Osebni avto je tržno najuspešnejša transportna naprava za osebni prevoz. Trenutno je na cestah razvitega sveta 1,1 milijarda osebnih vozil, z gostoto 6 avtov na 10 prebivalcev. V zadnjih osmih letih se je število vozil na planetu povečalo za 57%.

Avto je enkraten izdelek, ki ga ne moremo primerjati z nobenim drugim na trgu. To običajno prevozno sredstvo se v očeh premnogih uporabnikov spremeni v izdelek za javno razkazovanje, običajno lažne moči in statusa, pri čemer so kupci pripravljeni na izjemne finančne žrtve. To vedo tudi proizvajalci, zato  ponujajo izdelke vedno novih oblik, barv in dodatkov. Vozila so tudi veliki porabniki različnih naftnih derivatov in s tem stalen vir CO2.

 

avto

 

Izbor avtomobila

Danes energetsko učinkovit avto porabi manj kot 5 litrov na 100 km. Porabo lahko znižamo pod to mero, če ga vozimo v Eko načinu. Za večino ljudi pa energetska učinkovitost ni prvi kriterij ob nakupu, saj se zaradi varnosti odločajo za večja vozila, zato teža večine tipov avtomobilov stalno raste. Kljub temu pa je varnost tudi v lažjih vozilih visoka, saj je potniška celica pasivno varovana s stisljivimi conami, osebe v njej pa s pasovi in varnostnimi blazinami. Mnoge voznike zanima samo pospešek, zaradi večje teže pa proizvajalec zato vgradi nesorazmerno močan motor. Če ima vozilo štirikolesni pogon, to pomeni dva dodatna diferenciala in povečanje porabe za liter na 100 km, kar velja tudi za večino avtomatskih menjalnikov. Če na osebni avto gledamo kot na tehnično transportno sredstvo, kar tudi je, je majhno in lahko vozilo najboljša izbira. Za delovanje porabi malo goriva za isti učinek, manj surovin za izdelavo, ima nižjo ceno, pa še vzdrževanje je poceni. 

 

avto poraba goriva

Poraba goriva je najmanjša pri hitrosti okrog 80 km

 

avto obrati

Izkoristek motorja avtomobila pod nizko obremenitvijo je katastrofalno slab

 

Oblika in zračni upor

Poraba energije vozila je odvisna od poti in potrebne moči za gibanje. Motor mora premagati lastno težo vozila, vsa notranja trenja in zračni upor, ki je odvisen od hitrosti in oblike. Najučinkovitejša oblika vozila za dve osebi je podobna letalu, vendar bi se zanjo odločilo le malo kupcev, zato je na trgu ne najdemo. Tehta samo 400 kg, je aerodinamične oblike, širok 0,8 in visok 1,4 m, voznik in sopotnik sedita eden za drugim, poraba pa je nižja od dveh litrov. Gume so ozke, imajo nizek kotalni upor in so zato  energetsko najbolj učinkovite.

Ker se kupci odločajo z očmi, je velik del vozil izdelan v nasprotju s temi smernicami, najpogosteje s ploščatim prednjim in zadnjim delom, ter s širokimi gumami. Dirkalnik na primer, pri 300 km/h porabi kar 247 kW moči motorja samo za premagovanje zračnega upora.

 

Motorji so preveliki, izkoristek pa majhen

S to trditvijo se ne bo strinjal noben ljubitelj avtomobilov. Povprečen avto lahko z motorjem moči 22 kW doseže končno hitrost 120 km/h, za hitrost 80 km/h pa zadostuje že moč 10 kW. Zaradi rezerv za pospeševanje, pa v avte vgrajujejo najmanj dvojno moč motorja. Velik avto z motorjem moči 140 kW ima ob polni obremenitvi izkoristek 38%, ker pa večino časa potrebuje le 10 kW moči, deluje samo s 14% izkoristkom. Kadar manjši, 50 kW motor deluje pod 10 kW obremenitvijo, ima skoraj dvojni, 24% izkoristek.

Bencinski Otto motor je v avtomobilizmu najbolj razširjen in lahko deluje tudi na zemeljski, naftni in bioplin ter na vodik. Motor na zemeljski plin odda 33% manj CO2 kot bencin ali dizel, ob enaki energijski moči. Bioplin je okoljsko nevtralen, podobno kot les, vpliv vodika je sicer ničen, vendar je potrebno vedeti, koliko CO2 je nastalo ob njegovi proizvodnji. Dizelski motorji pa so dražji in težji, vendar za okrog 25% učinkovitejši. Ker je sodoben izpuh opremljen s filtrom drobnih delcev, dizel ni nič bolj škodljiv kot bencinski motor. 

 

avto hitrost

Pri hitrosti 160 km kar 35 kW moči motorja pobere zračni upor

 

Kaj pa elektromotor?

Elektromotor je tehnično gledano idealen pogonski agregat za vozila. Nekateri strokovnjaki trdijo, da prehod na takšen pogon sploh ni vprašanje, čeprav se avtomobilska industrija na skrivaj in na vse kriplje upira. Evropski proizvajalci so na tem področju zaspali, zato se lahko zgodi, da bodo že v dveh letih doživeli izjemno neprijetno presenečenje, saj drugi ne spijo.

Električni avto lahko deluje brez cele vrste elementov, med drugim odpade tudi menjalnik, energijo zaviranja, ki sploh ni zanemarljiva, pa vrača nazaj v baterijo. Tudi elektrarnarji bodo izjemno veseli dviga nočne porabe elektrike za polnjenje baterij, saj ponoči poraba tako pade, da imajo probleme. Elektroavtomobil na gorivno celico je ena od možnih bodočih variant, s teoretičnim izkoristkom kar 50%, vpliv na okolje pa bo odvisen od vrste goriva za celico. Hibridne izvedbe, ki so danes na cestah, pa so kombinacija električnega pogona in motorja z notranjim zgorevanjem. Med počasnejšo vožnjo, zaviranjem in na ravni cesti zadostuje elektro pogon, daljše razdalje pa premaguje z običajnim motorjem.

 

avto odpad

Potrebujemo bolj trajne izdelke saj z reciklažo izgubljamo ogromno energije

 

Način vožnje izboljša izkoristek

Če bi avtomobili imeli vgrajene primerne in ne prevelike motorje bi bila poraba goriva najmanjša med najpočasnejšo vožnjo. Ker pa so motorji preveliki, je izkoristek med počasno vožnjo zelo nizek. Za povprečen avto je najbolj ekonomična vožnja s hitrostmi med 50 in 120 km/h. Izboljšanje lahko dosežemo še z Eko načinom, brez nepotrebnih pospeševanj in zaviranj ter vožnjo z najnižjim številom vrtljajev in v najvišji prestavi. Če z vozilom čakamo, bomo imeli dodatno korist, če motor ugasnemo že po nekaj sekundah, porabo goriv pa poveča tudi uporaba luči in klime.

Osebni avto je sicer koristna vendar grozljivo neučinkovita naprava, zato je skrajni čas, da se po več kot sto letih premikanja batov gor in dol, končno nekaj spremeni.

 

Podobni članki

 

Varčevanje toplotne energije

Geosonda je dolgoročno najcenejša rešitev ogrevanja

Hiša brez temeljev ne stoji. Poleg betonskih temeljev, ki zagotavljajo statiko in varnost objekta, je nujno razmišljati še o temeljih, ki bodo skozi celo življenjsko dobo objekta zagotavljali toploto, bivanje naredili kar se da udobno in strmeli k energijski neodvisnosti.

Plinska peč De Dietrich - ogrevanje z zemeljskim plinom

Ogrevanje gospodinjstev z zemeljskim plinom je vse bolj priljubljeno in ima v Sloveniji pomemben delež. Razlogov za to je verjetno več, predvsem pa takojšnja in enakomerna toplota,...

Geotermalna toplotna črpalka Thermia Calibra - trenutno najboljša

Geotermalne toplotne črpalke so najbolj ekonomičen način ogrevanja, hlajenja in priprave vroče sanitarne vode. So tudi dolgoročno najbolj zanesljiva rešitev in edina, ki za vir uporablja stabilno in zares...

Zemeljski plin se splača in poplača

Oskrba z zemeljskim plinom postaja vedno bolj priljubljena, saj vse več ljudi prepoznava njegove prednosti pred drugimi energenti. Zemeljski plin lahko uporabljamo tako v industriji kot v stanovanjskih objektih, z njim...

GRADNJA IN OBNOVE

Samorazlivni estrih in talno ogrevanje

 Sodobne stavbe lahko varčno in učinkovito ogrejemo samo z nizkotemperaturnim ogrevanjem. Talno ogrevanje je najbližje idealnemu temperaturnemu profilu med tlemi in stropom, zato je najprimernejše. Govorimo o sistemu izdelanem iz polimernih cevi, v katerih kroži na povprečno 28°C ogreta...

Pasivne hiše v živo - za ogled odprtih 13 pasivnih hiš

Konzorcij pasivna hiša, Fakulteta za arhitekturo Univerze v Ljubljani in Eko sklad, j. s., že desetič organizirata dneve pasivnih hiš, ki bodo letos potekali od 8. do 10. novembra. V tem vikendu si bo mogoče...

Energetska prenova hiše brez napak

Konec zime je blizu in na vrata trka nova gradbena sezona. Investitorji, ki vas je zmotil sevajoči hlad mrzlih sten in previsoki stroški ogrevanja, jo gotovo že nestrpno pričakujete.

Suhi estrih - obnova tlaka in poda

Pri prenovi starejših hiš je čas, ki ga porabimo za obnovo tal, zelo pomemben. Dokler tla niso gotova, vse ostalo čaka. Ker je čas denar, uporaba suhih estrihov čedalje bolj narašča. Suhi estrihi so primerni za...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Imam streho primerno za sončno elektrarno?

Sonce je v resnici odgovor na vsa energetska vprašanja človeštva, gospodinjstva pa lahko svoj delež prispevamo z lastno proizvodnjo elektrike na strehi objekta. Streha stavbe je neuporabljena in najbolj primerna ploskev za namestitev za solarne module, zato je pred montažo potrebno presoditi, ali je primerna za ta...

Solarni moduli za sončne elektrarne - kako prepoznati dobre

Za solarne module je še kako pomembna kakovost, ki neposredno vpliva na donosnost sončne elektrarne v celotni življenjski dobi. Pred investicijo je smiselno preveriti koliko sončnega obsevanja zmore izbrani solarni...

Baterija za shranjevanje elektrike Power Blox

Baterija za shranjevanje elektrike POWER BOX je bila predstavljena na preteklem sejmu Intersolar 2019. Gre za nagrajen sistem shranjevanja elektrike, švicarskega proizvajalca Stäubli.

Sončne elektrarne - pregled trga v Sloveniji

V letu 2018 smo pri gospodinjstvih opazili skokovito rast na področju samooskrbe z elektriko, ki jo omogočajo sončne elektrarne. Konec leta 2017 je bilo v Sloveniji skupno nameščenih 5.536 sončnih elektrarn v...

Aktualne novice

Ytong iz Kisovca prejemnik Okoljske nagrade

Na konferenci Okoljsko srečanje so pod okriljem Eko sklada in Časnika Finance podelili priznanja okolju najbolj prijaznemu podjetju, izdelku, postopku in storitvi. Med 18 prijavami na razpis v 4-ih kategorijah je družba Xella porobeton SI prejela nagrado za najboljši okoljski postopek, saj se z učinkovitim...

Bo trajnostna gradnja z novo direktivo postala evropska stvarnost

Slovensko združenje za trajnostno gradnjo – GBC Slovenija je na četrto konferenco trajnostne gradnje, ki je letos potekala v prostorih Knauf Insulation Experience Centra (KIEXC) v Škofji Loki, privabilo 135...

Sejem vseh sejmov

52. MOS prinaša še bogatejšo ponudbo in ponovno segmetacijo sejma na pet ključnih področij: MOS Dom, MOS Turizem, MOS Tehnika, MOS B2B in MOS Plus. Sejem, ki ga lahko v Celju obiščete od 10. do 15. septembra, bo...

Blagovna znamka Jupol v praznovanju 50. rojstnega dne

Družba JUB je v prostorih Švicarije v Tivoliju pripravila sklepno praznovanje ob 50-letnici blagovne znamke JUPOL, ki je JUB-ova najuspešnejša in najmočnejša blagovna znamka. Na predstavitvi so lahko udeleženci...

Prezračevanje, klimatizacija

Prezračevanje, prezračevalni sistem in pogoste zmote

V prispevku predstavljamo katero prezračevanje dejansko potrebujemo, kako pravilno prezračevati in različne možnosti rešitve za centralni ali decentralni prezračevalni sistem.

Zračenje zaprtih prostorov

Zdi se, da smo v želji po čim večji energijski učinkovitosti svojih domov pozabili, čemu je dom sploh namenjen. To namreč ni laboratorij za doseganje prihrankov energije, ampak prostor, kamor se zatečemo po...

Revolucionarna klimatska naprava Samsung, ki ne piha

Samsung Electronics je pred časom lansiral revolucionarno stensko Wind-Free™ klimatsko napravo, ki ustvarja nadpovprečno prijetno bivalno klimo, nelagodje zaradi direktnega hladnega zračnega toka pa je preteklost....

Prezračevalni sistem v vsako hišo

Okna in vrata, ki odlično tesnijo, in toplotnoizolativna fasada zagotavljajo energijsko učinkovitost objekta. Pozimi nas ne zebe, poleti nam ni prevroče. Cena za to udobje je lahko visoka, če smo pozabili na...

Varčevanje vode

Rezervoarji za deževnico in biološke čistilne naprave

Rezervoarji za deževnico in biološke čistilne naprave morajo imeti dolgo življenjsko dobo, popolno tesniti, prenašati obremenitve in biti odporni na korozijo. Danes so lahko izdelani iz betona ali iz umetne mase, vprašanje je le, katera izvedba ima manj pomanjkljivosti.

Biološka čistilna naprava in pameten nakup

Ob veliki ponudbi raznih proizvajalcev se je potrebno odločiti za izdelek, ki bo izpolnil obljube in pričakovanja. Biološko čistilno bomo uporabljali več desetletij, delovati mora brezhibno in skoraj brez stroškov,...

Filtri za vodo - kristalno čista voda

Čista voda je edina tekočina, ki nemoteno pride do vseh celic, zato je osnova za dobro zdravje in vitalnost. Čsta voda prav gotovo ni voda, ki vsebuje klor, pesticide, kancerogene snovi in težke...

Nakup čistilne naprave – kaj moramo vedeti

Nakup male čistilne naprave ni enostaven, saj jo kupujemo za več desetletij. V tem času bo morala delovati brez napak, uporabniku pa povzročati čim manjše stroške. Ponudba na trgu je velika, zato so se v podjetju...

ZELENA MOBILNOST

Električni avtomobil in polnilnica - dokazano dosegljiva za vse

Električni avtomobil postaja dosegljiv za vse in ni zastonj v naglem porastu, tudi v Sloveniji na cestah beležimo vse več električnih avtomobilov. Od začetka januarja do konca oktobra 2019 je bilo pri nas prvič registriranih 42 tesel, od tega 40 tesel model 3 in po eno vozilo model S in model X.

Ukrepi za množičen prehod na električni avto

Električni avto ni več redkost preprosto zato, ker se izplača. Vlade, vključno z našo, pa so dolžne sprejemati ukrepe, ki bodo pospešili množičen prehod na elektrifikacijo.

Električni avto - nujno in takoj

Motor z notranjim zgorevanjem je premična in komplicirana kemična tovarna. Ima izjemno slab izkoristek, saj od vsakega litra bencina 6 deci spremeni v toploto in izpušne pline, samo ostanek služi resničnemu...

Električni avto da ali ne?

V letu 2018 smo zaznali velik skok prodaje električnih avtomobilov, kar kaže na občutno povečanje ekološke občutljivosti državljanov. Mnogi posamezniki, razen za prevoz, električni avto koristijo kot prenosni...

Inštalacije

Talno ogrevanje - suhomontažni sistem

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi najbolj varčno.

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso...

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da...

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.