Društvo za električna vozila Slovenije (DEVS) je zgleden znanilec elektro mobilnosti v Sloveniji. V neprofitnem društvu so že nekaj let uporabniki električnih avtomobilov, ki se jim prevozi na elektriko vsakodnevno potrjujejo kot odlična alternativa in več ne bi zamenjali s starimi jeklenimi konjički.

V društvu so prepričani, da je vožnja z električnim motorjem cenovno konkurečnejša (povprečno 1,5€/100 km), stroški servisiranja teh vozil pa nižji. Uporabniki električnih avtomobilov so oproščeni plačila letne uporabnine cest pri registraciji, vožnja je tiha in brez vibracij, pospeški pa, glede na moč motorja, odlični. Električna vozila bistveno zmanjššujejo onesnaževanje.

 

 

elektricni avto napajanje

 

 

Izbira električnega vozila

Če boste električni avto uporabljali le za mestne in primestne vožnje, so povsem ustrezni vsi modeli električnih avtomobilov, ki so sedaj na trgu. V kolikor pa želite električni avto uporabljati tudi za daljše vožnje po avtocesti, upoštevajte realne omejitve glede dometa in potovalne hitrosti po avtocesti ter časa, ki ga potrebujete za polnjenje na mreži hitrih polnilnih postaj na avtocestah. 

Trenutno cenovno dosegljivi modeli električnih vozil so idealni za vse voznike, ki dnevno prevozijo med 20 in 100 km, saj jim zadošča že nočno polnjenje doma, kar močno olajša uporabo avtomobila. Za poti, ki so daljše od dosega vozila, je potrebnega nekaj načrtovanja poti, ki vključuje iskanje lokacij polnilnih mest, ter seznanitev z njihovo dostopnostjo in delovanjem v času potovanja. Številni člani DEVS redno uporabljajo svoje e-avtomobile tudi za mnogo daljša potovanja.

 

elektricni avto modeli

 

Realni domet električnega vozila

Vsak proizvajalec električnega vozila navede njegov doseg z enim polnjenjem. Podatki so sicer v skladu s standardom, v realnem prometu pa je doseg vozila lahko precej manjši. Pri zmerni vožnji je običajno doseg 20-30% manjši od navedb proizvajalca.

 

 

Kolikšno razdaljo prevozimo z 1 kWh električne energije:
•    Majhen mestni avto pri mestni vožnji z 1 kWh prevozi do 10 km (brez gretja ali klime),
•    Družinski avto, težak približno 1.500 kg pri mestni ali primestni vožnji z 1 kWh prevozi 6 do 7 km (brez gretja ali klime),
•    Samo gretje, brez vožnje, porabi 1 kWh v 10 do 30 minutah,
•    Prižgane luči med vožnjo porabijo 1 kWh v 7 do 8 urah.Primeri iz prakse:
•    Vožnja po regionalni cesti: Za vožnjo s hitrostjo 90 km/h potrebuje osebni avto približno 12 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 150 km (20 kWh / 12 kW * 90 km/h = 150km).
•    Hitra vožnja po avtocesti: Za vožnjo s hitrostjo 130 km/h potrebuje osebni avto približno 30 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapacitet baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 87 km (20 kWh / 30 kW * 130 km/h = 87 km).

 

 

Izguba kapacitete baterije

Če boste električni avto vozili do 10.000 km letno, se pričakuje povprečno zmanjšanje kapacitete baterije do 3% na leto, pri 20.000 km letno pa 4-6% na leto. Če želite za vaše dnevne potrebe električni avto uporabljati tudi čez 5 ali več let, upoštevajte pričakovan upad kapacitete baterije.

 

Se polnilna mesta razlikujejo med seboj?

Poleg domače vtičnice, običajne šuko vtičnice z 10- ali 16-amperskimi varovalkami, so električnim vozilom na voljo tudi javne polnilne postaje. Te ločimo na prav take, kot jih imamo doma, pa na srednje hitre polnilne postaje tipa 2, kot jih imenujemo. To so večinoma trifazne 16- ali 32-amperske polnilne postaje z izmeničnim tokom. Najnovejše so hitre postaje, ki omogočajo bistveno večje moči in hitrejše polnjenje.  Vsi električni avtomobili niso standardizirani za vsako postajo in tu čaka Evropsko komisijo še veliko dela. Tu apeliramo predvsem na našo slovensko komisarko, da te standarde čim prej poenoti. Za zdaj si uporabniki želimo zlasti hitrih polnilnih postaj na avtocestah, kar se je tudi hitro udejanjilo. Lani smo do novega leta dobili 26 takih polnilnic, lepo razporejenih po avtocestnem križu. Težava je le v tem, da je Petrol postavil tako ceno energije, da je elektrika na avtocestah postala najdražji energent. V društvu priporočajo, da se ta cena postavi med ceno gospodinjskega odjema elektrike in ceno najcenejšega fosilnega goriva, recimo utekočinjenega naftnega plina.

 

Doseg električnega vozila zmanjšujejo predvsem:

realni vozni pogoji

15% do 30%

gorske ceste

20%

gretje ali klima

10% do 30%

nizke temperature

15%

hitrost 120-130 km/h

50%

zimske pnevmatike

5%

prenizek tlak v pnevmatikah

5%

 

Cena polnjenja in priporočeni tipi adapterjev in podaljškov

Z upoštevanjem cene električne energije (v začetku leta 2017) vožnja z električnim avtomobilom stane 1-2 € na 100 km, če polnite doma. Polnjenje na večini javnih polnilnih postajah v Sloveniji je še brezplačno.

Vsakemu električnemu vozilu je priložen originalen enofazni polnilni kabel. Dejansko je to majhna mobilna polnilna postaja s šuko vtikačem na eni strani in ustreznim vtikačem na drugi strani, s katerim lahko avto polnite na katerikoli domači šuko vtičnici (standard v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, vendar ne v Italiji). Originalni polnilni kabli dovoljujejo večinoma polnjenje le z močjo 2 kW, čeprav imate v avtu vsaj 3 kW polnilec, zato je takšno polnjenje zelo počasno. Pri nekaterih serijskih vozilih dobite zraven še kabel Tip2-Tip2 (ali Tip2-Tip1) za polnjenje na standardiziranih vtičnicah na polnilnih postajah, v nasprotnem primeru pa lahko tak kabel kupite posebej. S temi kabli lahko polnite z močjo nad 3 kW, pri nekaterih vozilih pa tudi več (Renault Zoe 22 kW, BMW i3 7 kW, Kia Soul EV 6 kW).

 

Priporočena rezervna oprema

V prtljažniku električnega avtomoblia obvezno najde mesto tudi podaljšek, ki vam omogoči priklop tudi, če z avtom ne morete do vtičnice. V kolikor uporabljate podaljšek navit na kolutu, ga morate pred uporabo vedno odviti do konca, saj se bo v nasprotnem primeru pregrel.

 

Priporočljiv način vožnje električnega avtomobila

Optimalen način vožnje za električni avto je podoben, kot pri drugih avtomobilih z nekaj razlikami. Pri električnem avtu blago zaviranje in potem pospeševanje tako zelo ne vplivata na porabo, ker ta pri zaviranju energijo regenerira (energijo vrača nazaj v baterijo). Poraba se močno povečuje s hitrostjo, mestna vožnja pa na porabo ne vpliva negativno, kot pri drugih avtomobilih. Električni avto namreč pri mirovanju pred semaforji skoraj ne troši energije,  pa tudi v prostem teku poraba znaša 1,5 litra goriva na uro. Prav v mestni vožnji gre razlika v porabi energije izrazito v prid e-avtomobilom.

Na avtocesti vozite z zmerno hitrostjo, ki ne ovira prometa. Visoke hitrosti močno povečajo porabo in skrajšajo doseg. Zavirajte z motorjem, da vrnete čimveč kinetične energije nazaj v baterijo. Tako boste zmanjšali porabo in manj obremenjevali zavorne ploščice.

 

Kako hitro napolnimo avto s 24 kWh baterijo?

iz šuko vtičnice z 2 kWpolnilcem (varovalka 10A)

12 ur

iz šuko vtičnice s 3.6 kW polnilcem (varovalka 16A)

8 ur

na polnilnici s šuko vtičnico in 3.6 kW polnilcem

8 ur

na 22 kW Tip 2 trofazni polnilnici (če ima avto vgrajen 22 kW polnilec)

1 ura

na istosmerni »hitri« polnilnici 50 kW ... do 80% (če avto to omogoča)

35 min

 

Kako ravnati v primeru  izpraznjene baterije?

Ko se približate zadnjim 10 km dometa, se lahko moč vozila zmanjša, avto pa bo začel voziti vse počasneje. Takrat je čas, da najdete vtičnico, najbolje je, če se zapeljete do najbližje gostilne, naročite kavo in prosite za elektriko. V takem primeru vam pride prav, če v avtu vozite daljši šuko-šuko podaljšek.  Vožnja čisto do konca, ko se vozilo že ustavi (izklopi), ni priporočljiva, ker s takim načinom skrajšujete življenjsko dobo baterije. Če pa se vendarle zgodi, da popolnoma obstanete, je poleg prevoza z avtovleko do polnilne postaje dobra rešitev tudi običajna vleka z vlečno vrvjo. Avto naj bo vklopljen in v drive poziciji z izbrano najvišjo stopnjo regeneracije. Med vleko se tako baterija polni z razmeroma visoko močjo. Že nekaj minutna vleka lahko napolni baterijo za 10 km dodatnega dosega.

 

elektricni avto avtovleka

Zaradi nedelovanja polnilne postaje je bil naročen brezplačen prevoz z avtovleko do naslednje postaje.

V DEVS priporočajo nakup asistence pri vsakoletnem zavarovanju vozila, ki za le nekaj evrov letno omogoča brezplačen odvoz nevoznega vozila do polnilne postaje ali domov.

Svetujejo, da se pred nakupom električnega vozila posvetujete s tistimi, ki tako vozilo že uporabljajo. Preden se odločite, pridobite tudi informacije o subvenciji in ugodnem kreditu Eko sklada, morebitnih najemnih pogodbah za pogonske baterije, življenski dobi baterije in ceni njene zamenjave.

Vprašanja lahko zastavite društvu DEVS, ki stalno spremlja stanje na trgu.

Vir: www.devs.si

Podobni članki

Varčevanje toplotne energije

Toplotne črpalke Atlantic Alfea Extensa in Excellia A.I.

Prenovljeni modeli toplotnih črpalk Atlantic Alfea Extensa in Excellia imajo vgrajen nov grafični uporabniški vmesnik za enostavno upravljanje toplotne črpalke.

Geotermalne toplotne črpalke

Edini znani toplotni stroji, ki omogočajo ogrevanje in še hlajenje, so toplotne črpalke. Pri tem zajemajo toploto iz obnovljivih virov pri čemer z majhnim vložkom elektrike pridobimo večkratni delež toplote.

Toplotna črpalka za brezhibno ogrevanje z radiatorji

V zadnjih letih so bile zime različne. Od nadpovprečno hladnih, do rekordno toplih. Kakšna zima je pokazala zobe bolj kot smo vajeni, tako da so bili tudi stroški za ogrevanje višji kot običajno....

S toplotno črpalko Orca in fotovoltaično elektrarno do 0 EUR za tekoče...

Znižajte stroške ogrevanja že pred to zimo. Z uporabo ogrevanja s toplotno črpalko Orca lahko letne stroške ogrevanja zmanjšate tudi do 75 %. Z dodatnim ukrepom - vgradnjo sončne elektrarne pa poskrbite za popolno...

GRADNJA IN OBNOVE

Popolna zrakotesnost po ameriško

Sodobne stavbe naj bi bile čim bolj zrakotesne, saj le na ta način lahko zagotovimo energetsko učinkovito delovanje. Debelino izolacije z lahkoto preverjamo med vgradnjo, test zrakotesnosti pa je dokončni in edini preizkus energetske kakovosti stavbe. Točke skozi katere nenadzorovano prehaja zrak pomenijo izgubo...

Brez napak do bivalnih prostorov pod streho

V reviji Varčujem z energijo nadaljujemo tematsko prilogo Zdrava hiša. V štirih tiskanih revijah in petih spletnih revijah bomo pozornost namenili najpogostejšim dilemam in napakam, s katerimi se srečujejo...

Izolacija strehe z notranje strani

Na kaj moramo paziti, da ne naredimo več škode, kot koristi? Poučimo se, če se bomo dela lotili sami in za vsak primer, da nam bo jasno, kaj počne izvajalec!

e4 hiša - inovativna opečna, skoraj ničenergijska hiša

Koncept e4 pomeni upoštevanje štirih načel trajnostne gradnje: ekonomičnost, ekologijo, energetsko učinkovitost in emocije. Današnje klasično grajene hiše z opeko so ekonomsko in energetsko povsem primerljive z...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Sončne elektrarne so zopet zanimive

Po nekaj letih zatišja je sedaj zaživel nov sistem spodbujanja obnovljivih virov energije, tako imenovan »Net-metering« oziroma neto merjenje električne energije, s katerim se investicije v sončne elektrarne znova izplačajo.

Bi lahko napajali celoten svet s sončno energijo?

Sonce vsak dan odda približno 37 kWh na en sam kvadratni čevelj, kar je malo manj kot 0,10 m2. Če bi zagotovili za proizvajanje električne energije s pomočjo sonca površino v velikosti 50.000 m2, bi tako lahko...

Sončne elektrarne z najvišjo garancijo delovanja

Podjetje Enertec spada med pionirje fotovoltaike v Sloveniji. Z izgradnjo sončnih elektrarn so uspešno delovali tudi ves čas stagnacije fotovoltaike v Sloveniji. V zadnjih letih so postavili več kot 200 sistemov,...

Planet na 100% obnovljive vire energije

Nihče ni premajhen ali preveč nepomemben, da nebi mogel vplivati na reševanje planeta. Podpisniki pariškega sporazuma so se obvezali, da bodo omejili globalno segrevanje na 2°C.

Aktualne novice

Bencin in dizel sta dražja

Regulirani pogonski gorivi, neosvinčen 95-oktanski bencin in dizel, sta se na bencinskih servisih zunaj avtocestnega križa in hitrih cest danes podražili. Za liter prvega bo treba odšteti 1,266 evra oz. dva centa več, za dizel pa 1,269 evra oz. 0,3 centa več kot v iztekajočem se dvotedenskem obdobju, piše na...

JUB na sejmu DOM predstavil Barvo leta 2019

V okviru praznovanja letošnje 50-letnice blagovne znamke JUPOL družba JUB na sejmu DOM prvič predstavlja tudi Barvo leta 2019. Tokrat jo je iz JUB-ove barvne karte izbrala arhitektka in blogerka Nina Štajner,...

Kaj Slovencem pomeni »učinkovita raba energije«

5. marec je svetovni dan varčevanja z energijo, ki je namenjen osveščanju o potrebi po zmanjšanju porabe energije z racionalnim in trajnostnim pristopom.

Po ključne rešitve na graditeljski sejem Dom

Gradite, obnavljate ali pa to načrtujete? In ne veste, kaj vse predvideva nova gradbena zakonodaja? Razmišljate o izolaciji fasade? Nova kritina? Okna, vrata? Je račun za ogrevanje previsok? Imate težave z vlago? Bi...

Prezračevanje, klimatizacija

Klimatske naprave proizvajalca Mitsubishi Electric

Med najnovejšimi klimatskimi napravami je vrhunski stenski model serije LUXURY z oznako MSZ-LN, pri kateri je možno notranjo enoto izbrati v 4 barvnih odtenkih: klasični beli, biserno beli, rubinasto rdeči in onyx črni. Izbrani barvni odtenek notranje enote je hkrati barvno skladen z daljinskim...

Solarni toplozračni kolektor SolarVenti® - brezplačno prezračevanje ter...

V Osnovni šoli in vrtcu Muljava (Ivančna Gorica) se je izvajala celovita energetska prenova, v sklopu te so pa na prostore učilnic na južno stran stavbe namestili solarne toplozračne kolektorje SolarVenti SV14,...

Decentralno prezračevanje = prezračevanje prihodnosti

Prodaja decentralnih prezračevalnih sistemov z rekuperacijo je od leta 2014 do leta 2018 narasla za dobrih 60 odstotkov in se približuje vrednosti 100 milijonov evrov oziroma 200.00 vgrajenih sistemov na letni...

Predstavitev Panasonicove najnovejše tehnologije za klimatizacijo serije...

Panasonic je predstavil svojo najnaprednejšo serijo Etherea VKE. Novi modeli VKE, ki so prišli na trg januarja 2019, se ponašajo z najvišjim razredom energetske učinkovitosti med izdelki Etherea do sedaj, A+++ pri...

Varčevanje vode

Nova biološka čistilna naprava »one2clean+«

Popolno biološko čiščenje odplak je danes pri nas postalo nujno, saj je skoraj 3/4 površine Slovenije označeno kot vodovarstveno. To je posledica desetletij nespametnega ravnanja in odvajanja onesnaženih vod tja, kamor so pač odtekle. Samo čistilna sposobnost  zemlje  ima svoje meje, zato je potrebno...

Pitna voda v 7 točkah

Za nas samoumevna pitna voda je v svetu vedno bolj redka dobrina, čeprav smo načrtovali ravno obratno. Dostop do čiste vode in urejen sanitarni sistem pomeni zdravje za otroke in družine, možnost šolanja, dela in...

Kristalno čista voda

Čista voda je edina tekočina, ki nemoteno pride do vseh celic, zato je osnova za dobro zdravje in vitalnost. Čsta voda prav gotovo ni voda, ki vsebuje klor, pesticide, kancerogene snovi in težke...

Zbiralnik deževnice - banka lastne deževnice

Okoljske ekstreme z močnimi nalivi in sušnimi obdobji smo si povzročili sami. Sami lahko tudi ukrepamo in z enostavnimi ukrepi omilimo posledice.

ZELENA MOBILNOST

Do leta 2030 res že zaton dizelskih avtomobilov?

Analitiki napovedujejo, da se bo delež avtomobilov z dizelskim motorjem z zdajšnjih 50 odstotkov do leta 2030 znižal na le devet odstotkov. Ključno vlogo bodo prevzeli motorji s polno ali delno električno podporo.

3,2 milijona e- avtov že na cestah

Trenutno jih je že več, saj so številke stare nekaj mesecev. Od teh jih 1,2 milijona vozijo Kitajci, 750.000 Američani, Nemci so na osmem mestu z 93.000 vozili. Krivulja prodaje strmo raste, saj smo letošnje leto...

Električna vozila - svet na baterijski pogon

Trenutno se nahajamo v času globalne evolucije energetskih sistemov, ki postajajo čistejši in bolj razpršeni. Energijo proizvajamo, shranjujemo in razdeljujemo vedno bližje končnemu porabniku.

Inštalacije

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini ogrevanja posebej izstopa talno ogrevanje, saj ima nekatere ugodne lastnosti, ki jih nima noben...

Suhomontažni sistem talnega ogrevanja Uponor

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi...

Iskanje uhajanja plina s termokamero

Zemeljski plin je zagotovo energent prihodnosti, verjetno prihaja njegova zlata doba. Okoljsko gledano je za 40% “boljši” od premoga in za 20% od nafte.

Aktivno talno ogrevanje –  topla tla že v 10 minutah!

Sistem talnega ogrevanja Actifloor je ustvarjen za izpolnjevanje sodobnih zahtev bivanja. Združuje najboljšo učinkovitost s kratkimi časi segrevanja in elegantno obliko. Actifloor je rezultat...

Najbolj brano

 IR ogrevanje je globalno uveljavljeno več kot 80 let. Zaradi nizkih cen fosilnih goriv in globalne prevlade teh energentov,  v preteklosti povpraševanja po IR ogrevanju praktično ni bilo

Veliko je govora o toplotnih črpalkah za ogrevanje prostorov in sanitarne vode, prednostih, povračilu investicije, vplivih na okolje, načinu izračuna potrebne moči toplotne črpalke in podobno.

Ponudniki storitev vrtanja dandanes ne ponujajo več samo vrtalnih oz. rudarskih del, ampak ponujajo vse bolj celovite storitve. Cene na trgu se razlikujejo, vendar pa so ponudniki (vrtalci) razmeroma prilagodljivi in odzivni na povpraševanja.

V zadnjih letih so bile zime različne. Od nadpovprečno hladnih, do rekordno toplih. Kakšna zima je pokazala zobe bolj kot smo vajeni, tako da so bili tudi stroški za ogrevanje višji kot običajno. Delovanje toplotne črpalke zrak - voda je v ekstremnejših zimskih temperaturah...

Eko sklad je pred kratkim objavil javni poziv, namenjen dodeljevanju nepovratnih sredstev fizičnim osebam za naložbe v naprave za samooskrbo z elektriko.Slednje je pričakovano povečalo zanimanje za postavitev takih naprav, hkrati pa seveda sprožilo vprašanja o tem kaj samooskrba z elektriko sploh je, kako deluje...

ponudniki toplotnih

SVEŽ PREGLED TRGA ZA TOPLOTNE ČRPALKE ZRAK – VODA

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne

SONČNE ELEKTRARNE

Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje

PREHOD NA TOPLOTNE ČRPALKE

Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa

PASIVNE IN SKORAJ NIČ - ENERGIJSKE HIŠE

Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove

DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE

Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.