V naravi sicer ne najdemo primerov shranjevanja energije, vendar pa rastline med spremembami letnih časov samodejno zaustavijo rast in v mirovanju počakajo na otoplitev. Medvedi in hrčki si naberejo rezervne zaloge ali tolščo in zimo preživijo v hibernaciji, druge živali zmanjšajo porabo, se manj gibljejo in se preživljajo s skromno količino hrane, ki je na voljo. Mrčes, lišaji in mikrobi pa so znani umetniki preživetja in znajo neugodna obdobja prebiti skoraj brez izgub. Dogajanje v naravi ni prevlada močnejšega, kot nas učijo, temveč popolna harmonija. To ravnotežje je danes porušeno, vzrok je znan.
Psihološko gledano se človeški prebivalci planeta obnašamo kot kadilci. Kljub svarilom zdravnikov in spoznanju, da nam vdihovanje dima zelo škodi, je užitek tako velik, da to spoznanje vedno znova ignoriramo. Enako se obnaša prebivalstvo planeta. Postali smo odvisni od udobja, ki nam ga omogoča ekstenzivna raba energije na vseh področjih, od zelo udobnega bivanja, do potovanj za zabavo, predvsem letalskih. Pri tem zanemarjamo vedno pogostejše in izjemne vremenske dogodke, onesnaženost tal in zraka ter rastočo gladino morja. Enaka psihologija se je prenesla tudi v politiko, kar je še posebej nevarno. Vse odločitve so kratkoročne, drastične spremembe bodo možne šele, ko bodo spremembe vse skupaj dobro zgrabile za ovratnik.
Nevarnost postaja nevarna za celotno človeštvo
In kaj se nam obeta? Raztopljen Grenlandski led bo v dveh do treh generacijah dvignil nivo moraj za najmanj 6 metrov. In to so še ugodna predvidevanja, saj se bo dogajanje pospeševalo, gladina rasla še bolj. Že šestmeterska rast gladine je katastrofalna, saj bodo prebivalci New Yorka, Tokia, Šanghaja, Singapura in Londona postali begunci. Pokrajine z nizkimi nadmorskimi višinami, med njimi Bangladeš, Vietnam ali Nizozemska so v nevarnosti, da bodo povsem izginile pod morsko gladino. Spremljajoče spremembe bodo ogrozile tudi prebivalstvo okrog Sredozemskega morja, globalna preskrba s hrano bo ogrožena, saj se rastline tako hitrim spremembam ne bodo mogle prilagoditi.
Vsakodnevno pa pozabljamo, da je energija danes absurdno poceni. In kar je poceni lahko trošimo brez pomislekov. Tudi zato, ne samo zaradi okoljskih problemov, nujno potrebujemo spremembo, ki je v resnici prehod na izključno obnovljive vire. Vsa orodja imamo na razpolago, tudi vir energije, ki je sonce. Ta trditev se vedno znova potrjuje ob naravnih katastrofah, v katerih lahko razmeroma spodoben nivo preživetja in bivanja prizadetih prebivalcev najhitreje omogočimo s sončno elektriko.
Prehajamo na sončni pogon
Čeprav v vsakodnevnem življenju tega morda ne opazimo, se v svetovnem merilu dogaja prehod na sončni pogon. Planetarno gledano, so vložki v sončno energijo danes večji kot v vse premogovne, plinske in atomske elektrarne skupaj. Vodilna pri tem je Kitajska, ki je hkrati tudi največji svetovni onesnaževalec. Ker pa sonce zahaja in veter spreminja smer in jakost, potrebujemo sisteme za shranjevanje.
Sodobne baterije omenjamo danes večinoma v povezavi z avtomobilom. Kljub pripombam o premajhnemu dosegu vozil in predolgem času za polnjenje, so ti pomisleki skoraj z vsakim dnem vse manj umestni. Raziskave, ki se nanašajo na izboljšanje kapacitete, manjšanje velikosti in teže sodobnih akumulatorjev elektrike, skoraj vsak dan prinašajo nove dosežke. Laboratoriji delujejo s polno paro, saj je vsem jasno, da je to posel prihodnosti. Če imamo elektriko, to pomeni, da imamo na voljo skoraj vse kar potrebujemo za vzdrževanje današnjega udobnega načina življenja.
Ultra hitri polnilci in množične polnilne garaže že jutri
Iz vsakodnevnih podatkov kaj kdo naroča in kaj gradi lahko ugotovimo, kako ugodne spremembe so na vidiku. Londonsko podjetje za izposojo avtomobilov Zipcar, je za svojo floto vozil naročilo 325 vozil VW Golf, ki jih poganja samo elektrika. Multinacionalka Voith, ki že 150 let izdeluje najrazličnejše pogone je del proizvodnje preusmerilo v izdelavo posebej prilagojenih pogonov za mestne avtobuse, saj jim je jasno, da bodo električni avtobusi do 2030 zasedli mestna središča po vsem svetu. Največja britanska firma za distribucijo mleka je z električnimi skuterji do sedaj dosegla tako ugodne rezultate, da so pred kratkim naročili še 200 električnih poltovornjakov. British Petroleum gradi tovarno ultra hitrih polnilcev za avtomobilske baterije, ki lahko vozila napolnijo enako hitro, kot če bi jih na črpalki polnili z bencinom. BMW pa bo julija letos začel s proizvodnjo induktivnih brezžičnih polnilcev, ki izgledajo kot tanka, polmetrska kvadratna na tleh ležeča plošča. Ko avto parkiramo nad njo, v garaži ali na zunanjem parkirišču, se začne avtomatsko polnjenje baterij. Potrebno je omeniti še izjemno večanje števila velikih baterijskih sistemov, ki so namenjeni shranjevanju elektrike za podjetja ali podporo večjih elektroenergetskih sistemov v času izpadov ali največje porabe. Hišni sistemi za shranjevanje elektrike pa so že danes sestavni del vsake malo bolj napredne stavbe.
Včasih meso in klobase, sedaj pa elektrika
Množična uporaba shranjevalcev energije je nepričakovano ugoden planetarni pojav, ki je novost v zgodovini planeta. Ima ugodne okoljske, sociološke in psihološke posledice, saj se posameznik dobro počuti le, če lahko nekaj kopiči in shranjuje za prihodnost. Do sedaj so to bile suhe klobase, po novem pa elektrika.
Povezane vsebine