Društvo za električna vozila Slovenije (DEVS) je zgleden znanilec elektro mobilnosti v Sloveniji. V neprofitnem društvu so že nekaj let uporabniki električnih avtomobilov, ki se jim prevozi na elektriko vsakodnevno potrjujejo kot odlična alternativa in več ne bi zamenjali s starimi jeklenimi konjički.

V društvu so prepričani, da je vožnja z električnim motorjem cenovno konkurečnejša (povprečno 1,5€/100 km), stroški servisiranja teh vozil pa nižji. Uporabniki električnih avtomobilov so oproščeni plačila letne uporabnine cest pri registraciji, vožnja je tiha in brez vibracij, pospeški pa, glede na moč motorja, odlični. Električna vozila bistveno zmanjššujejo onesnaževanje.

 

 

elektricni avto napajanje

 

 

Izbira električnega vozila

Če boste električni avto uporabljali le za mestne in primestne vožnje, so povsem ustrezni vsi modeli električnih avtomobilov, ki so sedaj na trgu. V kolikor pa želite električni avto uporabljati tudi za daljše vožnje po avtocesti, upoštevajte realne omejitve glede dometa in potovalne hitrosti po avtocesti ter časa, ki ga potrebujete za polnjenje na mreži hitrih polnilnih postaj na avtocestah. 

Trenutno cenovno dosegljivi modeli električnih vozil so idealni za vse voznike, ki dnevno prevozijo med 20 in 100 km, saj jim zadošča že nočno polnjenje doma, kar močno olajša uporabo avtomobila. Za poti, ki so daljše od dosega vozila, je potrebnega nekaj načrtovanja poti, ki vključuje iskanje lokacij polnilnih mest, ter seznanitev z njihovo dostopnostjo in delovanjem v času potovanja. Številni člani DEVS redno uporabljajo svoje e-avtomobile tudi za mnogo daljša potovanja.

 

elektricni avto modeli

 

Realni domet električnega vozila

Vsak proizvajalec električnega vozila navede njegov doseg z enim polnjenjem. Podatki so sicer v skladu s standardom, v realnem prometu pa je doseg vozila lahko precej manjši. Pri zmerni vožnji je običajno doseg 20-30% manjši od navedb proizvajalca.

 

 

Kolikšno razdaljo prevozimo z 1 kWh električne energije:
•    Majhen mestni avto pri mestni vožnji z 1 kWh prevozi do 10 km (brez gretja ali klime),
•    Družinski avto, težak približno 1.500 kg pri mestni ali primestni vožnji z 1 kWh prevozi 6 do 7 km (brez gretja ali klime),
•    Samo gretje, brez vožnje, porabi 1 kWh v 10 do 30 minutah,
•    Prižgane luči med vožnjo porabijo 1 kWh v 7 do 8 urah.Primeri iz prakse:
•    Vožnja po regionalni cesti: Za vožnjo s hitrostjo 90 km/h potrebuje osebni avto približno 12 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 150 km (20 kWh / 12 kW * 90 km/h = 150km).
•    Hitra vožnja po avtocesti: Za vožnjo s hitrostjo 130 km/h potrebuje osebni avto približno 30 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapacitet baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 87 km (20 kWh / 30 kW * 130 km/h = 87 km).

 

 

Izguba kapacitete baterije

Če boste električni avto vozili do 10.000 km letno, se pričakuje povprečno zmanjšanje kapacitete baterije do 3% na leto, pri 20.000 km letno pa 4-6% na leto. Če želite za vaše dnevne potrebe električni avto uporabljati tudi čez 5 ali več let, upoštevajte pričakovan upad kapacitete baterije.

 

Se polnilna mesta razlikujejo med seboj?

Poleg domače vtičnice, običajne šuko vtičnice z 10- ali 16-amperskimi varovalkami, so električnim vozilom na voljo tudi javne polnilne postaje. Te ločimo na prav take, kot jih imamo doma, pa na srednje hitre polnilne postaje tipa 2, kot jih imenujemo. To so večinoma trifazne 16- ali 32-amperske polnilne postaje z izmeničnim tokom. Najnovejše so hitre postaje, ki omogočajo bistveno večje moči in hitrejše polnjenje.  Vsi električni avtomobili niso standardizirani za vsako postajo in tu čaka Evropsko komisijo še veliko dela. Tu apeliramo predvsem na našo slovensko komisarko, da te standarde čim prej poenoti. Za zdaj si uporabniki želimo zlasti hitrih polnilnih postaj na avtocestah, kar se je tudi hitro udejanjilo. Lani smo do novega leta dobili 26 takih polnilnic, lepo razporejenih po avtocestnem križu. Težava je le v tem, da je Petrol postavil tako ceno energije, da je elektrika na avtocestah postala najdražji energent. V društvu priporočajo, da se ta cena postavi med ceno gospodinjskega odjema elektrike in ceno najcenejšega fosilnega goriva, recimo utekočinjenega naftnega plina.

 

Doseg električnega vozila zmanjšujejo predvsem:

realni vozni pogoji

15% do 30%

gorske ceste

20%

gretje ali klima

10% do 30%

nizke temperature

15%

hitrost 120-130 km/h

50%

zimske pnevmatike

5%

prenizek tlak v pnevmatikah

5%

 

Cena polnjenja in priporočeni tipi adapterjev in podaljškov

Z upoštevanjem cene električne energije (v začetku leta 2017) vožnja z električnim avtomobilom stane 1-2 € na 100 km, če polnite doma. Polnjenje na večini javnih polnilnih postajah v Sloveniji je še brezplačno.

Vsakemu električnemu vozilu je priložen originalen enofazni polnilni kabel. Dejansko je to majhna mobilna polnilna postaja s šuko vtikačem na eni strani in ustreznim vtikačem na drugi strani, s katerim lahko avto polnite na katerikoli domači šuko vtičnici (standard v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, vendar ne v Italiji). Originalni polnilni kabli dovoljujejo večinoma polnjenje le z močjo 2 kW, čeprav imate v avtu vsaj 3 kW polnilec, zato je takšno polnjenje zelo počasno. Pri nekaterih serijskih vozilih dobite zraven še kabel Tip2-Tip2 (ali Tip2-Tip1) za polnjenje na standardiziranih vtičnicah na polnilnih postajah, v nasprotnem primeru pa lahko tak kabel kupite posebej. S temi kabli lahko polnite z močjo nad 3 kW, pri nekaterih vozilih pa tudi več (Renault Zoe 22 kW, BMW i3 7 kW, Kia Soul EV 6 kW).

 

Priporočena rezervna oprema

V prtljažniku električnega avtomoblia obvezno najde mesto tudi podaljšek, ki vam omogoči priklop tudi, če z avtom ne morete do vtičnice. V kolikor uporabljate podaljšek navit na kolutu, ga morate pred uporabo vedno odviti do konca, saj se bo v nasprotnem primeru pregrel.

 

Priporočljiv način vožnje električnega avtomobila

Optimalen način vožnje za električni avto je podoben, kot pri drugih avtomobilih z nekaj razlikami. Pri električnem avtu blago zaviranje in potem pospeševanje tako zelo ne vplivata na porabo, ker ta pri zaviranju energijo regenerira (energijo vrača nazaj v baterijo). Poraba se močno povečuje s hitrostjo, mestna vožnja pa na porabo ne vpliva negativno, kot pri drugih avtomobilih. Električni avto namreč pri mirovanju pred semaforji skoraj ne troši energije,  pa tudi v prostem teku poraba znaša 1,5 litra goriva na uro. Prav v mestni vožnji gre razlika v porabi energije izrazito v prid e-avtomobilom.

Na avtocesti vozite z zmerno hitrostjo, ki ne ovira prometa. Visoke hitrosti močno povečajo porabo in skrajšajo doseg. Zavirajte z motorjem, da vrnete čimveč kinetične energije nazaj v baterijo. Tako boste zmanjšali porabo in manj obremenjevali zavorne ploščice.

 

Kako hitro napolnimo avto s 24 kWh baterijo?

iz šuko vtičnice z 2 kWpolnilcem (varovalka 10A)

12 ur

iz šuko vtičnice s 3.6 kW polnilcem (varovalka 16A)

8 ur

na polnilnici s šuko vtičnico in 3.6 kW polnilcem

8 ur

na 22 kW Tip 2 trofazni polnilnici (če ima avto vgrajen 22 kW polnilec)

1 ura

na istosmerni »hitri« polnilnici 50 kW ... do 80% (če avto to omogoča)

35 min

 

Kako ravnati v primeru  izpraznjene baterije?

Ko se približate zadnjim 10 km dometa, se lahko moč vozila zmanjša, avto pa bo začel voziti vse počasneje. Takrat je čas, da najdete vtičnico, najbolje je, če se zapeljete do najbližje gostilne, naročite kavo in prosite za elektriko. V takem primeru vam pride prav, če v avtu vozite daljši šuko-šuko podaljšek.  Vožnja čisto do konca, ko se vozilo že ustavi (izklopi), ni priporočljiva, ker s takim načinom skrajšujete življenjsko dobo baterije. Če pa se vendarle zgodi, da popolnoma obstanete, je poleg prevoza z avtovleko do polnilne postaje dobra rešitev tudi običajna vleka z vlečno vrvjo. Avto naj bo vklopljen in v drive poziciji z izbrano najvišjo stopnjo regeneracije. Med vleko se tako baterija polni z razmeroma visoko močjo. Že nekaj minutna vleka lahko napolni baterijo za 10 km dodatnega dosega.

 

elektricni avto avtovleka

Zaradi nedelovanja polnilne postaje je bil naročen brezplačen prevoz z avtovleko do naslednje postaje.

V DEVS priporočajo nakup asistence pri vsakoletnem zavarovanju vozila, ki za le nekaj evrov letno omogoča brezplačen odvoz nevoznega vozila do polnilne postaje ali domov.

Svetujejo, da se pred nakupom električnega vozila posvetujete s tistimi, ki tako vozilo že uporabljajo. Preden se odločite, pridobite tudi informacije o subvenciji in ugodnem kreditu Eko sklada, morebitnih najemnih pogodbah za pogonske baterije, življenski dobi baterije in ceni njene zamenjave.

Vprašanja lahko zastavite društvu DEVS, ki stalno spremlja stanje na trgu.

Vir: www.devs.si

Podobni članki

Varčevanje toplotne energije

Štirje letni časi, en sistem uravnavanja temperature – toplotna črpalka Daikin Altherma Compact

V času, ko smo soočeni z zelo spremenljivimi cenami energentov je še posebej pomembno, da se pri izbiri ogrevalnega sistema odločimo za dolgoročno učinkovit in varčen sistem, ki nam bo zagotavljal varčno, varno in zanesljivo ogrevanje kot tudi hlajenje.

Peči na pelete slovenskega  proizvajalca Biodom

Slovenski proizvajalec je na osnovi dolgoletnih investicij v razvoj ogrevalnih sistemov na lesno biomaso ter praktičnih izkušenj iz terena, razvil širok izbor modernih in ekoloških peletnih kotlov, ki nudijo trajno...

Toplo kot še nikoli

Ta stavek je izgovoril uporabnik, ponovil pa je besede svoje žene, ki je tako ocenila delovanje njihove nove toplotne črpalke. Pri tem je mišljena cena ogrevanja. Lastnik toplotne črpalke živi v...

Kaminska peč in vzdrževanje

Sodobni kamin je izboljšana verzija prastarega odprtega kurišča, iz katerega se je dim dvigal kar skozi strešno konstrukcijo. Prve, dimnikom podobne konstrukcije, se pojavijo šele v 14. stoletju, kurišče pa je...

GRADNJA IN OBNOVE

Nasveti ob prenovi mansarde

Mansarda je v več pogledih specifična: zaradi lege na najvišjem nadstropju stavbe, zaradi odprtega prostora in poševnin, zaradi nizkega parapeta in še bi lahko naštevali.

Nove dekorativne tehnike na fasadnih površinah za privlačno popestritev...

Naložbe v fasadne sisteme že zaradi izvedbenih del zahtevajo veliko naše pozornosti. Pri načrtovanju fasade so potrebni gradbeno fizikalnih izračuni, saj objekt zahteva ustrezno debelino izolacije in primeren...

Zvočna izolacija stropa

Slaba volja, slabo počutje, bolezen. To je najslabši potek težav, kadar živimo v hrupnih prostorih. Ni nujno, da je hrup močan, dovolj je že, da nam gre, kot pravimo, na živce. Vendar se za nekatere težave...

Dobro je razumeti svojo hišo

 V Sloveniji je približno 800.000 stanovanj, od tega 360.000 enostanovanjskih stavb in 140.000 dvostanovanjskih, večina pa jih leži izven mestnih naselij. Parcialni ukrepi energetske obnove hiše...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Francoska solarna avtocesta

Francosko podjetje Colas je razvilo cestno površino s solarnimi celicami. Francoske oblasti so se odločile za izgradnjo, ko je predhodno izgrajena solarna kolesarska steza prinesla boljše rezultate od pričakovanih. Podjetje je pri tem postopek integracije solarnih celic na cestišče še izboljšalo.

Mednarodna primerjava stroškov za energijo v gospodinjstvih

Če primerjamo Slovenijo z drugimi državami EU, je v gospodinjstvih delež za energijo med največjimi. Razlog za nadpovprečno velik delež porabljenih sredstev za električno energijo, plin in druga goriva v...

Solarni nadstrešek - smotrnost naložbe

Si želite nekaj dobrega storiti za okolje in zmanjšati ogljični odtis? Pozabiti na fosilna goriva in se za potrebe gospodinjstva, hkrati s prevozom, samooskrbovati z električno energijo?

Sončne elektrarne - kam po dober nasvet in izvedbo

Sončne elektrarne in toplotne črpalke skupaj prihranijo največ, stroški za elektriko se zmanjšajo na minimum, investiciji pa sta zaradi ugodnih pogojev financiranja stroškovno zelo ugodni. Priporočamo, da...

Aktualne novice

JUB 50-letnico JUPOL-a obeležuje s humanitarnostjo

JUB 50-letnico blagovne znamke JUPOL letos na poseben način obeležuje s humanitarnostjo ter kot družbeno odgovorno podjetje tako izkazuje spoštovanje do kupcev, partnerjev in okolja. Predvsem pa s tem izraža veliko mero tenkočutnosti do najbolj ranljivih skupin.

Odprte hiše Slovenije nas z odlično arhitekturo povezujejo že desetič

Med 5. in 7. aprilom 2019 bo po celotni državi potekal deseti festival Odprte hiše Slovenije (OHS). Na njem bo javnosti odprtih 90 kakovostnih, lepih in drznih stavb ter ureditev. Tema letošnjega jubilejnega festivala...

Branje revije Varčujem z energijo prijaznejše bralcu

V aprilu je izšla nova, 65. številka revije Varčujem z energijo. Revijo lahko naročite na dom ali podjetje za stroške odpreme in poštnine, vsebine pa so na portalu www.varcevanje-energije.si dodatno dostopne...

Bencin in dizel sta dražja

Regulirani pogonski gorivi, neosvinčen 95-oktanski bencin in dizel, sta se na bencinskih servisih zunaj avtocestnega križa in hitrih cest danes podražili. Za liter prvega bo treba odšteti 1,266 evra oz. dva centa...

Prezračevanje, klimatizacija

Odvečna vlaga v našem domu je izpuhtela

Začelo se je pred nekaj leti, ko sta se Barbara in njen mož Slavko preselila v hišo v Murski Soboti. Ko sta hišo kupovala, tega nista opazila, a kmalu po vselitvi je bilo nemogoče ignorirati slab zrak in vlago, ki se je nabirala v notranjih prostorih, da je bilo ponekod od nje vse črno.

 Prezračevanje za vsak dom v praksi

V novogradnjah ali v obnovljenih stavbah se pogosto srečujemo s slabim zrakom in nepravilno vlažnostjo v bivalnih prostorih. V poletnem času je v naših prostorih preveliko vlage in v zimskem času premalo.

DAIKIN – zmagovalec velikega testa klim ZPS

Zveza potrošnikov Slovenije je testirala 44 klimatskih naprav, ki jih lahko kupimo v Sloveniji in ugotovila velike razlike v ceni, večinoma z razlogom. Klimatske naprave so v vročih poletnih dneh in nočeh najbolj...

Brezplačno ogrevanje, prezračevanje in razvlaževanje notranjih prostorov s...

Solarventi obratuje s pomočjo sončne energije, ne potrebuje elektrike. Hkrati omogoča prezračevanje, razvlaževanje ter tudi dogrevanje stanovanjskih objektov, počitniških hiš, vikendov, garaž, mobilnih hiš,...

Varčevanje vode

Čista pitna voda

Čeprav imamo v Sloveniji dobre pogoje in naravne danosti, ni samoumevno, da bomo imeli v svojem domu čisto pitno vodo. Zaradi težav na vodovodnem omrežju, ki je marsikje zastarelo in dotrajano, prihaja do nenadzorovanih okužb in onesnaženj.

Lovilci olj vedno pomembnejši

Z olji vseh vrst vse bolj onesnažujemo okolje in pitno vodo, zato je potrebno izlive preprečiti. Z eno kapljico olja onesnažimo 200 litrov pitne vode, s kapljico bencina pa kubični meter, zato so ekosistemi,...

Nova biološka čistilna naprava »one2clean+«

Popolno biološko čiščenje odplak je danes pri nas postalo nujno, saj je skoraj 3/4 površine Slovenije označeno kot vodovarstveno. To je posledica desetletij nespametnega ravnanja in odvajanja onesnaženih vod tja,...

Pitna voda v 7 točkah

Za nas samoumevna pitna voda je v svetu vedno bolj redka dobrina, čeprav smo načrtovali ravno obratno. Dostop do čiste vode in urejen sanitarni sistem pomeni zdravje za otroke in družine, možnost šolanja, dela in...

ZELENA MOBILNOST

Električni avtomobili s štirikrat daljšo avtonomijo kmalu na cestah

Elektrifikacija prometa je zadnja leta v polnem razmahu. Najbolj izstopajo električni avtomobili, ki jih razvijajo nekatere največje svetovne znamke. Trenutno težavo predstavlja doseg baterij, saj obstoječe baterije ne nudijo dovolj avtonomije.

Električni avto – zakaj pa ne?

V letu 2018 smo zaznali velik skok prodaje električnih avtomobilov, kar kaže na občutno povečanje ekološke občutljivosti državljanov. Mnogi posamezniki, razen za prevoz, električni avto koristijo kot prenosni...

OVeNtura, za okolju prijazen Maribor

Mesto Maribor je kot štajerska prestolnica drugo največje mesto v Sloveniji, ki je vpeto v čudovito naravo Pohorja na eni in vinorodnih gričev na drugi strani. »Zelena destinacija«, ki privablja številne domače,...

Z električnim kolesom premagujte vsakodnevne ovire brez večjega napora

Kaj je hujšega od sedenja v razgretem avtomobilu in se po polžje premikati naprej? Vam parkirnina vzame preveč denarja, ker vsak dan pred službo parkirate avto? Obstaja alternativa za vse, ki živite v ali ob mestu....

Inštalacije

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da ta energent uporabljamo na varen način.

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

Suhomontažni sistem talnega ogrevanja Uponor

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

Iskanje uhajanja plina s termokamero

Zemeljski plin je zagotovo energent prihodnosti, verjetno prihaja njegova zlata doba. Okoljsko gledano je za 40% “boljši” od premoga in za 20% od nafte.

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Sončna elektrarna, toplotna črpalka, električno kolo in klimatska naprava - Za popolno energetsko samooskrbo vašega gospodinjstva ne spreglejte poseben poletni OVEN PAKET ZA VZET, s sončno elektrarno na ključ in Mitsubishi Electric toplotno črpalko, ob tem pa prejmete zložljivo električno kolo Xplorer...

ponudniki toplotnih

SVEŽ PREGLED TRGA ZA TOPLOTNE ČRPALKE ZRAK – VODA

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne

SONČNE ELEKTRARNE

Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje

PREHOD NA TOPLOTNE ČRPALKE

Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa

PASIVNE IN SKORAJ NIČ - ENERGIJSKE HIŠE

Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove

DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE

Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.