Društvo za električna vozila Slovenije (DEVS) je zgleden znanilec elektro mobilnosti v Sloveniji. Kako se obnese električni avto v praksi? V neprofitnem društvu so že nekaj let uporabniki električnih avtomobilov, ki se jim prevozi na elektriko vsakodnevno potrjujejo kot odlična alternativa in več ne bi zamenjali s starimi jeklenimi konjički.

V društvu so prepričani, da je vožnja z električnim motorjem cenovno konkurečnejša (povprečno 1,5€/100 km), stroški servisiranja teh vozil pa nižji. Uporabniki električnih avtomobilov so oproščeni plačila letne uporabnine cest pri registraciji, vožnja je tiha in brez vibracij, pospeški pa, glede na moč motorja, odlični. Električni avtomobili bistveno zmanjššujejo onesnaževanje.

električni avto napajanje

Električni avto in izbira

Če boste električni avto uporabljali le za mestne in primestne vožnje, so povsem ustrezni vsi modeli električnih avtomobilov, ki so sedaj na trgu. V kolikor pa želite električni avto uporabljati tudi za daljše vožnje po avtocesti, upoštevajte realne omejitve glede dometa in potovalne hitrosti po avtocesti ter časa, ki ga potrebujete za polnjenje na mreži hitrih polnilnih postaj na avtocestah. 

Trenutno cenovno dosegljivi modeli električnih vozil so idealni za vse voznike, ki dnevno prevozijo med 20 in 100 km, saj jim zadošča že nočno polnjenje doma, kar močno olajša uporabo avtomobila. Za poti, ki so daljše od dosega vozila, je potrebnega nekaj načrtovanja poti, ki vključuje iskanje lokacij polnilnih mest, ter seznanitev z njihovo dostopnostjo in delovanjem v času potovanja. Številni člani DEVS redno uporabljajo svoje električne avtomobile tudi za mnogo daljša potovanja.

električni avto modeli

Električni avto - realni domet v praksi

Vsak proizvajalec električnega vozila navede njegov doseg z enim polnjenjem. Podatki so sicer v skladu s standardom, v realnem prometu pa je doseg vozila lahko precej manjši. Pri zmerni vožnji je običajno doseg 20-30% manjši od navedb proizvajalca.


Kolikšno razdaljo prevozimo z 1 kWh električne energije:

•    Majhen mestni električni avto pri mestni vožnji z 1 kWh prevozi do 10 km (brez gretja ali klime),
•    Družinski avto, težak približno 1.500 kg pri mestni ali primestni vožnji z 1 kWh prevozi 6 do 7 km (brez gretja ali klime),
•    Samo gretje, brez vožnje, porabi 1 kWh v 10 do 30 minutah,
•    Prižgane luči med vožnjo porabijo 1 kWh v 7 do 8 urah.
•    Vožnja po regionalni cesti: Za vožnjo s hitrostjo 90 km/h potrebuje osebni avto približno 12 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 150 km (20 kWh / 12 kW * 90 km/h = 150km).
•    Hitra vožnja po avtocesti: Za vožnjo s hitrostjo 130 km/h potrebuje osebni avto približno 30 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapacitet baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 87 km (20 kWh / 30 kW * 130 km/h = 87 km).


 

pasica aplikacija

Izguba kapacitete baterije

Če boste električni avto vozili do 10.000 km letno, se pričakuje povprečno zmanjšanje kapacitete baterije do 3% na leto, pri 20.000 km letno pa 4-6% na leto. Če želite za vaše dnevne potrebe električni avto uporabljati tudi čez 5 ali več let, upoštevajte pričakovan upad kapacitete baterije.

Se polnilnice za električne avte razlikujejo med seboj?

Poleg domače vtičnice, običajne šuko vtičnice z 10- ali 16-amperskimi varovalkami, so električnim vozilom na voljo tudi javne polnilnice za električne avte. Te ločimo na prav take, kot jih imamo doma, pa na srednje hitre polnilne postaje tipa 2, kot jih imenujemo. To so večinoma trifazne 16- ali 32-amperske polnilne postaje z izmeničnim tokom. Najnovejše so hitre postaje, ki omogočajo bistveno večje moči in hitrejše polnjenje.  Vsi električni avtomobili niso standardizirani za vsako postajo in tu čaka Evropsko komisijo še veliko dela. Tu apeliramo predvsem na našo slovensko komisarko, da te standarde čim prej poenoti. Za zdaj si uporabniki želimo zlasti hitrih polnilnih postaj na avtocestah, kar se je tudi hitro udejanjilo. Lani smo do novega leta dobili 26 takih polnilnic, lepo razporejenih po avtocestnem križu. Težava je le v tem, da je Petrol postavil tako ceno energije, da je elektrika na avtocestah postala najdražji energent. V društvu priporočajo, da se ta cena postavi med ceno gospodinjskega odjema elektrike in ceno najcenejšega fosilnega goriva, recimo utekočinjenega naftnega plina.

Doseg električnega avta v praksi zmanjšujejo predvsem:

realni vozni pogoji

15% do 30%

gorske ceste

20%

gretje ali klima

10% do 30%

nizke temperature

15%

hitrost 120-130 km/h

50%

zimske pnevmatike

5%

prenizek tlak v pnevmatikah

5%

Cena polnjenja in priporočeni tipi adapterjev in podaljškov

Z upoštevanjem cene električne energije (v začetku leta 2017) vožnja z električnim avtomobilom stane 1-2 € na 100 km, če polnite doma. Polnjenje električnega avta na večini javnih polnilnih postajah v Sloveniji je še brezplačno.

Vsakemu električnemu vozilu je priložen originalen enofazni polnilni kabel. Dejansko je to majhna mobilna električna polnilnica - polnilna postaja s šuko vtikačem na eni strani in ustreznim vtikačem na drugi strani, s katerim lahko avto polnite na katerikoli domači šuko vtičnici (standard v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, vendar ne v Italiji). Originalni polnilni kabli dovoljujejo večinoma polnjenje le z močjo 2 kW, čeprav imate v avtu vsaj 3 kW polnilec, zato je takšno polnjenje zelo počasno. Pri nekaterih serijskih vozilih dobite zraven še kabel Tip2-Tip2 (ali Tip2-Tip1) za polnjenje na standardiziranih vtičnicah na polnilnih postajah, v nasprotnem primeru pa lahko tak kabel kupite posebej. S temi kabli lahko polnite z močjo nad 3 kW, pri nekaterih vozilih pa tudi več (Renault Zoe 22 kW, BMW i3 7 kW, Kia Soul EV 6 kW).

Priporočena rezervna oprema

V prtljažniku električnega avtomoblia obvezno najde mesto tudi podaljšek, ki vam omogoči priklop tudi, če z avtom ne morete do vtičnice. V kolikor uporabljate podaljšek navit na kolutu, ga morate pred uporabo vedno odviti do konca, saj se bo v nasprotnem primeru pregrel.

Priporočljiv način vožnje električnega avta

Optimalen način vožnje za električni avto je podoben, kot pri drugih avtomobilih z nekaj razlikami. Pri električnem avtu blago zaviranje in potem pospeševanje tako zelo ne vplivata na porabo, ker ta pri zaviranju energijo regenerira (energijo vrača nazaj v baterijo). Poraba se močno povečuje s hitrostjo, mestna vožnja pa na porabo ne vpliva negativno, kot pri drugih avtomobilih. Električni avto namreč pri mirovanju pred semaforji skoraj ne troši energije,  pa tudi v prostem teku poraba znaša 1,5 litra goriva na uro. Prav v mestni vožnji gre razlika v porabi energije izrazito v prid e-avtomobilom.

Na avtocesti vozite z zmerno hitrostjo, ki ne ovira prometa. Visoke hitrosti močno povečajo porabo in skrajšajo doseg. Zavirajte z motorjem, da vrnete čimveč kinetične energije nazaj v baterijo. Tako boste zmanjšali porabo in manj obremenjevali zavorne ploščice.

Kako hitro napolnimo avto s 24 kWh baterijo?

iz šuko vtičnice z 2 kWpolnilcem (varovalka 10A)

12 ur

iz šuko vtičnice s 3.6 kW polnilcem (varovalka 16A)

8 ur

na polnilnici s šuko vtičnico in 3.6 kW polnilcem

8 ur

na 22 kW Tip 2 trofazni polnilnici (če ima avto vgrajen 22 kW polnilec)

1 ura

na istosmerni »hitri« polnilnici 50 kW ... do 80% (če avto to omogoča)

35 min

Kako ravnati v primeru izpraznjene baterije?

Ko se približate zadnjim 10 km dometa, se lahko moč vozila zmanjša, avto pa bo začel voziti vse počasneje. Takrat je čas, da najdete vtičnico, najbolje je, če se zapeljete do najbližje gostilne, naročite kavo in prosite za elektriko. V takem primeru vam pride prav, če v avtu vozite daljši šuko-šuko podaljšek.  Vožnja čisto do konca, ko se vozilo že ustavi (izklopi), ni priporočljiva, ker s takim načinom skrajšujete življenjsko dobo baterije. Če pa se vendarle zgodi, da popolnoma obstanete, je poleg prevoza z avtovleko do polnilne postaje dobra rešitev tudi običajna vleka z vlečno vrvjo. Avto naj bo vklopljen in v drive poziciji z izbrano najvišjo stopnjo regeneracije. Med vleko se tako baterija polni z razmeroma visoko močjo. Že nekaj minutna vleka lahko napolni baterijo za 10 km dodatnega dosega.

električni avto avtovleka

Zaradi nedelovanja polnilne postaje je bil naročen brezplačen prevoz z avtovleko do naslednje postaje.

 

V DEVS priporočajo nakup asistence pri vsakoletnem zavarovanju vozila, ki za le nekaj evrov letno omogoča brezplačen odvoz nevoznega vozila do polnilne postaje ali domov.

Svetujejo, da se pred nakupom električnega vozila posvetujete s tistimi, ki tako vozilo že uporabljajo. Preden se odločite, pridobite tudi informacije o subvenciji in ugodnem kreditu Eko sklada, morebitnih najemnih pogodbah za pogonske baterije, življenski dobi baterije in ceni njene zamenjave.

Vprašanja lahko zastavite društvu DEVS, ki stalno spremlja stanje na trgu.

 

Vir: www.devs.si

Povezane vsebine

Varčevanje toplotne energije

Plinska peč, ki v 2023 sodi med najboljše

Plinska peč, posebno zaradi ekološke note, predstavlja pomembno sodobno ogrevanje. Spada med bolj izpopolnjene sisteme ogrevanja z visokimi izkoristki energenta in majhnimi emisijami. Plinska peč, bolje poznana kot plinska kondenzacijska peč, pomembno pripomore k...

Izračun moči toplotne črpalke

Moč toplotne črpalke in izračun moči toplotne črpalke, sta povezana s stroški delovanja. Ko izbiramo moč, je smiselno razmisliti tudi o vrsti toplotne črpalke, (glede na vir, ki...

Inovativne Panasonic toplotne črpalke: energetska učinkovitost in nov dizajn

Medtem, ko se povpraševanje po energetsko učinkovitih rešitvah za ogrevanje in hlajenje povečuje, Panasonic širi svojo ponudbo toplotnih črpalk Aquarea zrak-voda. Generaciji...

Kateri kamin izbrati?

V zadnjih letih se vse več ljudi odloča za nakup kamina ali kaminske peči, ki pa prehitro odločitev sprejmejo na podlagi cene kamina. Takšen pristop pogosto pomeni, da se kupec odloči za napačen kamin, ki je...

GRADNJA IN OBNOVE

JUBHome na Dnevih pasivnih hiš 2022 predstavil zadnjo končano hišo v soseski Selo pri Ihanu

V družbi JUBHome so v mirni in zeleni stanovanjski soseski Selo pri Ihanu letos zaključili z gradnjo 10 moderno oblikovanih enodružinskih pasivnih hiš, ki že imajo nove lastnike. Zadnjo hišo, ki je trenutno še v fazi finalizacije, so interesentom novembra predstavili na letošnjih Dnevih pasivnih hiš in na...

Nova Marlesova neto ničenergijska moderna hiša Dom24h

Podjetje Marles hiše Maribor je v začetku aprila odprlo vrata inovativnega in tehnološko naprednega objekta prihodnosti – Dom24h. Moderna hiša, pametni dom prihodnosti za udobno in...

Suhi estrih - obnova poda ter izdelava in polaganje

Sodobni gradbeni sistemi za gradnjo po suhih (in tudi mokrih) postopkih so do danes izredno napredovali. Gradbeni inženirji in proizvajalci gradbenih materialov so do danes že razvili in v praksi že ničkolikokrat...

Energetska prenova hiše - pogosta zmotna prepričanja

Vas motijo sevajoči hlad mrzlih sten v hiši in previsoki stroški ogrevanja, pa niste povsem prepričani v energetsko prenovo hiše? Poglejmo, kaj je v praksi pogosto zmotno in kateri...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Kakšno sončno elektrarno naj postavim?

Do pred kratkim, pa tudi še sedaj, je velika večina lastnikov sončnih elektrarn nameščalo sončne elektrarne net metering s Solar Edge razsmerniki in optimizatorji. Zaradi grozeče krize energije, so številni šele sedaj ugotovili, da jim sončna elektrarna na strehi, nič ne pomaga v primeru redukcij ali izpada...

Sončna elektrarna 11 kW - cena, subvencije in donos v 2023

Sončna elektrarna za gospodinjstva, kljub lanskim zapletom s podeljevanjem subvencij in izdajo soglasij za priklop, še vedno predstavlja eno bolj donosnih naložb. Cena sončne...

Pozor - na voljo subvencije za sončne elektrarne in hranilnike v 2023

Subvencije za sončne elektrarne so z novim razpisom Eko sklada v 2023 možne tudi za že delujoče sončne elektrarne, ki so bile priklopljene na omrežje od marca lani. Z novimi, relativno visokimi subvencijami na...

Energetska oskrba: skupnostna samooskrba, trajnost in z njo povezani izzivi

Trajnost in z njo povezani izzivi na področju zelene prihodnosti narekujejo strateški razmislek v zvezi energetsko oskrbo. Dejstvo je namreč, da se potrebe po energiji – kljub uresničevanjem zavez za njeno...

Aktualne novice

GBC Slovenija – Koraki do trajnostne gradnje s toplotnim ovojem stavbe

Slovensko združenje za trajnostno gradnjo GBC Slovenija bo v petek, 3. marca, organiziralo strokovno srečanje, katerega osrednja tema bo izvedba toplotnega ovoja stavbe po merilih trajnostne gradnje. Izobraževanje, namenjeno vsem zainteresiranim deležnikom iz gradbenega sektorja, bo po programu potekalo med...

Aktualne cene energentov v letu 2023

Za nami je energetsko intenzivno leto 2022, ki je minilo v znamenju agresivne vojne Rusije proti Ukrajini. Ruska invazija na Ukrajino je povzročila geopolitični in energetski potres...

Tovarna porobetona Ytong z novo sončno elektrarno

V Xellini tovarni porobetona so lansko leto pričeli z izgradnjo nove sončne elektrarne na strehi proizvodnega obrata v Kisovcu pri Zagorju. Nova investicija bo nadomestila dobro četrtino potreb po električni energiji...

Cena nafte v 2023 – kakšne so napovedi?

Cena nafte je še kako odvisna od političnih in gospodarskih pretresov, ruska invazija na Ukrajino je ceno nafte v 2022 hudo destabilizirala. Vemo, da sta energetska in prehranska varnost temelj napredka vsake sodobne...

Prezračevanje, klimatizacija

Klima za ogrevanje Daikin Perfera za velike prihranke

Daikin klimatske naprave so cenovno dostopne prav vsem. Uporabljate jih lahko za ogrevanje in hlajenje prostorov, pri tem pa zaradi njihove napredne tehnologije ne boste imeli visokega računa za elektriko. Daikinova klimatska naprava Perfera je zmagala na neodvisnem testu Zveze potrošnikov Slovenije in se izkazala za...

Kako pomemben je čistilec zraka v zaprtih prostorih

Vam je čist zrak v zaprtih prostorih pomemben? Že imate klimatsko napravo ali sistem ogrevanja, ki pa žal ne omogoča, da bi vam lahko tehnologija nanoe™ X izboljšala kakovost zraka? Sedaj je to možno! Panasonic...

Ogrevanje s klimo pozimi pri nizkih temperaturah

V jesenskem času, ko so sončna jutra le še spomin na poletne dni, nas hladnejše vreme hitro spomni, da poskrbimo za ogrevanje našega doma. Ko razmišljamo o možnostih ogrevanja, se nam klimatske naprave na prvi...

Recite STOP odvečni vlagi in plesni!

Vonj po zatohlem, nabiranje kondenza na hladnejših površinah, odpadanje ometa s stropa in sten, pojav plesni … Vam je to kaj znano? Vsi ti znaki kažejo na to, da je v vaših bivalnih prostorih raven vlage občutno...

Varčevanje vode

Naprava za mehčanje vode zagotavlja boljše zdravje in manj stroškov

Celotna ideja delovanja nemškega podjetja BWT je posvečena vodi, s ciljem, da postane svetovni vodilni proizvajalec vodne tehnologije z okolju prijaznimi, cenovno dostopnimi izdelki in rešitvami za mehčanje vode. Strokovno znanje in podpora pri upravljanju z vodo sta zaznavni na vseh ravneh bivanja – prisotnost...

Suša je premagljiva z zbiranjem deževnice

Suša so tudi pri nas postala resna tema tako medsosedskih kot tudi meddržavnih pogovorov. Kakšne rešitve in rezultate teh pogovorov in dogovorov za sanacijo škodljivih vplivov suše na naš vsakdan lahko...

Mala čistilna naprava - delovanje, uporaba, cena

Velik del Slovenije je označen kot vodovarstveno območje. Zato je biološko čiščenje odpadnih voda postalo nujno. V zadnjih desetletjih se je z odpadnimi vodami ravnalo zelo nespametno, odpadne vode so se...

Vgradnja ekološke čistilne naprave

Vse daljša sušna obdobja in danes sicer še redki pozivi k omejeni porabi (pitne) vode nas nehote silijo k razmišljanju o prihodnosti upravljanja pitne in odpadnih voda. Tudi izbira čistilne naprave ni enostavna,...

ZELENA MOBILNOST

Električna polnilnica za električni avto dosegljiva za vse

Električni avtomobil postaja dosegljiv za vse in ni zastonj v naglem porastu, tudi v Sloveniji na cestah beležimo vse več električnih avtomobilov. Do konca leta 2020 je bilo v Sloveniji registriranih 3.670 osebnih avtomobilov na električni pogon. Preizkušen električni avto nižjega razreda lahko kupimo že...

E-mobilnost - ne muha enodnevnica, ampak globalni trend

Že nekaj časa je jasno, da e-mobilnost ni modna muha enodnevnica, kot smo lahko poslušali, ko smo na cestah srečevali prve e- avtomobile, na kolesarskih stezah prva e-kolesa, na pločnikih pa prve e-skiroje....

Avto na plin odlično prestal eko test

Prijaznost do okolja postaja tako pri izdelavi kot pri nakupu vozila vse pomembnejši dejavnik. Varčen avto v prihodnje ne bo samo vozil ceneje, ampak bo tudi povzročal manj vpliva na okolje v obliki podnebno...

Avto na plin - pospeševanje nizkoogljičnega prometa

Združenje za zemeljski in obnovljiv plin v prometu (NGVA Europe) je objavilo podatke o uporabi biometana v sektorju cestnega prometa v Evropi, ki kažejo, da je obnovljivi plin na voljo potrošnikom po Evropi ter v...

Inštalacije

Regulator za ogrevanje, hlajenje in prezračevanje DIALOG EQ

Ko ste vgradili dober kotel, toplotno črpalko ali prezračevalni sistem, še ne pomeni, da imate optimalno delujoč sistem. Za optimalni sistem ogrevanja ali hlajenja, je potreben dober sistem vodenja in nadzora, ter dobra regulacija.

Centralno talno gretje je poznano že dve tisočletji

Centralno talno gretje postaja prevladujoča oblika centralnega ogrevanja prostorov tako pri gradnji novih hiš kot pri večjih obnovah. Logika »toplih tal« in centralnega načina priprave in distribucije toplote je...

Pametne hiše postajajo resničnost

Inovacije in digitalizacija so elementi, v katere je Clivet vedno vlagal, da bi naredil svoje rešitve učinkovitejše, povezane in lažje sledljive. Poslovna enota Digital priznanega italijanskega proizvajalca...

Talno gretje 2023 (cena, primerjava suhi in mokri sistem)

Cena za talno gretje ni najpomembnejši vidik pri adaptacijah starih zgradb, ker investitorji ob tem iščejo predvsem izboljšanje udobja, hitro vgradnjo, ter maksimalne prihranke ogrevanja, saj je potrebna temp. v...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Slovensko združenje za trajnostno gradnjo GBC Slovenija bo v petek, 3. marca, organiziralo strokovno srečanje, katerega osrednja tema bo izvedba toplotnega ovoja stavbe po merilih trajnostne gradnje. Izobraževanje, namenjeno vsem zainteresiranim deležnikom iz gradbenega sektorja, bo po programu potekalo med...

Investitorje v novi ogrevalni sistem velikokrat prestrašijo cene toplotnih črpalk. Toplotna črpalka je v primerjavi z drugimi sistemi ogrevanja res nekoliko dražja, vendar se marsikdo ne zaveda, da ga lahko premišljena naložba v toplotno črpalko na daljši rok stane veliko manj v primerjavi s kakšnim drugim...

Za nami je energetsko intenzivno leto 2022, ki je minilo v znamenju agresivne vojne Rusije proti Ukrajini. Ruska invazija na Ukrajino je povzročila geopolitični in energetski potres ter zelo resno energetsko krizo v EU. Kljub veliki odvisnosti od uvoza ruskih fosilnih goriv, EU...

V času podražitev vseh vrst goriv je vlada z uredbo zamejila drobnoprodajno ceno plina za zaščitene kategorije. To so v prvi vrsti vsi gospodinjski odjemalci. Med zaščitene kategorije spadajo tudi osnovne socialne službe in mali poslovni odjemalci.

Cena peletov je v lanskem letu z 270 evrov poskočila na 600 evrov - za tono pelet. Razlog za tako velik dvig cen je bila blokada izvoza iz Bosne in Hercegovine, Srbije ter ter še nekaterih držav, od koder je Slovenija uvažala večino lesa za pelete. Zaradi velikega povpraševanja in pretrganih...

Leto 2022 je za porabnike elektrike kaotično. Že lansko leto so, zaradi špekulativnih nakupov surovin na borzah ter korona krize, cene energentov pričele občutno rasti. Cena elektrike se je na veleprodajnih trgih že v letu 2021 podražila za 175 odstotkov. Med slovenskimi...

zdrava hisa

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.