Majhne delce, ki imajo premer pod 10 mikrometrov in lebdijo v zraku, prištevamo med fin prah, imenovan tudi delci PM10 (Particulate Matter). Primerjava množine prahu pred vdihom in po izdihu je pokazala, da v pljučih ostane okrog 60% delcev, kar pomeni, da smo ljudje neke vrste premični mestni filtri, ki čistimo zrak. Delci, ki so premera desetinke debeline lasu, so lahko sami po sebi škodljivi, ali pa se nanje vežejo strupene rakotvorne snovi. Skozi dihalne poti in pljuča prestopijo v kri in nato v organe in srce. Dokazano povzročajo vnetja, posledice pa so kašljanje, dihalna stiska, bolezni dihal srca in ožilja, pljučni rak in predčasne smrti.

 

izpuni_plin_co2


Zrak v zaprtih prostorih je praviloma veliko bolj obremenjen kot zunanji. Cigaretni dim, dišeče palčke ali sveče, kopirni stroj ali laserski tiskalnik so viri, ki notranji zrak obremenijo s finim prahom čez vse pametne meje. Od januarja 2005 pa v EU velja, da količina delcev PM10 v zunanjem zraku ne sme presegati meje 50 mikrogramov na kubični meter, to mejo pa lahko zrak v mestih preseže največ 35 dni v letu. Nato so 2007 Nemci uvedli nalepke, ki avtomobile delijo v štiri kategorije po škodljivosti, hkrati pa v več mestih določili okoljske cone, v katere lahko vstopajo samo vozila z ustrezno nalepko.

 

Pri nas okoljske cone še nimamo, prvo poskusno pa bomo dobili jeseni v Mariboru. Načrt so pripravili na fakulteti za gradbeništvo in bo zajela strnjeno mestno jedro na levem bregu Drave. Vanjo bo prepovedan vstop avtomobilom, ki ne dosegajo emisijskega standarda 0 in 1, torej vozilom, prvič registriranim pred oktobrom 1996. Ukrep predvideva še vrsto izjem, med drugim bomo iz prepovedi izvzeti lastniki neustreznih vozil s stalnim bivališčem na tem območju in bomo smeli celo zaprositi za posebne dovolilnice. Vstop drugim neustreznim vozilom bo prepovedan med delavniki, pri čemer strokovnjaki predvidevajo zmanjšanje emisij za 6%. Seveda bodo kršitelji kaznovani, pa ne zaradi neustreznega vozila, saj so po zakonu vsa tehnično pregledana in registrirana vozila ustrezna. Kazen, ki pa ne bo poskusna, bodo dobili zaradi neupoštevanja znakov, za kar se kazni začnejo pri 40 evrih, kar bodo določali mestni redarji. Če idejo še razširimo, skupina ljudi se torej lahko odloči, da prepove vstop vozilom rumene barve, postavi tak znak in vsi kršitelji bodo kaznovani. Super.

 

V sodobnejše bencinske motorje pod tlakom 200 bar vbrizgujejo bencin neposredno v cilinder in s tem pri enaki prostornini povečajo moč in zmanjšajo porabo za eno petino. Pri Mercedesu to imenujejo Blue Efficency, pri Fordu pa Smart Charge injection ali Eco Boost. Tehniki niti v sanjah ne nameravajo dati iz rok svojih kompliciranih igrač z notranjim zgorevanjem, zato jih do onemoglosti pilijo in nadgrajujejo. Pojavil pa se je problem, ki ga ni nihče pričakoval in so ga do sedaj pred javnostjo uspešno skrivali, znan pa je od septembra 2011. Strokovnjaki nemškega avtokluba ADAC so izvedli meritve in primerjali količino izpihanih delcev iz sodobnega dizel in sodobnega bencinskega izpuha. Količina saj v izpuhih sodobnih bencincev je do 10.000 (z besedo desettisočkrat) večja kot dizelašev. Ti sodobni avtomobili pa imajo vsi zelene nalepke in dovoljenje za vožnjo v zaščitni coni, ki sedaj ne služi ničemur, razen povečanju posla za tiskarje nalepk ter množenju uradnikov in pobiralcev kazni.

 

Vsi sodobni bencinci po škodljivosti krepko presegajo zahteve norme Euro 5 za dizelska vozila. Novi VW Golf 1,2 TSI izpljune 3,5 krat preveč saj, BMW 118 pa 7 krat presega dovoljene količine. Pri drugih je slika podobna, pri tem noben sodoben avto ni nedolžen. EU zakonodajalci so poskočili in hitro dovolili bencincem, da izpuščajo do 10 krat več saj, in to velja za naslednja tri leta, saj je profit avtoindustrije pomembnejši. Pri tem pa imamo že nekaj let na razpolago serijsko izdelane filtre za bencince, s ceno od 20 do 80 €. Filter je premera 25 cm in prav tako dolg, ker pa za industrijo izpuhov to pomeni prilagoditve in stroške, ga ne boste našli nikjer. Filter bo tudi povečal upor, moč motorja bo padla, ves vbrizgovalni razvoj je bil torej zastonj.

 

Pri tem Nemci še ugotavljajo, da so avtomobili krivi samo za 5% finega prahu, ostalo prihaja od gospodinjstev, termoelektrarn in industrije. Od teh 5% bomo torej mi stanje izboljšali za 6%, se pravi za nekaj tisočink. Tudi če avto z ugasnjenim motorjem samo potiskamo, se za njim vije oblak delcev gume, zavornih oblog in odbruskov drsne obloge sklopk. Najzabavnejša je torej ugotovitev, da so vse stare bencinske škatle, ki jim bodo prepovedali vstop v okoljsko cono, tisočkrat manj škodljive kot sodobna vozila na bencin.

 

Ukrepe so pred časom uvedli zato, da bi prebivalce mest zaščitili pred škodljivimi sajami iz dizelskih izpuhov. Proizvajalci teh motorjev so nato prilagodili tehniko, vgradili filtre in očistili izpušne pline. Njihovo mesto so sedaj zavzeli sodobni, bleščeči in saje bruhajoči bencinci, ki bodo pravi vzrok za skokovito povečanje števila obolenj ob prometnicah. Načrtovalci mariborske okoljske cone bi te podatke morali poznati in upoštevati, drugače bo bolje da moje lepo mesto rahlo preimenujemo, mogoče v  Butalibor. Kašljajoči in težko bolani meščani pa lahko svoje zdravje poskušajo povrniti v novi okoljski coni, s polaganjem rok na bleščeče zelene nalepke sodobnih avtomobilov.

 

Varčevanje toplotne energije

Ogrevanje z IR paneli je uveljavljeno več kot 80 let

Ogrevanje z IR paneli je uveljavljeno več kot 80 let. Zaradi nizkih cen fosilnih goriv in globalne prevlade teh energentov IR paneli niso imeli veljave.

Toplotna črpalka ne deluje ali deluje slabo. Kaj sedaj?

Prodaja toplotnih črpalk raste, na trgu pa se dogaja, da na videz enostavna, ampak napačna montaža, prepogosto vsem udeleženim povzroči velike preglavice, predvsem pa stroške. Če toplotna črpalka ne deluje ali pa...

 Geotermalna toplotna črpalka- 5 argumentov ZA

Kljub temu, da je za ogrevanje stanovanjskih objektov na voljo vse širši izbor rešitev, se lastniki stanovanjskih objektov v Sloveniji najpogosteje odločajo za ogrevanje s toplotno črpalko.

Vrhunske toplotne črpalke Mitsubishi Electric

Toplotne črpalke Ecodan Mitsubishi Electric v izvedbi zrak-voda so izjemno učinkovite, tihe in energetsko varčne v delovanju, zato so v samem svetovnem vrhu.

GRADNJA IN OBNOVE

Sodobna mansarda

Mansarda je danes sinonim udobja, energetske učinkovitosti,  neomejene naravne osvetlitve, razkošja z razgledom in še bi lahko naštevali.

Moderna mansarda v klasični hiši staršev

»Zakaj bi zapravljala denar za nakup zemljišča ali nepremičnine, če imava na voljo neizkoriščen podstrešni prostor v veliki družinski hiši,« sta se pred petimi leti spraševala takrat še fant in dekle. Danes...

Fasada hiše – katero izolacijo vgraditi

Toplotnoizolativna fasada hiše je najpomembnejši ukrep pri energetski obnovi hiše. Starejše hiše običajno porabijo od pet do desetkrat več energije na leto, kot je dovoljeno za novogradnje, zato obnova fasade...

Fasada - izolacija hiše malo drugače

Ko izoliramo fasado, poleg prihranka pri ogrevanju in prijetnega bivanja v hiši, želimo tudi osvežen videz hiše. Nekaj naredi že sveža barva fasade, pogosto pa je prenova fasadnega ovoja pametnejša rešitev.

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Sončne elektrarne - pregled trga v Sloveniji

V letu 2018 smo pri gospodinjstvih opazili skokovito rast na področju samooskrbe z elektriko, ki jo omogočajo sončne elektrarne. Konec leta 2017 je bilo v Sloveniji skupno nameščenih 5.536 sončnih elektrarn v skupni moči 267 MW, v letu 2018 pa smo jih postavili skoraj 1.300 v skupni moči 13,1 MW.

Sončna elektrarna poskrbi za ogrevanje vaše hiše

Zadnje desetletje zaznamuje solarna revolucija in umik fosilnih goriv. Še pred desetletjem nihče ni pomislil na samooskrbo z elektriko, kot jo danes omogoča sončna elektrarna, še manj smo verjeli, da bi lahko...

Kako deluje samooskrba z elektriko

Samooskrba z elektriko je regulirana z Uredbo za samooskrbo gospodinjstev, ki  velja od januarja 2016 in predstavlja temelj net metering...

Sončna elektrarna da ali ne?

Toplotne črpalke so v zadnjih letih postale prevladujoča izbira. Če pomislimo kaj je tisto kar jim daje prednost pred ostalimi ogrevalnimi sistemi, je to znaten prihranek pri porabljeni energiji in nižji stroški...

Aktualne novice

Sejem vseh sejmov

52. MOS prinaša še bogatejšo ponudbo in ponovno segmetacijo sejma na pet ključnih področij: MOS Dom, MOS Turizem, MOS Tehnika, MOS B2B in MOS Plus. Sejem, ki ga lahko v Celju obiščete od 10. do 15. septembra, bo nadaljeval tudi dobro prakso države partnerice, katera je letos Črna gora.

Blagovna znamka Jupol v praznovanju 50. rojstnega dne

Družba JUB je v prostorih Švicarije v Tivoliju pripravila sklepno praznovanje ob 50-letnici blagovne znamke JUPOL, ki je JUB-ova najuspešnejša in najmočnejša blagovna znamka. Na predstavitvi so lahko udeleženci...

Prihodnost gradnje na 52. MOS-u od 10. do 15. septembra

MOS Dom, MOS Tehnika, MOS Turizem, MOS B2B in MOS Plus bodo na celjskem sejmišču od 10. do 15. septembra obiskovalce ponovno razveseljevali s široko ponudbo na enem mestu. Zaradi sledenja trendom, novostim in...

Otvoritev učnega centra Panasonic

Japonsko podjetje Panasonic bo v Sloveniji, v občini Hoče – Slivnica, odprlo prvi tako imenovani učni center Panasonic (HVAC), ki bo omogočal prenos idej, znanja in tehnološkega sodelovanja....

Prezračevanje, klimatizacija

Zračenje zaprtih prostorov

Zdi se, da smo v želji po čim večji energijski učinkovitosti svojih domov pozabili, čemu je dom sploh namenjen. To namreč ni laboratorij za doseganje prihrankov energije, ampak prostor, kamor se zatečemo po napornem dnevu, kjer se družimo s svojimi bližnjimi, se sprostimo in napolnimo baterije za nov dan –...

Revolucionarna klimatska naprava Samsung, ki ne piha

Samsung Electronics je pred časom lansiral revolucionarno stensko Wind-Free™ klimatsko napravo, ki ustvarja nadpovprečno prijetno bivalno klimo, nelagodje zaradi direktnega hladnega zračnega toka pa je preteklost....

Prezračevalni sistem v vsako hišo

Okna in vrata, ki odlično tesnijo, in toplotnoizolativna fasada zagotavljajo energijsko učinkovitost objekta. Pozimi nas ne zebe, poleti nam ni prevroče. Cena za to udobje je lahko visoka, če smo pozabili na...

Zima in pametno prezračevanje

Če hočemo doseči ugodno bivalno klimo v prostorih, bomo v Sloveniji morali ogrevati stavbe skoraj osem mesecev. V tem času samo občasno odpiramo okna in zračimo stanovanje, saj želimo za ogrevanje porabiti čim...

Varčevanje vode

Biološka čistilna naprava in pameten nakup

Ob veliki ponudbi raznih proizvajalcev se je potrebno odločiti za izdelek, ki bo izpolnil obljube in pričakovanja. Biološko čistilno bomo uporabljali več desetletij, delovati mora brezhibno in skoraj brez stroškov, zato odločitev ni enostavna.

Filtri za vodo - kristalno čista voda

Čista voda je edina tekočina, ki nemoteno pride do vseh celic, zato je osnova za dobro zdravje in vitalnost. Čsta voda prav gotovo ni voda, ki vsebuje klor, pesticide, kancerogene snovi in težke...

Nakup čistilne naprave – kaj moramo vedeti

Nakup male čistilne naprave ni enostaven, saj jo kupujemo za več desetletij. V tem času bo morala delovati brez napak, uporabniku pa povzročati čim manjše stroške. Ponudba na trgu je velika, zato so se v podjetju...

Čista pitna voda

Čeprav imamo v Sloveniji dobre pogoje in naravne danosti, ni samoumevno, da bomo imeli v svojem domu čisto pitno vodo. Zaradi težav na vodovodnem omrežju, ki je marsikje zastarelo in dotrajano, prihaja do...

ZELENA MOBILNOST

Ukrepi za množičen prehod na električni avto

Električni avto ni več redkost preprosto zato, ker se izplača. Vlade, vključno z našo, pa so dolžne sprejemati ukrepe, ki bodo pospešili množičen prehod na elektrifikacijo.

Električni avto - nujno in takoj

Motor z notranjim zgorevanjem je premična in komplicirana kemična tovarna. Ima izjemno slab izkoristek, saj od vsakega litra bencina 6 deci spremeni v toploto in izpušne pline, samo ostanek služi resničnemu...

Električni avto da ali?

Če bi vse odpadne snovi, ki povzročajo neprijetne klimatske spremembe lahko odvedli v vesolje, električnega avta sploh nebi potrebovali. Naprej bi lahko kurili premog in nafto, večina toplotnih strojev pa bi lahko...

Finančna matematika za električni avto -  strošek za gorivo zamenjam z...

V praksi izkušnje za električni avto kažejo, da je ta zelo primeren za vse uporabnike, ki dnevno v povprečju opravijo vsaj 100 kilometrov in lahko baterijo polnijo doma. Ti spadajo v veliko skupino dnevnih migrantov,...

Inštalacije

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso poceni.

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da...

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

Suhomontažni sistem talnega ogrevanja Uponor

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.