni avto med vožnjo ne oddaja ogljikovega dioksida, slednji nastane med proizvodnjo elektrike v različnih elektrarnah. Če bi elektrodistributerji v električno mešanico dodajali več toka iz ekoloških virov, bi bil električni avto v še večji prednosti, splošna klimatska bilanca pa mnogo ugodnejša kot je sedaj.

 


Dodatna dnevna poraba elektrike za polnjenje električnih avtomobilov je zelo nizka

Stroškovna učinkovitost

Električni avtomobili so enostavnejši, zato so stroški vzdrževanja in vožnje manjši. V primerjavi z običajnim motorjem, elektromotor skoraj nima gibljivih delov, kar drastično zmanjša stroške vzdrževanja. Če letno prevozimo 15.000 kilometrov in upoštevamo ceno gospodinjske elektrike, bodo letni stroški za gorivo znašali 385 €. Za primerljiv majhen avto, ki porabi 6,5 litrov na 100 km, s ceno goriva 1€ za liter, bo uporabnik, za enako razdaljo, za gorivo plačal 975 € letno. Letni prihranek znaša okrog 600 €, zaradi nizkih stroškov vzdrževanja električnega avta pa bo razlika v stroških še višja. Več prevoženih kilometrov in čim daljša življenjska doba vozila pa tehtnico še bolj prevesijo v korist elektrike. Poleg tega elektromotorji delujejo skoraj neslišno, kar je odlična napoved za mesta, ki so že dolgo preobremenjena s hrupom.

 

Rezerve in razmerja

Strategi predvidevajo povečanje cen fosilnih goriv, pa ne zaradi pomanjkanja, temveč zaradi višje cene pridelave. V resnici se nikomur niti ne sanja, koliko naftnih rezerv je še na planetu, saj resnično velikost podzemnega naftnega polja spoznamo šele potem, ko smo ga izpraznili. Priročnih krajev in naftnih polj, ki so tik pod površjem je vse manj, zato je potrebno vrtati na morju in v večje globine, kar stroške povečuje. Poleg tega je nafta gorivo, ki zateguje okoljsko zanko na vratu človeštva

 

Predvidevajo, da cena elektrike ne bo spremljala cen nafte in da bo današnje razmerje 3:1 v korist elektrike tudi v bodoče ostalo enako ali celo ugodnejše. Tudi narodnogospodarsko so E- vozila zelo zanimiva, saj z uvajanjem zmanjšamo uvoz nafte, denar pa uporabimo za investicije v okolju prijazne tehnologije.


Elektrorazvojne neumnosti

V britanski študiji so ugotavljali povprečno hitrost vozil v več evropskih mestih. V Londonu znaša 19, Berlinu 24, Varšavi 26, Manchestru 28, Rimu 30, Amsterdamu 34, Bruslju pa 56 kilometrov na uro. To pomeni, da v mestnem prometu ne potrebujemo hitrih avtomobilov. Povprečna hitrost na naših avtocestah znaša 60 km/h, kar je samo malo več kot treniran biciklist, ki na ravni cesti lahko vzdržuje hitrost 48 km/h. Hitrost gibanja vozil v prometu je torej dosti nižja kot večinoma mislimo.

 


Električna zverina Aero pospeši na 100 kmh v dveh in pol sekundah

Električni Hummer težak skoraj štiri tone z dosegom 60 km

Razdelitev dnevnih voženj povprečnega osebnega vozila

Čeprav razvoj hitrih E-vozil prispeva znanje za razvoj tistih za običajne dnevne potrebe, v želji za dosežki nekateri pretiravajo, zlasti če je namen izdelave serijska proizvodnja. Vprašamo se lahko, čemu je namenjen električni Hummer, z dosegom 60 km in težo 3600 kg, in ali za vsakdanjo pot v službo potrebujemo E- dirkalnik Aero proizvajalca Shelby Supercars, ki 100 km/h doseže v 2,5 sekundah in ima doseg 240 km. V resnici potrebujemo lahek, majhen, okreten, enostaven in ne prehiter mestni avto majhnega dosega, katerega izdelave pa se proizvajalci običajnih avtomobilov branijo kot hudič križa.


Zanimive napovedi

V raziskavi firme Price- Waterhouse- Coopers, ki ima oznako “Strictly private and Confidential” so strokovnjaki ocenili koristi in posledice milijona E -vozil na avstrijskih cestah. Poraba elektrike bi zrasla samo za 3%, dodatne elektrarne niso potrebne, obstoječe elektroomrežje pa zadostuje. V izračunih so upoštevali osebna vozila z dosegom 200 km, polnilno kapaciteto 30 kWh ter lahka tovorna vozila z dosegom 250 km in kapaciteto 50 kWh. S primerjavo krivulj dosedanje porabe elektrike in predvidenimi časi polnjenja akumulatorjev se je izkazalo, da bodo vozila polnili ravno v času najnižje dnevne porabe in da druge investicije niso potrebne, razen postavitve 16.000 polnilnih postaj po vsej državi. Kljub stroškom bi državna blagajna pridobila neverjetnih 1,3 milijarde € plusa,  med drugim tudi zaradi zmanjšanja uvoza nafte.

 

Najzanimivejši in nov pojav pa je električni potencial, ki ga lahko pridobimo s pomočjo inteligentnih Smart Meter polnilnih postaj. Iz mirujočih vozil, priključenih za polnjenje, lahko v času največje porabe elektriko začasno pošljemo iz akumulatorjev nazaj v mrežo. S tem pokrijemo trenutno povečane potrebe, zaradi česar ni potrebno graditi novih termoelektrarn. Dejstvo, ki termoelektrarniškemu lobiju ne bo všeč.

 

Tih in razvojno odločilen

E -vozila še ne morejo nadomestiti težkih tovornjakov ali limuzin za dolga potovanja, lahko pa že danes prevzamejo večino prevozov v mestnem in primestnem prometu.  Pospešen razvoj alternativnih pogonov za osebne avtomobile je neizbežen. Pri tem spadajo E -vozila v skupino naprav bodočnosti z najvišjim trajnostnim učinkom. V to skupino pa zagotovo ne spadajo hibridni avtomobili, ker so pretežki, prekomplicirani in predragi. Premik so dolžni z napadalnim reklamiranjem povzročiti tudi proizvajalci E -avtomobilov, da bo vožnja z njimi postala modna in zaželena in ne povod za norčevanje s strani »frajerjev« v velikih mestno- terenskih zverinah. Vsaka država, ki bo čim prej postavila mrežo polnilnih postaj in omogočila hitro uvedbo E –avtomobilov, ter uporabo pospeševala tudi z modro davčno politiko, bo imela izjemne prednosti v primerjavi s tistimi, ki bodo to veliko možnost spregledali.

Varčevanje toplotne energije

Geotermalna toplotna črpalka -  ogrevalni sistem v ponovnem vzponu

Geotermalna toplotna črpalka - ogrevalni sistem, ki v Sloveniji vztrajno raste tudi na račun skandinavskega razvoja sodobne ogrevalne tehnike. Kako je razširjeno koriščenje geotermalnih virov energije v Sloveniji in zakaj so geotermalne toplotne črpalke v porastu, smo se pogovarjali z Jodeh Yasinom iz podjetja...

Trije odločilni dejavniki pri izbiri toplotne črpalke

Vgradnja toplotne črpalke je dolgoročna investicija. Na toplotno črplako se lahko zanesete, da bo zagotavljala udobno bivalno klimo ob največjih možnih prihrankih. Leto za letom, dan za dnem. Ob izbiri toplotne...

Toplotna črpalka Stiebel Eltron LWZ

Gradnja nove hiše vam daje možnost, da zgradite dom svojih sanj. Ali ste opremo za ogrevanje, hlajenje in prezračevanje pri tem tudi upoštevali? V nadaljevanju preverite edinstveno priložnost za namestitev...

Delovanje toplotne črpalke Bosch, novi izsledki

Delovanje toplotne črpalke Bosch (zadnje serije) se je izkazalo za zelo vzpodbudno tudi v ekstremnih pogojih. Od sodobnih toplotnih črpalk se pričakuje, da razen objektov ogrevajo tudi sanitarno vodo in so pri tem...

GRADNJA IN OBNOVE

Pasivna lesena hiša - kako izbrati pravo, zame najprimernejšo

Lesene hiše izpodrivajo klasične zidane hiše, nakup hiše izpodriva gradnjo hiše, energijsko varčne pasivne hiše izpodrivajo energijsko potratne hiše, obnovljivi viri izpodrivajo fosilna goriva. Ta štiri dejstva so bila vodilo, da smo se v reviji odločili za podrobnejše predstavitve nekaterih...

Enostavne sodobne, moderne hiše

Pri gradnji stavbe je odnos  "vzrok – posledica" praviloma nedvoumen. Toplotna izolacija ovoja stavbe določa potrebno moč ogrevalne naprave, ta pa razvod, ogrevala ter energent. Pri parceli pa je ta odnos...

Kako zmanjšati izgubo energije v hiši?

Ob prenovi hiše lahko z razmeroma majhnim vložkom zmanjšamo porabo energije za približno 60%, kolikor znašajo izgube skozi zidove in streho. Naslednji pomembnejši sklop prenove stavbe so vrata in okna, ki lahko...

Trajnostna gradnja - učinkovita in trajno neškodljiva

»Sodobna družba je postavljena pred izzive, ki jih povzročajo klimatske spremembe, naraščajoča energijska odvisnost Evrope, omejenost naravnih virov in prizadevanja za zdravo okolje in čim bolj neokrnjeno...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Izgradnja sončne elektrarne - kaj vas utegne zanimati

Sončna elektrarna za samooskrbo je donosna in za gospodinjstva zelo mikavna investicija, v luči nove državne uredbe o samooskrbi z električno energijo pa je mogoče ugodno subvencijo, razen za sončne elektrarne, pridobiti tudi za naprave za soproizvodnjo elektrike in toplote.

Ogrevanje hiše s sončno elektrarno

S sprejetjem Uredbe o samooskrbi z električno energijo iz obnovljivih virov (Net metering), je možno z vgradnjo mikro sončne elektrarne na streho objekta, v večji meri znižati stroške za ogrevanje.

Sončna elektrarna 11 kW - cena in donos

Sončna elektrarna je za široko rabo ena bolj donosnih naložb. Cena sončne elektrarne je, glede na prihranke v celi življenjski dobi delovanja ter glede na donose bančnih depozitov nizka in obeta dober donos, saj...

Nakup sončne elektrarne je naložba v prihodnost

Glede na to, da povprečno slovensko gospodinjstvo na leto porabi približno 5000 kilovatnih ur (kWh) elektrike, je odločitev za sončno elektrarno vsekakor smotrna, saj lahko gospodinjstvo vso potrebno elektriko...

Aktualne novice

Cena elektrike v marcu drastično nižja

Preverjamo kakšna je cena elektrike v mesecu marcu 2020 na račun znižanja omrežnine, ki bo trajala začasno vse do 1. junija 2020. Agencija za energijo je v času krize s korona virusom znižala omrežnino za gospodinjske in male poslovne odjemalce, račun za električno energijo pa bo do poletja nižji za vsa...

Cooper & Hunter prezračevanje, toplotne črpalke in klime

Cooper & Hunter je moderna in tehnološko napredna blagovna znamka opreme za hlajenje in ogrevanje z obnovljivimi viri energije. Sledijo svetovnim trendom, s širokim naborom različnih naprav pa se uvrščajo v...

Sejem Dom 2020 : zanimivi dogodki, urnik

Sejem Dom kot vsako leto ponudi množico zanimivih dogodkov. Tokrat Gradbeni inštitut ZRMK vabi na podelitev novih okoljskih certifikatov in njihove druge dogodke, ki bodo potekali v Ljubljani od srede, 4. marca do...

Branje revije Varčujem z energijo prijaznejše bralcu

V novembru je izšla nova, 70. številka revije Varčujem z energijo. Revijo lahko naročite na dom ali podjetje...

Prezračevanje, klimatizacija

Prezračevanje Lunos - novi ventilatorji Silvento

Kopalnica je prostor, v katerem je zaradi prhanja, kopanja, delovanja pralnega stroja in morda še sušenja perila vedno veliko vlage. Z odpiranjem oken se je znebimo le malo, preostala zastaja v kopalnici ali prehaja v druge prostore v stanovanju in povzroča nevšečnosti.

Brezplačno ogrevanje, prezračevanje in razvlaževanje

Solarventi obratuje s pomočjo sončne energije, ne potrebuje elektrike. Hkrati omogoča prezračevanje, razvlaževanje ter tudi dogrevanje stanovanjskih objektov, počitniških hiš, vikendov, garaž, mobilnih hiš,...

Plesen na steni - je odstranjevanje vnaprej izgubljena bitka?

Boj z zidno plesnijo je ena najpogostejših težav, s katero se srečujemo lastniki stanovanj in družinskih hiš. Na srečo obstaja kar nekaj načinov, da plesen odstranimo, še bolje pa je da sploh prepečimo njen...

Prezračevanje zrakotesnih hiš in stanovanj je nujno

Gradbena stroka v Sloveniji že od leta 2000 daje prednost zrakotesni gradnji, kar je sicer v skladu z evropskimi (in slovenskimi) standardi, ki so usmerjeni v zmanjševanje porabe energije za ogrevanje in hlajenje....

Varčevanje vode

Nova biološka čistilna naprava »one2clean+«

Popolno biološko čiščenje odplak je danes pri nas postalo nujno, saj je skoraj 3/4 površine Slovenije označeno kot vodovarstveno. To je posledica desetletij nespametnega ravnanja in odvajanja onesnaženih vod tja, kamor so pač odtekle. Samo čistilna sposobnost  zemlje  ima svoje meje, zato je potrebno...

Vodni kamen in čista pitna voda

Vodni kamen se neprenehoma nabira na vodovodni napeljavi, ventilih, grelcih, pralnih in pomivalnih strojih, umivalnikih, koritih, pipah in njihovih mrežicah, tuših, kopalnih kadeh, sanitarni keramiki, wc kotličkih in...

Zbiralnik deževnice - banka lastne deževnice

Okoljske ekstreme z močnimi nalivi in sušnimi obdobji smo si povzročili sami. Sami lahko tudi ukrepamo in z enostavnimi ukrepi omilimo posledice.

Nasveti za zbiranje deževnice

Za namakanje vrtov zadostuje že enostavna in cenovno ugodna rešitev. Če imate velik vrt z večjo potrebo po vodi ali pa želite deževnico izkoristiti tudi v hiši, je priporočljiva vgradnja podzemne naprave (na...

ZELENA MOBILNOST

Kako deluje električni avto?

Elektromotor je najboljši pogonski stroj, ki je bil do danes izumljen. V primerjavi z motorjem z notranjim zgorevanjem je tri do štirikrat bolj učinkovit. Sestavljen je samo iz statorja in rotorja, njegova dodatna prednost v avtu pa je, da med zaviranjem deluje kot generator in polni baterijo.

Muskova revolucionarna vizija električnega avta

Tovarna električnih avtomobilov Tesla je začela obratovati 2003, že čez pet let je bil v prodaji njihov Model S. Na začetku so želeli izdelati vozilo iz uporabnih delov običajnih avtov in vstaviti električni...

Kako se obnese električni avto v praksi?

Društvo za električna vozila Slovenije (DEVS) je zgleden znanilec elektro mobilnosti v Sloveniji. V neprofitnem društvu so že nekaj let uporabniki električnih avtomobilov, ki se jim prevozi na elektriko vsakodnevno...

Polnilnica za električni avto v vse nove hiše

Angleška vlada sprejema predpis, ki bo v vseh novih zgrajenih enodružinskih hišah z lastnim parkirnim mestom zahteval vgradnjo polnilnice za električni avto.

Inštalacije

Kako učinkovito je ogrevanje sanitarne vode v Sloveniji

Vse prevečkrat se javnost zavaja z premalo točnimi navedbami o učinkovitosti posameznih ogrevalnih sistemov. Zaradi česar uporabnik, preden zamenja ogrevalni sistem, recimo za ogrevanje sanitarne vode, ne pridobi dovolj natančnih informacij, posebaj pa je pomembno, da se sisteme...

Talno ogrevanje - suhomontažni sistem

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso...

Talno ogrevanje v starejši hiši - primer

Pri adaptacijah starih zgradb si prenekateri lastnik zaželi, da bi vgradil talno ogrevanje. Izvedba le-tega je odvisna od razpoložljive višine tal, ki pa je v takšnih primerih običajno ni dovolj.

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.