Fotovoltaika ni več nekaj, kar najdemo le na strehah hiš ali poljih. Zahvaljujoč razvoju fotonapetostne tehnologije lahko elektriko proizvajamo tudi na vozilih. Gre za pomemben korak k energetski neodvisnosti in bolj trajnostni prihodnosti.
Sončna elektrarna je eden tistih izumov, ki je proizvodnjo elektrike prenesel iz rok velikih energetskih podjetij k posamezniku. Ta “energetska demokratizacija” pomeni, da si lahko elektriko danes proizvede skoraj vsak – celo med vožnjo.

Običajen pogled na vozila v bližnji prihodnosti.
Sončne elektrarne na stabilnih in pomičnih površinah
Razvoj fotovoltaike je omogočil izdelavo trdnih in upogljivih panelov, zaradi česar se je uporabnost močno povečala. Novejše upogljive module je možno prilagoditi skoraj vsem površinam, fasadam in vozilom, odlični so tudi za prenosne sončne elektrarne. Izdelani so iz kompozitnih materialov in do 70 odstotkov lažji od običajnih. Izkoristek vseh sodobnih panelov je še razmeroma majhen, kljub temu pa uporabnikom omogočajo visoko stopnjo energetske neodvisnosti in varnost.
Sončna elektrarna na avtomobilih: od ideje do realnosti
Elektromobilnost na področju osebnih vozil bo v kratkem postala samoumevna. Razvoj, ki se odvija pred našimi očmi, je v resnici bliskovit tehnični preskok. Skoraj vsakodnevna poročila o vedno daljših dometih vozil z enim polnjenjem in polnilne postaje, ki v petih minutah dodajo za 400 km energije v vozilo, pa so že dejstvo. Nastali so pogoji za spreminjanje površine vozil v sončne module, kar je že stara zamisel, danes pa dobiva vedno uporabnejše izvedbe. Proizvajalca električnih vozil Tesla in Toyota že delata na vgradnji solarnih modulov na površino karoserije, s čimer bi domet še povečali.

Streha sodobnega mestnega avtobusa s sončno elektrarno.
Sončna elektrarna na avtomobilih ni več le domislica inženirjev, temveč logična in praktična rešitev, ki prinaša koristi tako okolju kot denarnici. Ko sonce poganja vozila, svet postane lažji, čistejši in tišji.
Najprej avtobusi in tovornjaki
V delu so pilotni projekti, zlasti na področju javnega prevoza potnikov. Cene prilagodljivih in lahkih panelov ter potrebne krmilne elektronike so tako padle, da se jih brez pomisleka splača vgraditi na velike in ploščate strehe mestnih avtobusov. Skupna teža vseh vgrajenih elementov je 50 kg, v povprečju pa streha deluje z 1,5 kW moči. S tem lahko uravnotežimo povečano porabo za pogon klima naprav v vedno bolj vročih poletnih mesecih. Povečamo udobje potnikov, zmanjšamo porabo goriva, izboljšamo kakovost zraka v mestih in naredimo javni promet privlačnejši. Če pridobljeno elektriko pomnožimo s številom avtobusov, postanejo koristi še bolj očitne.
Najzanimivejši za takojšnjo vgradnjo sončnih elektrarn na vozila pa so hladilni tovornjaki, katerih število stalno raste. So škatlaste oblike s trdnimi stenami, zato se solarni paneli z lahkoto vgradijo na streho in na obe stranici. Pogon hladilnih kompresorjev zahteva veliko energije, ki so jo do sedaj odvzemali pogonskemu motorju vozila, s tem pa občutno povečali porabo. Vgrajena sončna elektrarna na vozilu lahko oddaja do 9,8 kW moči, s čimer na leto prihranimo do 8500 litrov goriva. Če ima tovornjak še prikolico, se korist podvoji, zato odlašanje ali dolgotrajen razmislek sploh nista potrebna.