Ljubljana – O ekološki obdavčitvi osebnih vozil bo državni zbor zadnjič glasoval prihodnji teden. Novembra je presenetil poslanec Dušan Kumer (SD), ki je javno ocenil: »Vlada je udarila povsem mimo.« Ekološki davek bi po njegovem moral povišati ceno goriva, ki jo plačujejo tudi tovornjaki. A to večine, ki jo ima koalicija, ne ogroža. Predvsem mlajši poslanci SD novost še odločno podpirajo. Kumrov dvom pa ni brez pomena: ekološka obdavčitev je po vsebini podobna enotni davčni stopnji: razbremeni premožnejše, po žepu udari revne.
Ko so iz vlade predlagali drugačno obdavčitev osebnih vozil, je bil eden od ciljev napolniti zaradi krize izpraznjeno državno blagajno. Naslednje leto bi z davkom na motorna vozila (DMV) pri novih in uvoženih avtomobilih zbrali četrtino več. Ko bi prenehala veljati vsa prehodna obdobja, pa celo za tretjino več. A to je bil račun brez poslancev, ki so novembra pri modernih dizelskih motorjih obdavčitev izenačili z bencinsko (vlada je predlagala višjo, ker imajo dizli precej manj izpuhov). Za prvo leto veljave zakona so poslanci določili še dodatno nižjo obdavčitev za večino avtomobilov. Po vladnih ocenah bodo poslanski popusti načrtovane prihodke zmanjšali kar za polovico. Pri motornih kolesih, kolesih z motorjem in mopedih pa celo za več kot 80 odstotkov. Prvotni cilj, ekološko napolniti proračun, ne bo dosežen.
Dragi se bodo pocenili
Doslej je DMV za avtomobile, ki so stali manj kot 4173 evrov, znašal 1 odstotek in se je nad 25.038 evri povišal na 13 odstotkov. Kako bo učinkovala nova zakonodaja, ko bodo avtomobili obdavčeni po izpuhih, kaže primerjava obdavčitve najnovejših beemvejih serije 5, ki so bili doslej povečini 13-odstotno obdavčeni. Ker se varčni BMW 520d izkaže s 132 g/km CO2, bo po novem obdavčen 6-odstotno. A ker njegov motor izpolnjuje standard evro5, bo do 1. januarja 2012 obdavčen kot bencinci, torej triodstotno, enako tudi po tem letu, saj je mogoče staviti, da bodo do takrat motor posodobili do standarda evro6. Pri različici s hipotetično ceno 30.000 evrov to pomeni, da je DMV doslej znašal 3900 evrov, poslej pa bo 900 evrov. Po prehodni stopnji za prvo leto, v katerem bi se prodajalci in kupci prilagodili novi ureditvi, pa ni povsem jasno, kolikšen bo DMV. Po eni od interpretacij bo 2,5 odstotka, torej 750 evrov. Po drugi razlagi, ki v prehodnem obdobju ne upošteva izenačitve bencinske in dizelske lestvice, pa bo znašal štiri odstotke ali 1200 evrov. Pocenila se bo večina petic: bencinski različici 523i in 528i s 177 in 182 g C02 bosta prvo leto osem-, potem pa devetodstotno obdavčeni, pri 535i bo obdavčitev prvo leto 10,5- in pozneje (kot doslej) 13-odstotna. Višji kot doslej bo davek le pri petici z bencinskim osemvaljnikom.
Kako je pri cenejših avtomobilih?
Precej manj se bo novi zakon, če bo uzakonjen, ljudem »splačal« pri cenejših avtomobilih, a izračunov tam ni preprosto narediti, ker prodajalci osnovno ceno (brez davkov in podobnega), po kateri se je davek doslej izračunaval, nekoliko prikrivajo. Tudi v tem primeru se bodo moderni dizli splačali. Kio ceed 1.6crdi je, denimo, mogoče kupiti za 14.000 evrov. Če zaradi poenostavitve postavimo osnovno ceno 10.000 evrov, je bilo davka s 3,5-odstotno stopnjo zdaj za 350 evrov. Zaradi izpusta 118 g/km bo davek poslej dvoodstoten, kar znese 200 evrov.