Osebni avto je tržno najuspešnejša transportna naprava za osebni prevoz. Trenutno je na cestah razvitega sveta 1,1 milijarda osebnih vozil, z gostoto 6 avtov na 10 prebivalcev. V zadnjih osmih letih se je število vozil na planetu povečalo za 57%.

Avto je enkraten izdelek, ki ga ne moremo primerjati z nobenim drugim na trgu. To običajno prevozno sredstvo se v očeh premnogih uporabnikov spremeni v izdelek za javno razkazovanje, običajno lažne moči in statusa, pri čemer so kupci pripravljeni na izjemne finančne žrtve. To vedo tudi proizvajalci, zato  ponujajo izdelke vedno novih oblik, barv in dodatkov. Vozila so tudi veliki porabniki različnih naftnih derivatov in s tem stalen vir CO2.

 

avto

 

Izbor avtomobila

Danes energetsko učinkovit avto porabi manj kot 5 litrov na 100 km. Porabo lahko znižamo pod to mero, če ga vozimo v Eko načinu. Za večino ljudi pa energetska učinkovitost ni prvi kriterij ob nakupu, saj se zaradi varnosti odločajo za večja vozila, zato teža večine tipov avtomobilov stalno raste. Kljub temu pa je varnost tudi v lažjih vozilih visoka, saj je potniška celica pasivno varovana s stisljivimi conami, osebe v njej pa s pasovi in varnostnimi blazinami. Mnoge voznike zanima samo pospešek, zaradi večje teže pa proizvajalec zato vgradi nesorazmerno močan motor. Če ima vozilo štirikolesni pogon, to pomeni dva dodatna diferenciala in povečanje porabe za liter na 100 km, kar velja tudi za večino avtomatskih menjalnikov. Če na osebni avto gledamo kot na tehnično transportno sredstvo, kar tudi je, je majhno in lahko vozilo najboljša izbira. Za delovanje porabi malo goriva za isti učinek, manj surovin za izdelavo, ima nižjo ceno, pa še vzdrževanje je poceni. 

 

avto poraba goriva

Poraba goriva je najmanjša pri hitrosti okrog 80 km

 

avto obrati

Izkoristek motorja avtomobila pod nizko obremenitvijo je katastrofalno slab

 

Oblika in zračni upor

Poraba energije vozila je odvisna od poti in potrebne moči za gibanje. Motor mora premagati lastno težo vozila, vsa notranja trenja in zračni upor, ki je odvisen od hitrosti in oblike. Najučinkovitejša oblika vozila za dve osebi je podobna letalu, vendar bi se zanjo odločilo le malo kupcev, zato je na trgu ne najdemo. Tehta samo 400 kg, je aerodinamične oblike, širok 0,8 in visok 1,4 m, voznik in sopotnik sedita eden za drugim, poraba pa je nižja od dveh litrov. Gume so ozke, imajo nizek kotalni upor in so zato  energetsko najbolj učinkovite.

Ker se kupci odločajo z očmi, je velik del vozil izdelan v nasprotju s temi smernicami, najpogosteje s ploščatim prednjim in zadnjim delom, ter s širokimi gumami. Dirkalnik na primer, pri 300 km/h porabi kar 247 kW moči motorja samo za premagovanje zračnega upora.

 

Motorji so preveliki, izkoristek pa majhen

S to trditvijo se ne bo strinjal noben ljubitelj avtomobilov. Povprečen avto lahko z motorjem moči 22 kW doseže končno hitrost 120 km/h, za hitrost 80 km/h pa zadostuje že moč 10 kW. Zaradi rezerv za pospeševanje, pa v avte vgrajujejo najmanj dvojno moč motorja. Velik avto z motorjem moči 140 kW ima ob polni obremenitvi izkoristek 38%, ker pa večino časa potrebuje le 10 kW moči, deluje samo s 14% izkoristkom. Kadar manjši, 50 kW motor deluje pod 10 kW obremenitvijo, ima skoraj dvojni, 24% izkoristek.

Bencinski Otto motor je v avtomobilizmu najbolj razširjen in lahko deluje tudi na zemeljski, naftni in bioplin ter na vodik. Motor na zemeljski plin odda 33% manj CO2 kot bencin ali dizel, ob enaki energijski moči. Bioplin je okoljsko nevtralen, podobno kot les, vpliv vodika je sicer ničen, vendar je potrebno vedeti, koliko CO2 je nastalo ob njegovi proizvodnji. Dizelski motorji pa so dražji in težji, vendar za okrog 25% učinkovitejši. Ker je sodoben izpuh opremljen s filtrom drobnih delcev, dizel ni nič bolj škodljiv kot bencinski motor. 

 

avto hitrost

Pri hitrosti 160 km kar 35 kW moči motorja pobere zračni upor

 

Kaj pa elektromotor?

Elektromotor je tehnično gledano idealen pogonski agregat za vozila. Nekateri strokovnjaki trdijo, da prehod na takšen pogon sploh ni vprašanje, čeprav se avtomobilska industrija na skrivaj in na vse kriplje upira. Evropski proizvajalci so na tem področju zaspali, zato se lahko zgodi, da bodo že v dveh letih doživeli izjemno neprijetno presenečenje, saj drugi ne spijo.

Električni avto lahko deluje brez cele vrste elementov, med drugim odpade tudi menjalnik, energijo zaviranja, ki sploh ni zanemarljiva, pa vrača nazaj v baterijo. Tudi elektrarnarji bodo izjemno veseli dviga nočne porabe elektrike za polnjenje baterij, saj ponoči poraba tako pade, da imajo probleme. Elektroavtomobil na gorivno celico je ena od možnih bodočih variant, s teoretičnim izkoristkom kar 50%, vpliv na okolje pa bo odvisen od vrste goriva za celico. Hibridne izvedbe, ki so danes na cestah, pa so kombinacija električnega pogona in motorja z notranjim zgorevanjem. Med počasnejšo vožnjo, zaviranjem in na ravni cesti zadostuje elektro pogon, daljše razdalje pa premaguje z običajnim motorjem.

 

avto odpad

Potrebujemo bolj trajne izdelke saj z reciklažo izgubljamo ogromno energije

 

Način vožnje izboljša izkoristek

Če bi avtomobili imeli vgrajene primerne in ne prevelike motorje bi bila poraba goriva najmanjša med najpočasnejšo vožnjo. Ker pa so motorji preveliki, je izkoristek med počasno vožnjo zelo nizek. Za povprečen avto je najbolj ekonomična vožnja s hitrostmi med 50 in 120 km/h. Izboljšanje lahko dosežemo še z Eko načinom, brez nepotrebnih pospeševanj in zaviranj ter vožnjo z najnižjim številom vrtljajev in v najvišji prestavi. Če z vozilom čakamo, bomo imeli dodatno korist, če motor ugasnemo že po nekaj sekundah, porabo goriv pa poveča tudi uporaba luči in klime.

Osebni avto je sicer koristna vendar grozljivo neučinkovita naprava, zato je skrajni čas, da se po več kot sto letih premikanja batov gor in dol, končno nekaj spremeni.

 

Podobni članki

 

Varčevanje toplotne energije

Ogrevanje z IR paneli je uveljavljeno več kot 80 let

Ogrevanje z IR paneli je uveljavljeno več kot 80 let. Zaradi nizkih cen fosilnih goriv in globalne prevlade teh energentov IR paneli niso imeli veljave.

Toplotna črpalka ne deluje ali deluje slabo. Kaj sedaj?

Prodaja toplotnih črpalk raste, na trgu pa se dogaja, da na videz enostavna, ampak napačna montaža, prepogosto vsem udeleženim povzroči velike preglavice, predvsem pa stroške. Če toplotna črpalka ne deluje ali pa...

 Geotermalna toplotna črpalka- 5 argumentov ZA

Kljub temu, da je za ogrevanje stanovanjskih objektov na voljo vse širši izbor rešitev, se lastniki stanovanjskih objektov v Sloveniji najpogosteje odločajo za ogrevanje s toplotno črpalko.

Vrhunske toplotne črpalke Mitsubishi Electric

Toplotne črpalke Ecodan Mitsubishi Electric v izvedbi zrak-voda so izjemno učinkovite, tihe in energetsko varčne v delovanju, zato so v samem svetovnem vrhu.

GRADNJA IN OBNOVE

Sodobna mansarda

Mansarda je danes sinonim udobja, energetske učinkovitosti,  neomejene naravne osvetlitve, razkošja z razgledom in še bi lahko naštevali.

Moderna mansarda v klasični hiši staršev

»Zakaj bi zapravljala denar za nakup zemljišča ali nepremičnine, če imava na voljo neizkoriščen podstrešni prostor v veliki družinski hiši,« sta se pred petimi leti spraševala takrat še fant in dekle. Danes...

Fasada hiše – katero izolacijo vgraditi

Toplotnoizolativna fasada hiše je najpomembnejši ukrep pri energetski obnovi hiše. Starejše hiše običajno porabijo od pet do desetkrat več energije na leto, kot je dovoljeno za novogradnje, zato obnova fasade...

Fasada - izolacija hiše malo drugače

Ko izoliramo fasado, poleg prihranka pri ogrevanju in prijetnega bivanja v hiši, želimo tudi osvežen videz hiše. Nekaj naredi že sveža barva fasade, pogosto pa je prenova fasadnega ovoja pametnejša rešitev.

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Sončne elektrarne - pregled trga v Sloveniji

V letu 2018 smo pri gospodinjstvih opazili skokovito rast na področju samooskrbe z elektriko, ki jo omogočajo sončne elektrarne. Konec leta 2017 je bilo v Sloveniji skupno nameščenih 5.536 sončnih elektrarn v skupni moči 267 MW, v letu 2018 pa smo jih postavili skoraj 1.300 v skupni moči 13,1 MW.

Sončna elektrarna poskrbi za ogrevanje vaše hiše

Zadnje desetletje zaznamuje solarna revolucija in umik fosilnih goriv. Še pred desetletjem nihče ni pomislil na samooskrbo z elektriko, kot jo danes omogoča sončna elektrarna, še manj smo verjeli, da bi lahko...

Kako deluje samooskrba z elektriko

Samooskrba z elektriko je regulirana z Uredbo za samooskrbo gospodinjstev, ki  velja od januarja 2016 in predstavlja temelj net metering...

Sončna elektrarna da ali ne?

Toplotne črpalke so v zadnjih letih postale prevladujoča izbira. Če pomislimo kaj je tisto kar jim daje prednost pred ostalimi ogrevalnimi sistemi, je to znaten prihranek pri porabljeni energiji in nižji stroški...

Aktualne novice

Sejem vseh sejmov

52. MOS prinaša še bogatejšo ponudbo in ponovno segmetacijo sejma na pet ključnih področij: MOS Dom, MOS Turizem, MOS Tehnika, MOS B2B in MOS Plus. Sejem, ki ga lahko v Celju obiščete od 10. do 15. septembra, bo nadaljeval tudi dobro prakso države partnerice, katera je letos Črna gora.

Blagovna znamka Jupol v praznovanju 50. rojstnega dne

Družba JUB je v prostorih Švicarije v Tivoliju pripravila sklepno praznovanje ob 50-letnici blagovne znamke JUPOL, ki je JUB-ova najuspešnejša in najmočnejša blagovna znamka. Na predstavitvi so lahko udeleženci...

Prihodnost gradnje na 52. MOS-u od 10. do 15. septembra

MOS Dom, MOS Tehnika, MOS Turizem, MOS B2B in MOS Plus bodo na celjskem sejmišču od 10. do 15. septembra obiskovalce ponovno razveseljevali s široko ponudbo na enem mestu. Zaradi sledenja trendom, novostim in...

Otvoritev učnega centra Panasonic

Japonsko podjetje Panasonic bo v Sloveniji, v občini Hoče – Slivnica, odprlo prvi tako imenovani učni center Panasonic (HVAC), ki bo omogočal prenos idej, znanja in tehnološkega sodelovanja....

Prezračevanje, klimatizacija

Zračenje zaprtih prostorov

Zdi se, da smo v želji po čim večji energijski učinkovitosti svojih domov pozabili, čemu je dom sploh namenjen. To namreč ni laboratorij za doseganje prihrankov energije, ampak prostor, kamor se zatečemo po napornem dnevu, kjer se družimo s svojimi bližnjimi, se sprostimo in napolnimo baterije za nov dan –...

Revolucionarna klimatska naprava Samsung, ki ne piha

Samsung Electronics je pred časom lansiral revolucionarno stensko Wind-Free™ klimatsko napravo, ki ustvarja nadpovprečno prijetno bivalno klimo, nelagodje zaradi direktnega hladnega zračnega toka pa je preteklost....

Prezračevalni sistem v vsako hišo

Okna in vrata, ki odlično tesnijo, in toplotnoizolativna fasada zagotavljajo energijsko učinkovitost objekta. Pozimi nas ne zebe, poleti nam ni prevroče. Cena za to udobje je lahko visoka, če smo pozabili na...

Zima in pametno prezračevanje

Če hočemo doseči ugodno bivalno klimo v prostorih, bomo v Sloveniji morali ogrevati stavbe skoraj osem mesecev. V tem času samo občasno odpiramo okna in zračimo stanovanje, saj želimo za ogrevanje porabiti čim...

Varčevanje vode

Biološka čistilna naprava in pameten nakup

Ob veliki ponudbi raznih proizvajalcev se je potrebno odločiti za izdelek, ki bo izpolnil obljube in pričakovanja. Biološko čistilno bomo uporabljali več desetletij, delovati mora brezhibno in skoraj brez stroškov, zato odločitev ni enostavna.

Filtri za vodo - kristalno čista voda

Čista voda je edina tekočina, ki nemoteno pride do vseh celic, zato je osnova za dobro zdravje in vitalnost. Čsta voda prav gotovo ni voda, ki vsebuje klor, pesticide, kancerogene snovi in težke...

Nakup čistilne naprave – kaj moramo vedeti

Nakup male čistilne naprave ni enostaven, saj jo kupujemo za več desetletij. V tem času bo morala delovati brez napak, uporabniku pa povzročati čim manjše stroške. Ponudba na trgu je velika, zato so se v podjetju...

Čista pitna voda

Čeprav imamo v Sloveniji dobre pogoje in naravne danosti, ni samoumevno, da bomo imeli v svojem domu čisto pitno vodo. Zaradi težav na vodovodnem omrežju, ki je marsikje zastarelo in dotrajano, prihaja do...

ZELENA MOBILNOST

Ukrepi za množičen prehod na električni avto

Električni avto ni več redkost preprosto zato, ker se izplača. Vlade, vključno z našo, pa so dolžne sprejemati ukrepe, ki bodo pospešili množičen prehod na elektrifikacijo.

Električni avto - nujno in takoj

Motor z notranjim zgorevanjem je premična in komplicirana kemična tovarna. Ima izjemno slab izkoristek, saj od vsakega litra bencina 6 deci spremeni v toploto in izpušne pline, samo ostanek služi resničnemu...

Električni avto da ali?

Če bi vse odpadne snovi, ki povzročajo neprijetne klimatske spremembe lahko odvedli v vesolje, električnega avta sploh nebi potrebovali. Naprej bi lahko kurili premog in nafto, večina toplotnih strojev pa bi lahko...

Finančna matematika za električni avto -  strošek za gorivo zamenjam z...

V praksi izkušnje za električni avto kažejo, da je ta zelo primeren za vse uporabnike, ki dnevno v povprečju opravijo vsaj 100 kilometrov in lahko baterijo polnijo doma. Ti spadajo v veliko skupino dnevnih migrantov,...

Inštalacije

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso poceni.

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da...

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

Suhomontažni sistem talnega ogrevanja Uponor

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.