Raziskave, ki so jih opravili na dveh oddaljenih koncih sveta, kažejo podobno sliko.
Američani na primer, so poslušali opozorila energetikov in ekologov, zato se vedno pogosteje odločajo za nakup učinkovite bele tehnike, vgrajujejo toplotno izolacijo, zamenjujejo običajne žarnice z varčnimi in rahlo znižujejo ogrevalno temperaturo na sobnih termostatih. Pa to še ni vse. Kar 77% anketiranih lastnikov hiš trdi, da so zavrgli stare in namestili varčne sijalke, 50% pa jih je zamenjalo stara okna s sodobnimi. Druga polovica jih trdi, da so vgradili sodobno varčno klimo ter novi kotel z visokim izkoristkom. Kljub vsemu temu pa so njihovi računi za energijo višji.
![]() |
Kako je to mogoče?
Raziskovalci so za ta pojav našli štiri vzroke. Prvi je lahko ta, da so morda nekateri dobavitelji energije počasi, vendar vztrajno dvigovali cene, ki izničijo prihranke, ki so jih tam dosegli uporabniki. Pod drugim se skriva množica načeloma varčnih naprav, od pametnih telefonov, do ploščatih TV sprejemnikov, stabilnih in prenosnih računalnikov, ki pa se vsi napajajo iz električnih vtičnic. Pri tem pa uporabniki sploh ne opazimo, koliko elektrike v resnici porabi taka množica varčnih naprav. Tretji vzrok je prepričanje, da varčne sijalke porabijo tako malo elektrike, da lahko ostanejo stalno vključene. Enako velja za nov grelnik vode, ki je tako varčen, da se lahko za daljši čas in z užitkom postavimo pod vroč tuš. Četrti in največji vzrok pa je mnenje uporabnikov, ki nima nobene povezave z resničnostjo. Izkazalo se je, da so ljudje v anketi malo pretiravali, saj je varčno žarnico kupilo samo 13%, kar je daleč od tistih 77%, ki so jih obkrožili v anketi.
Večina Američanov je torej prepričanih, da so na področju varčevanja z energijo naredili veliko, obljubljenih prihrankov pa ni dovolj, zato ne vidijo smisla v kupovanju novih varčnih izdelkov. Zato bo potrebno omejiti reklame, v katerih trdijo, da bo neki izdelek uporabniku prihranil denar, saj te obljube obetajo preveč. Denarja namreč ne bo prihranil varčen izdelek ampak samo varčen uporabnik, tega pa ne slišimo v nobeni reklami.
![]() |
Zaradi rasti cen energije bodo stroški presegli prihranke in varčevalni motiv bo izginil. Zato bodo računi, kljub ugašanju žarnic, krajšemu tuširanju ali nakupu nove peči, morda še vedno rastli. Kljub temu pa je varčevanje z energijo v porastu. Študija, v kateri so zajeli nekaj sto uporabnikov po vsej državi je pokazala, da ljudje spreminjajo svoje domače navade. Pri tem bolj čisto perilo perejo v hladni vodi, termostat nastavijo nižje kot običajno, polnilce telefonov pa po uporabi potegnejo iz vtičnic. Število takih ljudi je v enem letu poskočilo od 60 na 91% vprašanih, kar je res veliko.
Na naši strani oceana pa Nemci ugotavljajo, da ljudje v toplotno izoliranih stavbah toploto razmetavajo, in to toliko bolj, kolikor bolje je stavba izolirana. Tudi poraba elektrike za ogrevanje sanitarne vode je veliko višja, kot mislijo uporabniki. Meritve v izoliranih stavbah so pokazale, da so resnični prihranki mnogo nižji kot izračunani, in da so stanovalci neizoliranih hiš veliko boljši varčevalci. Ugotovili so torej, da prihrankov ne prinaša toplotna izolacija, ampak način obnašanja stanovalcev.
![]() |
Nekaj podobnega se dogaja na področju avtomobilov. Proizvajalci uvajajo vedno nove izboljšave, ki v resnici povečujejo porabo, morali pa bi jo zmanjševati. Dober primer je hidravlični volan, ki porabo vozila poveča povprečno za 0,3 litra na 100 kilometrov. Potrebujemo pa ga samo kadar parkiramo, na ravni cesti pa sploh ne. Drugi dober primer je uvajanje desetin tipal, ki naj bi spet zmanjšala porabo goriva. Pa to spet ni res. Signale je potrebno voditi v zaščitenih kablih z opletom iz bakrene žice, ki so izdelani podobno kot kabli za TV. Izmerili so, da v povprečnem sodobnem avtu s seboj vozimo najmanj 30 kilogramov bakra, ki se nahaja samo v opletu, ne v kablu.
Nekdo je rekel, da so gospodarji sveta zaposlili najboljše tehnike in inženirje, ki za njih izumljajo vedno nove telefone in dizajnerske avtomobilske kljuke, samo zato, da se nebi lotili izdelave stvari, ki jih svet res nujno potrebuje. Zato je zadnji čas, da se začnemo vsak dan na novo spraševati, kaj v resnici potrebujemo.
Povezane vsebine