Kako se  električni avto obnese v praksi, so nam pojasnili v Društvu za električna vozila Slovenije. Neprofitno društvo spada med zgledne znanilce elektro mobilnosti v Sloveniji, njihovim članom se prevozi na elektriko vsakodnevno potrjujejo kot odlična alternativa. Povedo, da s starimi jeklenimi konjički ne bi zamenjali nikoli več.

V društvu so prepričani, da je električni avto cenovno konkurečnejši, njihova cena vožnje povprečno znaša 1,5 EUR /100 km, stroški servisiranja teh vozil pa so nižji. Električni avto je meddrugim oproščen plačila letne uporabnine cest pri registraciji, vožnja je tiha in brez vibracij, pospeški pa, glede na moč motorja, odlični. Električni avtomobili bistveno zmanjšujejo onesnaževanje.

električni avto napajanje

Električni avto izbiramo glede na dnevne potrebe mobilnosti

Če boste električni avto uporabljali le za mestne in primestne vožnje, so povsem ustrezni vsi modeli električnih avtomobilov, ki so na trgu. V kolikor pa želite električni avto koristiti tudi za daljše vožnje po avtocesti, priporočamo, da upoštevate realne omejitve glede dometa in potovalne hitrosti po avtocesti ter potreben čas, za polnjenje na hitrih polnilnih postajah.

Trenutno cenovno dosegljivi modeli za električni avto so idealni za vse voznike, ki dnevno prevozijo med 20 in 100 km, saj jim zadošča že nočno polnjenje doma, kar močno olajša uporabo avtomobila. Za poti, ki so daljše od dosega vozila, je potrebnega nekaj načrtovanja poti, ki vključuje iskanje lokacij polnilnih mest, ter seznanitev z njihovo dostopnostjo in delovanjem v času potovanja. Številni člani DEVS redno uporabljajo svoje električne avtomobile tudi za mnogo daljša potovanja, kar predstavljamo v drugem prispevku.

električni avto modeli

Električni avto - kakšen je njegov realni domet v praksi

Vsak proizvajalec za električni avto navede njegov doseg z enim polnjenjem. Podatki so sicer v skladu s standardom, realno pa je doseg za električni avto lahko manjši. Pri zmerni vožnji običajno električni avto doseže 20-30% manjšo razdaljo od navedb proizvajalca.


Kolikšno razdaljo električni avto prevozi z 1 kWh električne energije:

•    Majhen mestni električni avto pri mestni vožnji z 1 kWh prevozi do 10 km (brez gretja ali klime),


•    Družinski električni avto, težak približno 1.500 kg, pri mestni vožnji, z 1 kWh, prevozi 6 do 7 km (brez gretja ali klime),


•    Gretje v električnem avtu, brez vožnje, porabi 1 kWh v 10 do 30 minutah,


•    Prižgane luči med vožnjo v električnem avtu porabijo 1 kWh v 7 do 8 urah,


•    Električni avto za vožnjo po regionalni cesti s hitrostjo 90 km/h potrebuje električni cca 12 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 150 km (20 kWh /12 kW * 90 km/h = 150 km).


•    Električni avto za vožnjo po avtocesti s hitrostjo 130 km/h potrebuje približno 30 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 87 km (20 kWh/30 kW * 130 km/h = 87 km).


 

Priporočljiv način vožnje z električnim avtom

 

Optimalen način vožnje za električni avto je podoben kot pri drugih avtomobilih, z nekaj razlikami. Pri električnem avtu blago zaviranje in pospeševanje tako zelo ne vplivata na porabo, ker ta pri zaviranju energijo regenerira (energijo vrača nazaj v baterijo). Poraba se močno povečuje s hitrostjo, mestna vožnja pa na porabo ne vpliva negativno, kot pri drugih avtomobilih. Električni avto namreč pri mirovanju pred semaforji skoraj ne troši energije,  pa tudi v prostem teku poraba znaša 1,5 litra goriva na uro. Prav pri mestni vožnji gre razlika v porabi energije izrazito v prid e-avtomobilom. Na avtocesti je priporočljivo, da vozite z zmerno hitrostjo, ki ne ovira prometa. Visoke hitrosti močno povečajo porabo in skrajšajo doseg. Zavirajte z motorjem, da  čimveč kinetične energije vrnete nazaj v baterijo. Tako boste zmanjšali porabo in manj obremenjevali zavore.

 

Kdaj električni avto prične izgubljati na kapaciteti baterije

Če boste električni avto vozili do 10.000 km letno, se pričakuje povprečno zmanjšanje kapacitete baterije do 3% na leto, pri 20.000 km letno pa 4-6% na leto. Če želite za vaše dnevne potrebe električni avto uporabljati tudi čez 5 ali več let, upoštevajte pričakovan upad kapacitete baterije.

Se polnilne postaje za električne avte razlikujejo med seboj?

Poleg domače vtičnice, običajne šuko vtičnice z 10- ali 16-amperskimi varovalkami, so električnim vozilom na voljo tudi javne polnilnice za električne avte. Te ločimo na prav take, kot jih imamo doma, ter na srednje hitre polnilne postaje tipa 2. To so večinoma trifazne 16- ali 32-amperske polnilne postaje z izmeničnim tokom. Najnovejše so hitre polnilne postaje, ki omogočajo bistveno večje moči in hitrejše polnjenje.  Vsi električni avtomobili niso standardizirani za vsako polnilno postajo, vsled česar Evropsko komisijo čaka še veliko dela, da uredi področje. Za zdaj si uporabniki želimo zlasti hitrih polnilnih postaj na avtocestah, kar se že udejanja. v letu 2018 smo prdobili 26 hitrih polnilnih postaj, razporejenih po avtocestnem križu. Težava je le v tem, da je Petrol postavil tako ceno energije, da je elektrika na avtocestah postala najdražji energent. V društvu priporočajo, da se ta cena postavi med ceno gospodinjskega odjema elektrike in ceno najcenejšega fosilnega goriva, recimo utekočinjenega naftnega plina.

Doseg za električni avto v praksi zmanjšujejo predvsem:

realni vozni pogoji

15% do 30%

gorske ceste

20%

gretje ali klima

10% do 30%

nizke temperature

15%

hitrost 120-130 km/h

50%

zimske pnevmatike

5%

prenizek tlak v pnevmatikah

5%

Električni avto - cena polnjenja 

Z upoštevanjem cene električne energije, ki je bila aktualna v začetku leta 2017, je vožnja z električnim stala 1-2 € na 100 km, če ste polnili doma. Polnjenje električnega avta je bilo takrat na večini javnih polnilnih postajah v Sloveniji še brezplačno.

 

Enofazni polnilni kabel kot osnovna oprema električnega avtomobila

Vsak električni avto ima priložen originalen enofazni polnilni kabel. Dejansko ta nekako kot majhna mobilna električna polnilnica - polnilna postaja s šuko vtikačem na eni strani in ustreznim vtikačem na drugi strani, s katerim lahko električni avto polnite na katerikoli domači šuko vtičnici (standard v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, vendar ne v Italiji). Originalni polnilni kabli dovoljujejo večinoma polnjenje le z močjo 2 kW, čeprav imate v avtu vsaj 3 kW polnilec, zato je takšno polnjenje zelo počasno. Pri nekaterih serijskih električnih avtomobilih dobite zraven še kabel Tip2-Tip2 (ali Tip2-Tip1) za polnjenje na standardiziranih vtičnicah na polnilnih postajah, v nasprotnem primeru pa lahko tak kabel kupite posebej. S temi polnilnimi kabli lahko električni avto polnite z močjo nad 3 kW, pri nekaterih električnih avtomobilih pa tudi več (Renault Zoe 22 kW, BMW i3 7 kW, Kia Soul EV 6 kW).

 

Rezervna oprema v električnem avtu ne sme manjkati

V prtljažniku električnega avta obvezno najde mesto tudi podaljšek, ki vam omogoči priklop tudi, če z avtom ne morete do vtičnice. V kolikor uporabljate podaljšek navit na kolutu, ga morate pred uporabo vedno odviti do konca, saj se bo v nasprotnem primeru pregrel.

Kako hitro električni avto napolnimo s 24 kWh baterijo?

polnjenje iz šuko vtičnice z 2 kWpolnilcem (varovalka 10A)

12 ur

polnjenje iz šuko vtičnice s 3.6 kW polnilcem (varovalka 16A)

8 ur

polnjenje na polnilnici s šuko vtičnico in 3.6 kW polnilcem

8 ur

polnjenje na 22 kW Tip 2 trofazni polnilnici (če ima avto vgrajen 22 kW polnilec)

1 ura

polnjenje na istosmerni »hitri« polnilnici 50 kW ... do 80% (če avto to omogoča)

35 min

Kako ravnati v primeru izpraznjene baterije?

Ko se približate zadnjim 10 km dometa, se lahko moč vozila zmanjša, avto pa bo začel voziti vse počasneje. Takrat je čas, da najdete vtičnico, najbolje je, če se zapeljete do najbližje gostilne, naročite kavo in prosite za elektriko. V takem primeru vam pride prav, če v avtu vozite daljši šuko-šuko podaljšek.  Vožnja čisto do konca, ko se vozilo že ustavi (izklopi), ni priporočljiva, ker s takim načinom skrajšujete življenjsko dobo baterije. Če pa se vendarle zgodi, da popolnoma obstanete, je poleg prevoza z avtovleko do polnilne postaje dobra rešitev tudi običajna vleka z vlečno vrvjo. Avto naj bo vklopljen in v drive poziciji z izbrano najvišjo stopnjo regeneracije. Med vleko se tako baterija polni z razmeroma visoko močjo. Že nekaj minutna vleka lahko napolni baterijo za 10 km dodatnega dosega.

električni avto avtovleka

Zaradi nedelovanja polnilne postaje je bil za električni avto naročen brezplačen prevoz z avtovleko do naslednje postaje.

 

Za električni avto koristite subvencijo in kredit 

 

V DEVS priporočajo nakup asistence pri vsakoletnem zavarovanju vozila, ki za le nekaj evrov letno omogoča brezplačen odvoz nevoznega vozila do polnilne postaje ali domov.

Svetujejo, da se pred nakupom električnega vozila posvetujete s tistimi, ki tako vozilo že uporabljajo. Preden se odločite, pridobite tudi informacije o subvenciji in ugodnem kreditu Eko sklada, morebitnih najemnih pogodbah za pogonske baterije, življenski dobi baterije in ceni njene zamenjave.

Vprašanja lahko zastavite društvu DEVS, ki stalno spremlja stanje na trgu.

 

Vir: www.devs.si

Podobni članki

%MCEPASTEBIN%

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Kalkulator Oceni prihranek energije je novo priročno večnamensko spletno orodje, ki vam pojasni koliko prihranite s prehodom na novi energent, novi ogrevalni sistem, sončno elektrarno in električni avto.

Prodajo gradbenega materiala v aprilu rešuje spletna trgovina. Vendar, ker so storitve za izvedbo gradbenih del v poseljenih zgradbah od sredine marca zaustavljene, bodo gospodarske posledice...

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.