Osebni avto je tržno najuspešnejša transportna naprava za osebni prevoz. Trenutno je na cestah razvitega sveta 1,1 milijarda osebnih vozil, z gostoto 6 avtov na 10 prebivalcev. V zadnjih osmih letih se je število vozil na planetu povečalo za 57%.

Avto je enkraten izdelek, ki ga ne moremo primerjati z nobenim drugim na trgu. To običajno prevozno sredstvo se v očeh premnogih uporabnikov spremeni v izdelek za javno razkazovanje, običajno lažne moči in statusa, pri čemer so kupci pripravljeni na izjemne finančne žrtve. To vedo tudi proizvajalci, zato  ponujajo izdelke vedno novih oblik, barv in dodatkov. Vozila so tudi veliki porabniki različnih naftnih derivatov in s tem stalen vir CO2.

 

avto

 

Izbor avtomobila

Danes energetsko učinkovit avto porabi manj kot 5 litrov na 100 km. Porabo lahko znižamo pod to mero, če ga vozimo v Eko načinu. Za večino ljudi pa energetska učinkovitost ni prvi kriterij ob nakupu, saj se zaradi varnosti odločajo za večja vozila, zato teža večine tipov avtomobilov stalno raste. Kljub temu pa je varnost tudi v lažjih vozilih visoka, saj je potniška celica pasivno varovana s stisljivimi conami, osebe v njej pa s pasovi in varnostnimi blazinami. Mnoge voznike zanima samo pospešek, zaradi večje teže pa proizvajalec zato vgradi nesorazmerno močan motor. Če ima vozilo štirikolesni pogon, to pomeni dva dodatna diferenciala in povečanje porabe za liter na 100 km, kar velja tudi za večino avtomatskih menjalnikov. Če na osebni avto gledamo kot na tehnično transportno sredstvo, kar tudi je, je majhno in lahko vozilo najboljša izbira. Za delovanje porabi malo goriva za isti učinek, manj surovin za izdelavo, ima nižjo ceno, pa še vzdrževanje je poceni. 

 

avto poraba goriva

Poraba goriva je najmanjša pri hitrosti okrog 80 km

 

avto obrati

Izkoristek motorja avtomobila pod nizko obremenitvijo je katastrofalno slab

 

Oblika in zračni upor

Poraba energije vozila je odvisna od poti in potrebne moči za gibanje. Motor mora premagati lastno težo vozila, vsa notranja trenja in zračni upor, ki je odvisen od hitrosti in oblike. Najučinkovitejša oblika vozila za dve osebi je podobna letalu, vendar bi se zanjo odločilo le malo kupcev, zato je na trgu ne najdemo. Tehta samo 400 kg, je aerodinamične oblike, širok 0,8 in visok 1,4 m, voznik in sopotnik sedita eden za drugim, poraba pa je nižja od dveh litrov. Gume so ozke, imajo nizek kotalni upor in so zato  energetsko najbolj učinkovite.

Ker se kupci odločajo z očmi, je velik del vozil izdelan v nasprotju s temi smernicami, najpogosteje s ploščatim prednjim in zadnjim delom, ter s širokimi gumami. Dirkalnik na primer, pri 300 km/h porabi kar 247 kW moči motorja samo za premagovanje zračnega upora.

 

Motorji so preveliki, izkoristek pa majhen

S to trditvijo se ne bo strinjal noben ljubitelj avtomobilov. Povprečen avto lahko z motorjem moči 22 kW doseže končno hitrost 120 km/h, za hitrost 80 km/h pa zadostuje že moč 10 kW. Zaradi rezerv za pospeševanje, pa v avte vgrajujejo najmanj dvojno moč motorja. Velik avto z motorjem moči 140 kW ima ob polni obremenitvi izkoristek 38%, ker pa večino časa potrebuje le 10 kW moči, deluje samo s 14% izkoristkom. Kadar manjši, 50 kW motor deluje pod 10 kW obremenitvijo, ima skoraj dvojni, 24% izkoristek.

Bencinski Otto motor je v avtomobilizmu najbolj razširjen in lahko deluje tudi na zemeljski, naftni in bioplin ter na vodik. Motor na zemeljski plin odda 33% manj CO2 kot bencin ali dizel, ob enaki energijski moči. Bioplin je okoljsko nevtralen, podobno kot les, vpliv vodika je sicer ničen, vendar je potrebno vedeti, koliko CO2 je nastalo ob njegovi proizvodnji. Dizelski motorji pa so dražji in težji, vendar za okrog 25% učinkovitejši. Ker je sodoben izpuh opremljen s filtrom drobnih delcev, dizel ni nič bolj škodljiv kot bencinski motor. 

 

avto hitrost

Pri hitrosti 160 km kar 35 kW moči motorja pobere zračni upor

 

Kaj pa elektromotor?

Elektromotor je tehnično gledano idealen pogonski agregat za vozila. Nekateri strokovnjaki trdijo, da prehod na takšen pogon sploh ni vprašanje, čeprav se avtomobilska industrija na skrivaj in na vse kriplje upira. Evropski proizvajalci so na tem področju zaspali, zato se lahko zgodi, da bodo že v dveh letih doživeli izjemno neprijetno presenečenje, saj drugi ne spijo.

Električni avto lahko deluje brez cele vrste elementov, med drugim odpade tudi menjalnik, energijo zaviranja, ki sploh ni zanemarljiva, pa vrača nazaj v baterijo. Tudi elektrarnarji bodo izjemno veseli dviga nočne porabe elektrike za polnjenje baterij, saj ponoči poraba tako pade, da imajo probleme. Elektroavtomobil na gorivno celico je ena od možnih bodočih variant, s teoretičnim izkoristkom kar 50%, vpliv na okolje pa bo odvisen od vrste goriva za celico. Hibridne izvedbe, ki so danes na cestah, pa so kombinacija električnega pogona in motorja z notranjim zgorevanjem. Med počasnejšo vožnjo, zaviranjem in na ravni cesti zadostuje elektro pogon, daljše razdalje pa premaguje z običajnim motorjem.

 

avto odpad

Potrebujemo bolj trajne izdelke saj z reciklažo izgubljamo ogromno energije

 

Način vožnje izboljša izkoristek

Če bi avtomobili imeli vgrajene primerne in ne prevelike motorje bi bila poraba goriva najmanjša med najpočasnejšo vožnjo. Ker pa so motorji preveliki, je izkoristek med počasno vožnjo zelo nizek. Za povprečen avto je najbolj ekonomična vožnja s hitrostmi med 50 in 120 km/h. Izboljšanje lahko dosežemo še z Eko načinom, brez nepotrebnih pospeševanj in zaviranj ter vožnjo z najnižjim številom vrtljajev in v najvišji prestavi. Če z vozilom čakamo, bomo imeli dodatno korist, če motor ugasnemo že po nekaj sekundah, porabo goriv pa poveča tudi uporaba luči in klime.

Osebni avto je sicer koristna vendar grozljivo neučinkovita naprava, zato je skrajni čas, da se po več kot sto letih premikanja batov gor in dol, končno nekaj spremeni.

 

Podobni članki

 

Varčevanje toplotne energije

Toplotna črpalka ne deluje ali deluje pomankljivo, kaj pa zdaj?

Prodaja toplotnih črpalk raste, na trgu pa se dogaja, da na videz enostavna, ampak napačna montaža, prepogosto vsem udeleženim povzroči velike preglavice, predvsem pa stroške. Če toplotna črpalka ne deluje ali pa deluje pomanjkljivo, da ima lastnik pogosto preglavice, so lahko vzroki zelo različni. Poglejmo...

Koliko stane vrtina?

Ponudniki storitev vrtanja dandanes ne ponujajo več samo vrtalnih oz. rudarskih del, ampak ponujajo vse bolj celovite storitve. Cene na trgu se razlikujejo, vendar pa so ponudniki (vrtalci) razmeroma prilagodljivi in...

Pomembno pri prehodu na toplotne črpalke zrak - voda

Vprašanje bralca: Kakšno ogrevanje izbrati energetsko obnovljene hiše? Imamo 35 l staro hišo (220 m2), zamenjali smo streho (20 cm izolacije), 3 slojna okna, 15 cm stiropora. Ogrevamo s 15 let starim plinskim...

Toplotne črpalke voda-voda ali zemlja-voda

Za sistem ogrevanja s toplotno črpalko in virom voda-voda ali zemlja-voda se običajno ne odločimo čez noč, ampak vse informacije in lastnosti skrbno pretehtamo, nenazadnje gre za eno večjih investicij v stavbi. Pri...

GRADNJA IN OBNOVE

Sodobne pasivne hiše

Pri gradnji stavbe je odnos vzrok – posledica praviloma nedvoumen. Toplotna izolacija ovoja stavbe določa potrebno moč ogrevalne naprave, ta pa razvod, ogrevala ter energent.

Kako preprečiti škodo zaradi udara strele?

Tako je pred leti treščilo v stanovanjsko hišo v Trebnjem. Strela je prebila streho, potem še betonsko ploščo in udarila natančno v kavč. Potem je svojo pot nadaljevala po steni v klet. Hiša je bila temeljito poškodovana, elektronske in...

Zidaki iz ostankov smrekovega lesa in cementa

Z Isospan opažnimi zidaki je praktično mogoče uresničiti skoraj vse arhitekturne zamisli, izgrajeni stanovanjski objekti pa imajo v primerjavi s klasično opečno gradnjo tudi do deset krat boljše statične...

Želite hišo energetsko sanirati brez napak

Konec zime je blizu in na vrata trka nova gradbena sezona. Investitorji, ki vas je zmotil sevajoči hlad mrzlih sten in previsoki stroški ogrevanja, jo gotovo že nestrpno pričakujete.

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Sončne elektrarne - kam po dober nasvet in izvedbo

Sončne elektrarne in toplotne črpalke skupaj prihranijo največ, stroški za elektriko se zmanjšajo na minimum, investiciji pa sta zaradi ugodnih pogojev financiranja stroškovno zelo ugodni. Priporočamo, da preverite ekonomiko za primer vaše hiše.

Zakaj energetsko samooskrbna hiša že danes?

Zakaj zgraditi lastno sončno elektrarno in postati energetsko neodvisen, smo se pogovarjali z direktorjem podjetja Enertec iz Maribora, Petrom Kumrom. Podjetje Enertec razpolaga z mnogimi izvedenimi projekti, pred...

Zakaj sončne elektrarne - samooskrba z elektriko

Kako doseči več lastnih virov električne energije, koliko bomo pri tem aktivna gospodinjstva? Kakšno vlogo pri zastavljenih ciljih v akcijskih načrtih in strategijah želi država nameniti gospodinjstvom? Kako smo...

Sončna elektrarna – izračun donosnosti

Sončne elektrarne so za gospodinjstva bolj donosne kot si predstavljamo. Z vidika prihrankov nimajo konkurence - račun za elektriko zamenjamo za ugoden 10 – letni kredit. Prihranimo že s prvim dnem delovanja sončne...

Aktualne novice

Blagovna znamka Jupol v praznovanju 50. rojstnega dne

Družba JUB je v prostorih Švicarije v Tivoliju pripravila sklepno praznovanje ob 50-letnici blagovne znamke JUPOL, ki je JUB-ova najuspešnejša in najmočnejša blagovna znamka. Na predstavitvi so lahko udeleženci spremljali kratke utrinke iz JUB-ovih arhivov in obujali spomine na čase pred petimi desetletji, ko...

Prihodnost gradnje na 52. MOS-u od 10. do 15. septembra

MOS Dom, MOS Tehnika, MOS Turizem, MOS B2B in MOS Plus bodo na celjskem sejmišču od 10. do 15. septembra obiskovalce ponovno razveseljevali s široko ponudbo na enem mestu. Zaradi sledenja trendom, novostim in...

Otvoritev učnega centra Panasonic

Japonsko podjetje Panasonic bo v Sloveniji, v občini Hoče – Slivnica, odprlo prvi tako imenovani učni center Panasonic (HVAC), ki bo omogočal prenos idej, znanja in tehnološkega sodelovanja....

Branje revije Varčujem z energijo prijaznejše bralcu

V juliju je izšla nova, 67. številka revije Varčujem z energijo. Revijo lahko naročite na dom ali podjetje za...

Prezračevanje, klimatizacija

Ste tudi vi izpostavljeni negativnim učinkom rakotvornega plina radon v vašem domu?

V kar tretjini Slovenije smo izpostavljeni prekomernim vrednostim radioaktivnega in rakotvornega plina radon. Radon velja za tihega ubijalca v naših domovih. Pronica iz kamnin v kletne prostore in od tam v bivalne prostore. Kakšne negativne učinke ima radon na zdravje in kvaliteto bivanja? Kako lahko to preprečimo?

Revolucionarna Samsung brezvetrna klimatska naprava, ki odpihne visoke račune

Ne piha, a hladi. Dobro ohladi, a malo porabi. Nova Samsung Wind-Free™ klimatska naprava AR9500M sledi svojemu uspešnemu modelu samostoječe Wind Free klime in odpravlja dve najpogostejši nevšečnosti uporabe...

Decentralno prezračevanje ne pomeni lokalno prezračevanje!

Decentralni prezračevalni sistem ni lokalni prezračevalni sistem, kot se pogosto napačno navaja, opozarja Milan Kuster, direktor podjetja Lunos Slovenija. Lokalno namreč pomeni, da prezračujemo le prostor, v katerem...

Kam po varčno in zanesljivo klimatsko napravo

Vgradnja nove klimatske naprave je izziv, ki terja kar nekaj poznavanja. Dobro se je seznaniti kaj  pomeni učinkovitost klimatske naprave med hlajenjem  in ogrevanjem ter kakšen je sezonski izkoristek...

Varčevanje vode

Biološka čistilna naprava in pameten nakup

Ob veliki ponudbi raznih proizvajalcev se je potrebno odločiti za izdelek, ki bo izpolnil obljube in pričakovanja. Biološko čistilno bomo uporabljali več desetletij, delovati mora brezhibno in skoraj brez stroškov, zato odločitev ni enostavna.

Čista pitna voda

Čeprav imamo v Sloveniji dobre pogoje in naravne danosti, ni samoumevno, da bomo imeli v svojem domu čisto pitno vodo. Zaradi težav na vodovodnem omrežju, ki je marsikje zastarelo in dotrajano, prihaja do...

Lovilci olj vedno pomembnejši

Z olji vseh vrst vse bolj onesnažujemo okolje in pitno vodo, zato je potrebno izlive preprečiti. Z eno kapljico olja onesnažimo 200 litrov pitne vode, s kapljico bencina pa kubični meter, zato so ekosistemi,...

Nova biološka čistilna naprava »one2clean+«

Popolno biološko čiščenje odplak je danes pri nas postalo nujno, saj je skoraj 3/4 površine Slovenije označeno kot vodovarstveno. To je posledica desetletij nespametnega ravnanja in odvajanja onesnaženih vod tja,...

ZELENA MOBILNOST

Finančna matematika za električni avto -  strošek za gorivo zamenjam z obrokom za kredit

V praksi izkušnje za električni avto kažejo, da je ta zelo primeren za vse uporabnike, ki dnevno v povprečju opravijo vsaj 100 kilometrov in lahko baterijo polnijo doma. Ti spadajo v veliko skupino dnevnih migrantov, za katere tudi začetna višja cena ni problematična.

Električni avto povsem enakovreden bencinskemu

Zakaj nekateri posamezniki prisegajo na električne avtomobile. Eden takih je Adrian Ruchini, ki nam je zaupal izkušnje ob vožnji električnega avtomobila, njegova glavna motivacija za prehod na električni avto je bil...

CNG - spoznajte pogonsko gorivo prihodnosti

Stisnjen zemeljski plin, ki ga poznamo pod oznako CNG ali metan, je v prometu vedno bolj prisoten. V nekaterih segmentih je edina prava alternativa nafti, saj gre za ekološko prijazno pogonsko gorivo tako s stališča...

Vzorčen primer kako kolesarjenje približati širokim množicam uporabnikov

Na preprost način povezujejo e mobilnost s turizmom, na piknik vabijo z električnim kolesom, e – mobilni pa boste lahko sedaj za nizke stroške tudi na dopustu, ponudbo širijo tudi na izposojo...

Inštalacije

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso poceni.

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da...

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

Suhomontažni sistem talnega ogrevanja Uponor

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Ali je samooskrba z elektriko za gospodinjstva donosna naložba, koliko lahko prihranimo in koliko nas naložba stane, nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj nove blagovne znamke Moja...

Sončna elektrarna, toplotna črpalka, električno kolo in klimatska naprava - Za popolno energetsko samooskrbo vašega gospodinjstva ne spreglejte poseben poletni OVEN PAKET ZA VZET, s sončno elektrarno na...

ponudniki toplotnih

SVEŽ PREGLED TRGA ZA TOPLOTNE ČRPALKE ZRAK – VODA

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne

SONČNE ELEKTRARNE

Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje

PREHOD NA TOPLOTNE ČRPALKE

Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa

PASIVNE IN SKORAJ NIČ - ENERGIJSKE HIŠE

Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove

DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE

Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.