Društvo za električna vozila Slovenije (DEVS) je zgleden znanilec elektro mobilnosti v Sloveniji. V neprofitnem društvu so že nekaj let uporabniki električnih avtomobilov, ki se jim prevozi na elektriko vsakodnevno potrjujejo kot odlična alternativa in več ne bi zamenjali s starimi jeklenimi konjički.

V društvu so prepričani, da je vožnja z električnim motorjem cenovno konkurečnejša (povprečno 1,5€/100 km), stroški servisiranja teh vozil pa nižji. Uporabniki električnih avtomobilov so oproščeni plačila letne uporabnine cest pri registraciji, vožnja je tiha in brez vibracij, pospeški pa, glede na moč motorja, odlični. Električna vozila bistveno zmanjššujejo onesnaževanje.

 

 

elektricni avto napajanje

 

 

Izbira električnega vozila

Če boste električni avto uporabljali le za mestne in primestne vožnje, so povsem ustrezni vsi modeli električnih avtomobilov, ki so sedaj na trgu. V kolikor pa želite električni avto uporabljati tudi za daljše vožnje po avtocesti, upoštevajte realne omejitve glede dometa in potovalne hitrosti po avtocesti ter časa, ki ga potrebujete za polnjenje na mreži hitrih polnilnih postaj na avtocestah. 

Trenutno cenovno dosegljivi modeli električnih vozil so idealni za vse voznike, ki dnevno prevozijo med 20 in 100 km, saj jim zadošča že nočno polnjenje doma, kar močno olajša uporabo avtomobila. Za poti, ki so daljše od dosega vozila, je potrebnega nekaj načrtovanja poti, ki vključuje iskanje lokacij polnilnih mest, ter seznanitev z njihovo dostopnostjo in delovanjem v času potovanja. Številni člani DEVS redno uporabljajo svoje e-avtomobile tudi za mnogo daljša potovanja.

 

elektricni avto modeli

 

Realni domet električnega vozila

Vsak proizvajalec električnega vozila navede njegov doseg z enim polnjenjem. Podatki so sicer v skladu s standardom, v realnem prometu pa je doseg vozila lahko precej manjši. Pri zmerni vožnji je običajno doseg 20-30% manjši od navedb proizvajalca.

 

 

Kolikšno razdaljo prevozimo z 1 kWh električne energije:
•    Majhen mestni avto pri mestni vožnji z 1 kWh prevozi do 10 km (brez gretja ali klime),
•    Družinski avto, težak približno 1.500 kg pri mestni ali primestni vožnji z 1 kWh prevozi 6 do 7 km (brez gretja ali klime),
•    Samo gretje, brez vožnje, porabi 1 kWh v 10 do 30 minutah,
•    Prižgane luči med vožnjo porabijo 1 kWh v 7 do 8 urah.Primeri iz prakse:
•    Vožnja po regionalni cesti: Za vožnjo s hitrostjo 90 km/h potrebuje osebni avto približno 12 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 150 km (20 kWh / 12 kW * 90 km/h = 150km).
•    Hitra vožnja po avtocesti: Za vožnjo s hitrostjo 130 km/h potrebuje osebni avto približno 30 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapacitet baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 87 km (20 kWh / 30 kW * 130 km/h = 87 km).

 

 

Izguba kapacitete baterije

Če boste električni avto vozili do 10.000 km letno, se pričakuje povprečno zmanjšanje kapacitete baterije do 3% na leto, pri 20.000 km letno pa 4-6% na leto. Če želite za vaše dnevne potrebe električni avto uporabljati tudi čez 5 ali več let, upoštevajte pričakovan upad kapacitete baterije.

 

Se polnilna mesta razlikujejo med seboj?

Poleg domače vtičnice, običajne šuko vtičnice z 10- ali 16-amperskimi varovalkami, so električnim vozilom na voljo tudi javne polnilne postaje. Te ločimo na prav take, kot jih imamo doma, pa na srednje hitre polnilne postaje tipa 2, kot jih imenujemo. To so večinoma trifazne 16- ali 32-amperske polnilne postaje z izmeničnim tokom. Najnovejše so hitre postaje, ki omogočajo bistveno večje moči in hitrejše polnjenje.  Vsi električni avtomobili niso standardizirani za vsako postajo in tu čaka Evropsko komisijo še veliko dela. Tu apeliramo predvsem na našo slovensko komisarko, da te standarde čim prej poenoti. Za zdaj si uporabniki želimo zlasti hitrih polnilnih postaj na avtocestah, kar se je tudi hitro udejanjilo. Lani smo do novega leta dobili 26 takih polnilnic, lepo razporejenih po avtocestnem križu. Težava je le v tem, da je Petrol postavil tako ceno energije, da je elektrika na avtocestah postala najdražji energent. V društvu priporočajo, da se ta cena postavi med ceno gospodinjskega odjema elektrike in ceno najcenejšega fosilnega goriva, recimo utekočinjenega naftnega plina.

 

Doseg električnega vozila zmanjšujejo predvsem:

realni vozni pogoji

15% do 30%

gorske ceste

20%

gretje ali klima

10% do 30%

nizke temperature

15%

hitrost 120-130 km/h

50%

zimske pnevmatike

5%

prenizek tlak v pnevmatikah

5%

 

Cena polnjenja in priporočeni tipi adapterjev in podaljškov

Z upoštevanjem cene električne energije (v začetku leta 2017) vožnja z električnim avtomobilom stane 1-2 € na 100 km, če polnite doma. Polnjenje na večini javnih polnilnih postajah v Sloveniji je še brezplačno.

Vsakemu električnemu vozilu je priložen originalen enofazni polnilni kabel. Dejansko je to majhna mobilna polnilna postaja s šuko vtikačem na eni strani in ustreznim vtikačem na drugi strani, s katerim lahko avto polnite na katerikoli domači šuko vtičnici (standard v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, vendar ne v Italiji). Originalni polnilni kabli dovoljujejo večinoma polnjenje le z močjo 2 kW, čeprav imate v avtu vsaj 3 kW polnilec, zato je takšno polnjenje zelo počasno. Pri nekaterih serijskih vozilih dobite zraven še kabel Tip2-Tip2 (ali Tip2-Tip1) za polnjenje na standardiziranih vtičnicah na polnilnih postajah, v nasprotnem primeru pa lahko tak kabel kupite posebej. S temi kabli lahko polnite z močjo nad 3 kW, pri nekaterih vozilih pa tudi več (Renault Zoe 22 kW, BMW i3 7 kW, Kia Soul EV 6 kW).

 

Priporočena rezervna oprema

V prtljažniku električnega avtomoblia obvezno najde mesto tudi podaljšek, ki vam omogoči priklop tudi, če z avtom ne morete do vtičnice. V kolikor uporabljate podaljšek navit na kolutu, ga morate pred uporabo vedno odviti do konca, saj se bo v nasprotnem primeru pregrel.

 

Priporočljiv način vožnje električnega avtomobila

Optimalen način vožnje za električni avto je podoben, kot pri drugih avtomobilih z nekaj razlikami. Pri električnem avtu blago zaviranje in potem pospeševanje tako zelo ne vplivata na porabo, ker ta pri zaviranju energijo regenerira (energijo vrača nazaj v baterijo). Poraba se močno povečuje s hitrostjo, mestna vožnja pa na porabo ne vpliva negativno, kot pri drugih avtomobilih. Električni avto namreč pri mirovanju pred semaforji skoraj ne troši energije,  pa tudi v prostem teku poraba znaša 1,5 litra goriva na uro. Prav v mestni vožnji gre razlika v porabi energije izrazito v prid e-avtomobilom.

Na avtocesti vozite z zmerno hitrostjo, ki ne ovira prometa. Visoke hitrosti močno povečajo porabo in skrajšajo doseg. Zavirajte z motorjem, da vrnete čimveč kinetične energije nazaj v baterijo. Tako boste zmanjšali porabo in manj obremenjevali zavorne ploščice.

 

Kako hitro napolnimo avto s 24 kWh baterijo?

iz šuko vtičnice z 2 kWpolnilcem (varovalka 10A)

12 ur

iz šuko vtičnice s 3.6 kW polnilcem (varovalka 16A)

8 ur

na polnilnici s šuko vtičnico in 3.6 kW polnilcem

8 ur

na 22 kW Tip 2 trofazni polnilnici (če ima avto vgrajen 22 kW polnilec)

1 ura

na istosmerni »hitri« polnilnici 50 kW ... do 80% (če avto to omogoča)

35 min

 

Kako ravnati v primeru  izpraznjene baterije?

Ko se približate zadnjim 10 km dometa, se lahko moč vozila zmanjša, avto pa bo začel voziti vse počasneje. Takrat je čas, da najdete vtičnico, najbolje je, če se zapeljete do najbližje gostilne, naročite kavo in prosite za elektriko. V takem primeru vam pride prav, če v avtu vozite daljši šuko-šuko podaljšek.  Vožnja čisto do konca, ko se vozilo že ustavi (izklopi), ni priporočljiva, ker s takim načinom skrajšujete življenjsko dobo baterije. Če pa se vendarle zgodi, da popolnoma obstanete, je poleg prevoza z avtovleko do polnilne postaje dobra rešitev tudi običajna vleka z vlečno vrvjo. Avto naj bo vklopljen in v drive poziciji z izbrano najvišjo stopnjo regeneracije. Med vleko se tako baterija polni z razmeroma visoko močjo. Že nekaj minutna vleka lahko napolni baterijo za 10 km dodatnega dosega.

 

elektricni avto avtovleka

Zaradi nedelovanja polnilne postaje je bil naročen brezplačen prevoz z avtovleko do naslednje postaje.

V DEVS priporočajo nakup asistence pri vsakoletnem zavarovanju vozila, ki za le nekaj evrov letno omogoča brezplačen odvoz nevoznega vozila do polnilne postaje ali domov.

Svetujejo, da se pred nakupom električnega vozila posvetujete s tistimi, ki tako vozilo že uporabljajo. Preden se odločite, pridobite tudi informacije o subvenciji in ugodnem kreditu Eko sklada, morebitnih najemnih pogodbah za pogonske baterije, življenski dobi baterije in ceni njene zamenjave.

Vprašanja lahko zastavite društvu DEVS, ki stalno spremlja stanje na trgu.

Vir: www.devs.si

Podobni članki

Varčevanje toplotne energije

Geosonda je dolgoročno najcenejša rešitev ogrevanja

Hiša brez temeljev ne stoji. Poleg betonskih temeljev, ki zagotavljajo statiko in varnost objekta, je nujno razmišljati še o temeljih, ki bodo skozi celo življenjsko dobo objekta zagotavljali toploto, bivanje naredili kar se da udobno in strmeli k energijski neodvisnosti.

Plinska peč De Dietrich - ogrevanje z zemeljskim plinom

Ogrevanje gospodinjstev z zemeljskim plinom je vse bolj priljubljeno in ima v Sloveniji pomemben delež. Razlogov za to je verjetno več, predvsem pa takojšnja in enakomerna toplota,...

Geotermalna toplotna črpalka Thermia Calibra - trenutno najboljša

Geotermalne toplotne črpalke so najbolj ekonomičen način ogrevanja, hlajenja in priprave vroče sanitarne vode. So tudi dolgoročno najbolj zanesljiva rešitev in edina, ki za vir uporablja stabilno in zares...

Zemeljski plin se splača in poplača

Oskrba z zemeljskim plinom postaja vedno bolj priljubljena, saj vse več ljudi prepoznava njegove prednosti pred drugimi energenti. Zemeljski plin lahko uporabljamo tako v industriji kot v stanovanjskih objektih, z njim...

GRADNJA IN OBNOVE

Samorazlivni estrih in talno ogrevanje

 Sodobne stavbe lahko varčno in učinkovito ogrejemo samo z nizkotemperaturnim ogrevanjem. Talno ogrevanje je najbližje idealnemu temperaturnemu profilu med tlemi in stropom, zato je najprimernejše. Govorimo o sistemu izdelanem iz polimernih cevi, v katerih kroži na povprečno 28°C ogreta...

Pasivne hiše v živo - za ogled odprtih 13 pasivnih hiš

Konzorcij pasivna hiša, Fakulteta za arhitekturo Univerze v Ljubljani in Eko sklad, j. s., že desetič organizirata dneve pasivnih hiš, ki bodo letos potekali od 8. do 10. novembra. V tem vikendu si bo mogoče...

Energetska prenova hiše brez napak

Konec zime je blizu in na vrata trka nova gradbena sezona. Investitorji, ki vas je zmotil sevajoči hlad mrzlih sten in previsoki stroški ogrevanja, jo gotovo že nestrpno pričakujete.

Suhi estrih - obnova tlaka in poda

Pri prenovi starejših hiš je čas, ki ga porabimo za obnovo tal, zelo pomemben. Dokler tla niso gotova, vse ostalo čaka. Ker je čas denar, uporaba suhih estrihov čedalje bolj narašča. Suhi estrihi so primerni za...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Imam streho primerno za sončno elektrarno?

Sonce je v resnici odgovor na vsa energetska vprašanja človeštva, gospodinjstva pa lahko svoj delež prispevamo z lastno proizvodnjo elektrike na strehi objekta. Streha stavbe je neuporabljena in najbolj primerna ploskev za namestitev za solarne module, zato je pred montažo potrebno presoditi, ali je primerna za ta...

Solarni moduli za sončne elektrarne - kako prepoznati dobre

Za solarne module je še kako pomembna kakovost, ki neposredno vpliva na donosnost sončne elektrarne v celotni življenjski dobi. Pred investicijo je smiselno preveriti koliko sončnega obsevanja zmore izbrani solarni...

Baterija za shranjevanje elektrike Power Blox

Baterija za shranjevanje elektrike POWER BOX je bila predstavljena na preteklem sejmu Intersolar 2019. Gre za nagrajen sistem shranjevanja elektrike, švicarskega proizvajalca Stäubli.

Sončne elektrarne - pregled trga v Sloveniji

V letu 2018 smo pri gospodinjstvih opazili skokovito rast na področju samooskrbe z elektriko, ki jo omogočajo sončne elektrarne. Konec leta 2017 je bilo v Sloveniji skupno nameščenih 5.536 sončnih elektrarn v...

Aktualne novice

Ytong iz Kisovca prejemnik Okoljske nagrade

Na konferenci Okoljsko srečanje so pod okriljem Eko sklada in Časnika Finance podelili priznanja okolju najbolj prijaznemu podjetju, izdelku, postopku in storitvi. Med 18 prijavami na razpis v 4-ih kategorijah je družba Xella porobeton SI prejela nagrado za najboljši okoljski postopek, saj se z učinkovitim...

Bo trajnostna gradnja z novo direktivo postala evropska stvarnost

Slovensko združenje za trajnostno gradnjo – GBC Slovenija je na četrto konferenco trajnostne gradnje, ki je letos potekala v prostorih Knauf Insulation Experience Centra (KIEXC) v Škofji Loki, privabilo 135...

Sejem vseh sejmov

52. MOS prinaša še bogatejšo ponudbo in ponovno segmetacijo sejma na pet ključnih področij: MOS Dom, MOS Turizem, MOS Tehnika, MOS B2B in MOS Plus. Sejem, ki ga lahko v Celju obiščete od 10. do 15. septembra, bo...

Blagovna znamka Jupol v praznovanju 50. rojstnega dne

Družba JUB je v prostorih Švicarije v Tivoliju pripravila sklepno praznovanje ob 50-letnici blagovne znamke JUPOL, ki je JUB-ova najuspešnejša in najmočnejša blagovna znamka. Na predstavitvi so lahko udeleženci...

Prezračevanje, klimatizacija

Prezračevanje, prezračevalni sistem in pogoste zmote

V prispevku predstavljamo katero prezračevanje dejansko potrebujemo, kako pravilno prezračevati in različne možnosti rešitve za centralni ali decentralni prezračevalni sistem.

Zračenje zaprtih prostorov

Zdi se, da smo v želji po čim večji energijski učinkovitosti svojih domov pozabili, čemu je dom sploh namenjen. To namreč ni laboratorij za doseganje prihrankov energije, ampak prostor, kamor se zatečemo po...

Revolucionarna klimatska naprava Samsung, ki ne piha

Samsung Electronics je pred časom lansiral revolucionarno stensko Wind-Free™ klimatsko napravo, ki ustvarja nadpovprečno prijetno bivalno klimo, nelagodje zaradi direktnega hladnega zračnega toka pa je preteklost....

Prezračevalni sistem v vsako hišo

Okna in vrata, ki odlično tesnijo, in toplotnoizolativna fasada zagotavljajo energijsko učinkovitost objekta. Pozimi nas ne zebe, poleti nam ni prevroče. Cena za to udobje je lahko visoka, če smo pozabili na...

Varčevanje vode

Rezervoarji za deževnico in biološke čistilne naprave

Rezervoarji za deževnico in biološke čistilne naprave morajo imeti dolgo življenjsko dobo, popolno tesniti, prenašati obremenitve in biti odporni na korozijo. Danes so lahko izdelani iz betona ali iz umetne mase, vprašanje je le, katera izvedba ima manj pomanjkljivosti.

Biološka čistilna naprava in pameten nakup

Ob veliki ponudbi raznih proizvajalcev se je potrebno odločiti za izdelek, ki bo izpolnil obljube in pričakovanja. Biološko čistilno bomo uporabljali več desetletij, delovati mora brezhibno in skoraj brez stroškov,...

Filtri za vodo - kristalno čista voda

Čista voda je edina tekočina, ki nemoteno pride do vseh celic, zato je osnova za dobro zdravje in vitalnost. Čsta voda prav gotovo ni voda, ki vsebuje klor, pesticide, kancerogene snovi in težke...

Nakup čistilne naprave – kaj moramo vedeti

Nakup male čistilne naprave ni enostaven, saj jo kupujemo za več desetletij. V tem času bo morala delovati brez napak, uporabniku pa povzročati čim manjše stroške. Ponudba na trgu je velika, zato so se v podjetju...

ZELENA MOBILNOST

Električni avtomobil in polnilnica - dokazano dosegljiva za vse

Električni avtomobil postaja dosegljiv za vse in ni zastonj v naglem porastu, tudi v Sloveniji na cestah beležimo vse več električnih avtomobilov. Od začetka januarja do konca oktobra 2019 je bilo pri nas prvič registriranih 42 tesel, od tega 40 tesel model 3 in po eno vozilo model S in model X.

Ukrepi za množičen prehod na električni avto

Električni avto ni več redkost preprosto zato, ker se izplača. Vlade, vključno z našo, pa so dolžne sprejemati ukrepe, ki bodo pospešili množičen prehod na elektrifikacijo.

Električni avto - nujno in takoj

Motor z notranjim zgorevanjem je premična in komplicirana kemična tovarna. Ima izjemno slab izkoristek, saj od vsakega litra bencina 6 deci spremeni v toploto in izpušne pline, samo ostanek služi resničnemu...

Električni avto da ali ne?

V letu 2018 smo zaznali velik skok prodaje električnih avtomobilov, kar kaže na občutno povečanje ekološke občutljivosti državljanov. Mnogi posamezniki, razen za prevoz, električni avto koristijo kot prenosni...

Inštalacije

Talno ogrevanje - suhomontažni sistem

Pri adaptacijah starih zgradb se pogosto pojavijo potrebe po vgradnji talnega ali stenskega ogrevanja, saj se običajno investitorji odločijo za vgradnjo ogrevalnega sistema, ki bi deloval najbolj učinkovito in tudi najbolj varčno.

Tako lahko lastniki varčujejo

Fosilna goriva se bodo zagotovo dražila, kar naredi obnovljive vire energije za ogrevanje objektov še bolj zanimive. Pri tem so zelo priročne toplotne črpalke, čeprav niso...

Varna uporaba je na prvem mestu

Takojšnja in enakomerna toplota, visoki izkoristki, nizka cena in največji dolgoročni prihranki so prednosti, zaradi katerih je uporaba zemeljskega plina v gospodinjstvih čedalje bolj razširjena. Pomembno pa je, da...

Menjam ogrevanje za talno

V želji za udobjem in ugodjem človeštvo že tisočletja prilagaja svoja bivališča razmeram v okolju. V hladnejših dneh leta je prostore kjer bivamo potrebno ogreti, da bi se v njih dobro počutili. Med več načini...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.