Društvo za električna vozila Slovenije (DEVS) je zgleden znanilec elektro mobilnosti v Sloveniji. Kako se obnese električni avto v praksi? V neprofitnem društvu so že nekaj let uporabniki električnih avtomobilov, ki se jim prevozi na elektriko vsakodnevno potrjujejo kot odlična alternativa in več ne bi zamenjali s starimi jeklenimi konjički.

V društvu so prepričani, da je vožnja z električnim motorjem cenovno konkurečnejša (povprečno 1,5€/100 km), stroški servisiranja teh vozil pa nižji. Uporabniki električnih avtomobilov so oproščeni plačila letne uporabnine cest pri registraciji, vožnja je tiha in brez vibracij, pospeški pa, glede na moč motorja, odlični. Električni avtomobili bistveno zmanjššujejo onesnaževanje.

električni avto napajanje

Električni avto in izbira

Če boste električni avto uporabljali le za mestne in primestne vožnje, so povsem ustrezni vsi modeli električnih avtomobilov, ki so sedaj na trgu. V kolikor pa želite električni avto uporabljati tudi za daljše vožnje po avtocesti, upoštevajte realne omejitve glede dometa in potovalne hitrosti po avtocesti ter časa, ki ga potrebujete za polnjenje na mreži hitrih polnilnih postaj na avtocestah. 

Trenutno cenovno dosegljivi modeli električnih vozil so idealni za vse voznike, ki dnevno prevozijo med 20 in 100 km, saj jim zadošča že nočno polnjenje doma, kar močno olajša uporabo avtomobila. Za poti, ki so daljše od dosega vozila, je potrebnega nekaj načrtovanja poti, ki vključuje iskanje lokacij polnilnih mest, ter seznanitev z njihovo dostopnostjo in delovanjem v času potovanja. Številni člani DEVS redno uporabljajo svoje električne avtomobile tudi za mnogo daljša potovanja.

električni avto modeli

Električni avto - realni domet v praksi

Vsak proizvajalec električnega vozila navede njegov doseg z enim polnjenjem. Podatki so sicer v skladu s standardom, v realnem prometu pa je doseg vozila lahko precej manjši. Pri zmerni vožnji je običajno doseg 20-30% manjši od navedb proizvajalca.


Kolikšno razdaljo prevozimo z 1 kWh električne energije:

•    Majhen mestni električni avto pri mestni vožnji z 1 kWh prevozi do 10 km (brez gretja ali klime),
•    Družinski avto, težak približno 1.500 kg pri mestni ali primestni vožnji z 1 kWh prevozi 6 do 7 km (brez gretja ali klime),
•    Samo gretje, brez vožnje, porabi 1 kWh v 10 do 30 minutah,
•    Prižgane luči med vožnjo porabijo 1 kWh v 7 do 8 urah.
•    Vožnja po regionalni cesti: Za vožnjo s hitrostjo 90 km/h potrebuje osebni avto približno 12 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 150 km (20 kWh / 12 kW * 90 km/h = 150km).
•    Hitra vožnja po avtocesti: Za vožnjo s hitrostjo 130 km/h potrebuje osebni avto približno 30 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapacitet baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 87 km (20 kWh / 30 kW * 130 km/h = 87 km).


 

pasica aplikacija

Izguba kapacitete baterije

Če boste električni avto vozili do 10.000 km letno, se pričakuje povprečno zmanjšanje kapacitete baterije do 3% na leto, pri 20.000 km letno pa 4-6% na leto. Če želite za vaše dnevne potrebe električni avto uporabljati tudi čez 5 ali več let, upoštevajte pričakovan upad kapacitete baterije.

Se polnilnice za električne avte razlikujejo med seboj?

Poleg domače vtičnice, običajne šuko vtičnice z 10- ali 16-amperskimi varovalkami, so električnim vozilom na voljo tudi javne polnilnice za električne avte. Te ločimo na prav take, kot jih imamo doma, pa na srednje hitre polnilne postaje tipa 2, kot jih imenujemo. To so večinoma trifazne 16- ali 32-amperske polnilne postaje z izmeničnim tokom. Najnovejše so hitre postaje, ki omogočajo bistveno večje moči in hitrejše polnjenje.  Vsi električni avtomobili niso standardizirani za vsako postajo in tu čaka Evropsko komisijo še veliko dela. Tu apeliramo predvsem na našo slovensko komisarko, da te standarde čim prej poenoti. Za zdaj si uporabniki želimo zlasti hitrih polnilnih postaj na avtocestah, kar se je tudi hitro udejanjilo. Lani smo do novega leta dobili 26 takih polnilnic, lepo razporejenih po avtocestnem križu. Težava je le v tem, da je Petrol postavil tako ceno energije, da je elektrika na avtocestah postala najdražji energent. V društvu priporočajo, da se ta cena postavi med ceno gospodinjskega odjema elektrike in ceno najcenejšega fosilnega goriva, recimo utekočinjenega naftnega plina.

Doseg električnega avta v praksi zmanjšujejo predvsem:

realni vozni pogoji

15% do 30%

gorske ceste

20%

gretje ali klima

10% do 30%

nizke temperature

15%

hitrost 120-130 km/h

50%

zimske pnevmatike

5%

prenizek tlak v pnevmatikah

5%

Cena polnjenja in priporočeni tipi adapterjev in podaljškov

Z upoštevanjem cene električne energije (v začetku leta 2017) vožnja z električnim avtomobilom stane 1-2 € na 100 km, če polnite doma. Polnjenje električnega avta na večini javnih polnilnih postajah v Sloveniji je še brezplačno.

Vsakemu električnemu vozilu je priložen originalen enofazni polnilni kabel. Dejansko je to majhna mobilna električna polnilnica - polnilna postaja s šuko vtikačem na eni strani in ustreznim vtikačem na drugi strani, s katerim lahko avto polnite na katerikoli domači šuko vtičnici (standard v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, vendar ne v Italiji). Originalni polnilni kabli dovoljujejo večinoma polnjenje le z močjo 2 kW, čeprav imate v avtu vsaj 3 kW polnilec, zato je takšno polnjenje zelo počasno. Pri nekaterih serijskih vozilih dobite zraven še kabel Tip2-Tip2 (ali Tip2-Tip1) za polnjenje na standardiziranih vtičnicah na polnilnih postajah, v nasprotnem primeru pa lahko tak kabel kupite posebej. S temi kabli lahko polnite z močjo nad 3 kW, pri nekaterih vozilih pa tudi več (Renault Zoe 22 kW, BMW i3 7 kW, Kia Soul EV 6 kW).

Priporočena rezervna oprema

V prtljažniku električnega avtomoblia obvezno najde mesto tudi podaljšek, ki vam omogoči priklop tudi, če z avtom ne morete do vtičnice. V kolikor uporabljate podaljšek navit na kolutu, ga morate pred uporabo vedno odviti do konca, saj se bo v nasprotnem primeru pregrel.

Priporočljiv način vožnje električnega avta

Optimalen način vožnje za električni avto je podoben, kot pri drugih avtomobilih z nekaj razlikami. Pri električnem avtu blago zaviranje in potem pospeševanje tako zelo ne vplivata na porabo, ker ta pri zaviranju energijo regenerira (energijo vrača nazaj v baterijo). Poraba se močno povečuje s hitrostjo, mestna vožnja pa na porabo ne vpliva negativno, kot pri drugih avtomobilih. Električni avto namreč pri mirovanju pred semaforji skoraj ne troši energije,  pa tudi v prostem teku poraba znaša 1,5 litra goriva na uro. Prav v mestni vožnji gre razlika v porabi energije izrazito v prid e-avtomobilom.

Na avtocesti vozite z zmerno hitrostjo, ki ne ovira prometa. Visoke hitrosti močno povečajo porabo in skrajšajo doseg. Zavirajte z motorjem, da vrnete čimveč kinetične energije nazaj v baterijo. Tako boste zmanjšali porabo in manj obremenjevali zavorne ploščice.

Kako hitro napolnimo avto s 24 kWh baterijo?

iz šuko vtičnice z 2 kWpolnilcem (varovalka 10A)

12 ur

iz šuko vtičnice s 3.6 kW polnilcem (varovalka 16A)

8 ur

na polnilnici s šuko vtičnico in 3.6 kW polnilcem

8 ur

na 22 kW Tip 2 trofazni polnilnici (če ima avto vgrajen 22 kW polnilec)

1 ura

na istosmerni »hitri« polnilnici 50 kW ... do 80% (če avto to omogoča)

35 min

Kako ravnati v primeru izpraznjene baterije?

Ko se približate zadnjim 10 km dometa, se lahko moč vozila zmanjša, avto pa bo začel voziti vse počasneje. Takrat je čas, da najdete vtičnico, najbolje je, če se zapeljete do najbližje gostilne, naročite kavo in prosite za elektriko. V takem primeru vam pride prav, če v avtu vozite daljši šuko-šuko podaljšek.  Vožnja čisto do konca, ko se vozilo že ustavi (izklopi), ni priporočljiva, ker s takim načinom skrajšujete življenjsko dobo baterije. Če pa se vendarle zgodi, da popolnoma obstanete, je poleg prevoza z avtovleko do polnilne postaje dobra rešitev tudi običajna vleka z vlečno vrvjo. Avto naj bo vklopljen in v drive poziciji z izbrano najvišjo stopnjo regeneracije. Med vleko se tako baterija polni z razmeroma visoko močjo. Že nekaj minutna vleka lahko napolni baterijo za 10 km dodatnega dosega.

električni avto avtovleka

Zaradi nedelovanja polnilne postaje je bil naročen brezplačen prevoz z avtovleko do naslednje postaje.

 

V DEVS priporočajo nakup asistence pri vsakoletnem zavarovanju vozila, ki za le nekaj evrov letno omogoča brezplačen odvoz nevoznega vozila do polnilne postaje ali domov.

Svetujejo, da se pred nakupom električnega vozila posvetujete s tistimi, ki tako vozilo že uporabljajo. Preden se odločite, pridobite tudi informacije o subvenciji in ugodnem kreditu Eko sklada, morebitnih najemnih pogodbah za pogonske baterije, življenski dobi baterije in ceni njene zamenjave.

Vprašanja lahko zastavite društvu DEVS, ki stalno spremlja stanje na trgu.

 

Vir: www.devs.si

Povezane vsebine

Varčevanje toplotne energije

Kaminske peči RIKA v letu 2021

Avstrijsko podjetje RIKA, ki v letošnjem letu praznuje 70 let uspešnega delovanja, je za prihajajočo kurilno sezono v svojem prodajnem programu predstavilo štiri novosti. Poleg kaminskih peči na drva ALUMO in LAVITA, sta novi v ponudbi še kaminski peči na pelete PRIMO in CONNECT.

Kaj so lastnosti dobre toplotne črpalke?

Ogrevanje prostorov v zimskem času in priprava tople sanitarne vode čez leto, sta dva stalna stroška, za katere plačamo največ in ki se jim ne moremo izogniti. Lahko pa te stroške zmanjšamo z zamenjavo ogrevalnega...

Toplotna črpalka SPHERA - udobje v hiši čez vso leto

Clivet, italijanski proizvajalec, ki je na našem trgu splošno znan kot proizvajalec velikih hladilnikov, strešnih enot in toplotnih črpalk velike zmogljivosti, že več kot 30 let proizvaja stanovanjske toplotne...

Kamini in kaminske peči - pogosta vprašanja 2021

Kamini, kaminske in tudi lončene peči so preprost sistem ogrevanja v prehodnih obdobjih (spomladi in jeseni), ko še ni potrebe po ogrevanju cele hiše. Hkrati so sodobni kamini in kaminske peči z visokim izkoristkom...

GRADNJA IN OBNOVE

Obnova strehe, menjava azbestne kritine - subvencije in krediti Eko sklada

Pri prenovi strehe je mogoče pri Eko skladu pridobiti nepovratno finančno spodbudo za izolacijo in ugoden kredit za menjavo azbestne kritine. V kolikor ste vsaj polovični solastnik hiše in prejemate redno denarno socialno pomoč, ali varstveni dodatek, lahko kandidirate za nepovratno finančno spodbudo na javnem...

Fasadni omet, oplemeniten s hibridno tehnologijo

V JUB-u so materiale, razvite za ekstremne razmere ter uspešno preizkušene v vesoljski industriji, uporabili v edinstveni recepturi dveh vrhunskih ometov, idealnih za dolgotrajno zaščito fasade in izboljšanje njene...

Pametni dom prihodnosti - Dom24h

DOM24h pooseblja novi koncept bivanja ter demonstrira mnoge nove podsisteme za pametne stavbe prihodnosti. Projekt združuje nove tehnološko napredne komplementarne rešitve v novo celovito rešitev gradnje. S poudarkom...

Otroška soba v mansardi - dovolj svetlobe in svež zrak

Šole so odprle svoja vrata in vsi upamo, da bo tako tudi ostalo. Ne samo starši, ki smo v zadnjem letu in pol ugotovili, da šolanje na daljavo in delo od doma nista mačji kašelj, ampak predvsem šolarji, ki so...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Pametne tehnologije pomembne za samooskrbo z elektriko

S prehodom na obnovljive vire energije se je koncept oskrbe z električno energijo znašel pred velikimi izzivi. Največji izziv je spremeniti miselnost. Na eni strani imamo elektroenergetski sistem, za katerega je bilo do zdaj značilno izrazito centralno vodenje, na drugi strani pa odjemalca, ki se mora iz pasivnega...

Kako veliko sončno elektrarno potrebujem?

Digitalizacija je v času pandemije prodrla na vsa gospodarska področja in številna podjetja so za prilagoditev v načinu poslovanja uporabila digitalne rešitve. Ena takšnih je tudi inovativna aplikacija za...

Samooskrbna sončna elektrarna za energetsko neodvisnost

Samooskrbna sončna elektrarna v kombinaciji s hišno polnilno postajo in hranilnikom energije je najboljša rešitev, če želite postati deloma ali v celoti energetsko neodvisni. Stroške za električno energijo...

Sončne elektrarne v Sloveniji - pregled trga

V letu 2020 se je nadaljevala rast majhnih sončnih elektrarn (SE) za samooskrbo. Postavili smo 3947 novih sončnih elektrarn v skupni moči 55 MW, kar je po številu skoraj 60 % več kot letu 2019, po moči pa skoraj 80...

Aktualne novice

Odprt je razpis za PRO Awards 2021 za najboljše Panasonicove projekte HVAC+R!

Že četrto sezono Panasonic Heating & Cooling Solutions razpisuje natečaj za prijavo projektov iz celotne Evrope iz področja HVAC+R. V različnih kategorijah bodo podelili nagrade najboljšim projektom HVAC+R, ki prikazujejo inovativnost in odličnost pri uporabi Panasonicovih rešitev. Posebno pozornost...

Skupina Istrabenz plini s povezovanjem podjetij v Sloveniji in na Hrvaškem...

Skupina Istrabenz plini je uspešno zaključila povezovanje s slovenskim podjetjem GTG plin iz Celja, istoimenskim podjetjem na Hrvaškem ter s podjetjem Ardoks iz Maribora. Skupina je s tem okrepila svoj položaj na...

Intervju z mag. Andrejem Vizjakom o zelenem okrevanju v času predsedovanja...

Do konca leta 2021 Slovenija predseduje Svetu EU. O ključnih ciljih predsedovanja smo se pogovarjali z ministrom za okolje in prostor, mag. Andrejem Vizjakom. 

Cene energentov v letu 2021

Cene energentov -  elektrike, zemeljskega plina in ogljičnih kuponov na evropskih borzah so se v prvem tričetrtletju precej zvišale. Zaradi dolge zime in vročega poletja pa rast cen očitno še...

Prezračevanje, klimatizacija

Montaža lokalnega rekuperatorja zraka

Za izvedbo lokalnega prezračevalnega sistema z rekuperacijo toplote ne potrebujete velikih posegov v prostor, cena pa je v primerjavi s centralnim prezračevanjem nižja. Poleg preproste izvedbe so za izvedbo tega prezračevalnega sistema spodbudne tudi subvencije Eko sklada.

Prezračevanje prostorov je preprosto nujno

Jeseni se običajno srečamo s prvimi resnejšimi ohladitvami, ki jih spremlja tudi več vlage v zraku. V čedalje bolj zrakotesno grajenih in obnovljenih stavbah je zato pojav plesni na notranjih površinah le še...

Stensko in stropno hlajenje prostorov

Marsikomu, ki želi obnoviti stanovanje in razmišlja o ogrevanju s toplo vodo, lahko pride prav, če na notranji strani sten ali stropov vgradi obloge za stensko ogrevanje, s katerimi pa lahko poleti prostore tudi...

Prezračevanje doma - kaj je rekuperacija?

Danes prezračevanje z rekuperacijo ali drugače imenovano “prisilno prezračevanje” postaja novi standard pri novogradnjah. Ker so sodobne stavbe zgrajene na način, da so kar se da neprodušne, se zadostno oz....

Varčevanje vode

Filtri za vodo in pitna voda iz deževnice

Deževnica (kapnica) je mehka voda in kot taka, po izvedeni ustrezni filtraciji odlična za zalivanje vrta, pranje avtomobila, splakovanje WC školjke,  pranje perila. Z uporabo UV sterilizatorja vode pa postane mikrobiološko varna pitna voda. Deževnica je brezplačna voda, z njeno uporabo lahko prihranimo kar...

Nasveti za zbiranje deževnice

Za namakanje vrtov zadostuje že enostavna in cenovno ugodna rešitev. Če imate velik vrt z večjo potrebo po vodi ali pa želite deževnico izkoristiti tudi v hiši, je priporočljiva vgradnja podzemne naprave (na...

Samooskrba z vodo z zbiranjem deževnice

Preudarni posamezniki vedno iščejo načine, kako v svoje življenje vpeljati nekaj novega, kar bi združevalo prijetno izkušnjo in bilo hkrati tudi koristno. Eden od naših predlogov je, da prestrežete brezplačno...

Nakup čistilne naprave – kaj moramo vedeti

Nakup male čistilne naprave ni enostaven. Če izberemo in kupimo premišljeno, bo takšna čistilna naprava z nami več desetletij in bo delovala brez napak. Če bomo seveda upoštevali nekaj preprostih navodil. Prav...

ZELENA MOBILNOST

Električna polnilnica za električni avto dosegljiva za vse

Električni avtomobil postaja dosegljiv za vse in ni zastonj v naglem porastu, tudi v Sloveniji na cestah beležimo vse več električnih avtomobilov. Do konca leta 2020 je bilo v Sloveniji registriranih 3.670 osebnih avtomobilov na električni pogon. Preizkušen električni avto nižjega razreda lahko kupimo že...

E-mobilnost - ne muha enodnevnica, ampak globalni trend

Že nekaj časa je jasno, da e-mobilnost ni modna muha enodnevnica, kot smo lahko poslušali, ko smo na cestah srečevali prve e- avtomobile, na kolesarskih stezah prva e-kolesa, na pločnikih pa prve e-skiroje....

Avto na plin odlično prestal eko test

Prijaznost do okolja postaja tako pri izdelavi kot pri nakupu vozila vse pomembnejši dejavnik. Varčen avto v prihodnje ne bo samo vozil ceneje, ampak bo tudi povzročal manj vpliva na okolje v obliki podnebno...

Avto na plin - pospeševanje nizkoogljičnega prometa

Združenje za zemeljski in obnovljiv plin v prometu (NGVA Europe) je objavilo podatke o uporabi biometana v sektorju cestnega prometa v Evropi, ki kažejo, da je obnovljivi plin na voljo potrošnikom po Evropi ter v...

Inštalacije

Stropno ogrevanje in stensko ogrevanje ali hlajenje

Notranje površine zunanjih sten in podstrešnih oblog se pogosto močneje pregrevajo in ohlajajo. To povzroča dve težavi: pozimi je prostor ob zunanjih stenah za bivanje neprijeten zaradi hladu, ki ga sevajo mrzle stene, na hladnih stenah lahko začne kondenzirati vlaga, ki povzroči vlažne madeže in ustvarja...

Uponor Ecoflex VIP - jutrišnja tehnologija za ogrevalna omrežja

Ker EU stremi k temu, da do leta 2050 postane ogljično nevtralna in ker je pariški sporazum namenjen omejitvi globalnega dviga temperature na manj kot 2˚C, so podnebju prijazne in ogljično nevtralne rešitve pomemben...

Talno gretje 2021 (cena, primerjava suhi in mokri sistem)

Cena za talno gretje ni najpomembnejši vidik pri adaptacijah starih zgradb, ker investitorji ob tem iščejo predvsem izboljšanje udobja, hitro vgradnjo, ter maksimalne prihranke ogrevanja, saj je potrebna temp. v...

Vlaga v kleti

Če ima novogradnja klet, jo je potrebno vedno zaščititi proti vdoru vode z zunanje strani. Postopek je razmeroma enostaven in ga lahko izvaja srednje spreten graditelj tudi sam. Seveda pa vrag tiči v detajlih, in če...

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Zamenjava dobavitelja energentov ni več zahtevna reč, se pa izplača, če želite v mesecu maju za celotno leto 2021 izkoristiti nižjo ceno zemeljskega plina. Za nove kupce zemeljskega plina Energija plus zagotavlja...

Kljub temu, da so zime iz leta v leto bolj mile, ogrevalna sezona še vedno traja več kot 200 dni. Izbira ogrevanja doma je dolgoročna naložba, zato je dobro na začetku investirati več in potem prihraniti na dolgi...

Preverite akcijsko ponudbo 2021 za tandem - toplotne črpalke Bosch in prezračevalni sistemi Sabiana in si zagotovite posebne pogoje nakupa. Med sistemi za ogrevanje, hlajenje in prezračevanje spoznajte sistem, ki...

Če imate težave z vlago, želite pravočasno poskrbeti za klimo poleti, ali ste v dilemi kateri ogrevalni sistem je z vidika porabe energije optimalen za vas, vam priporočamo stopiti v stik s podjetjem Tersus....

Kalkulator Oceni prihranek energije je novo priročno večnamensko spletno orodje, ki vam pojasni koliko prihranite s prehodom na novi energent, novi ogrevalni sistem, sončno elektrarno in električni...

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

zdrava hisa

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.