Društvo za električna vozila Slovenije (DEVS) je zgleden znanilec elektro mobilnosti v Sloveniji. Kako se obnese električni avto v praksi? V neprofitnem društvu so že nekaj let uporabniki električnih avtomobilov, ki se jim prevozi na elektriko vsakodnevno potrjujejo kot odlična alternativa in več ne bi zamenjali s starimi jeklenimi konjički.

V društvu so prepričani, da je vožnja z električnim motorjem cenovno konkurečnejša (povprečno 1,5€/100 km), stroški servisiranja teh vozil pa nižji. Uporabniki električnih avtomobilov so oproščeni plačila letne uporabnine cest pri registraciji, vožnja je tiha in brez vibracij, pospeški pa, glede na moč motorja, odlični. Električni avtomobili bistveno zmanjššujejo onesnaževanje.

električni avto napajanje

Električni avto in izbira

Če boste električni avto uporabljali le za mestne in primestne vožnje, so povsem ustrezni vsi modeli električnih avtomobilov, ki so sedaj na trgu. V kolikor pa želite električni avto uporabljati tudi za daljše vožnje po avtocesti, upoštevajte realne omejitve glede dometa in potovalne hitrosti po avtocesti ter časa, ki ga potrebujete za polnjenje na mreži hitrih polnilnih postaj na avtocestah. 

Trenutno cenovno dosegljivi modeli električnih vozil so idealni za vse voznike, ki dnevno prevozijo med 20 in 100 km, saj jim zadošča že nočno polnjenje doma, kar močno olajša uporabo avtomobila. Za poti, ki so daljše od dosega vozila, je potrebnega nekaj načrtovanja poti, ki vključuje iskanje lokacij polnilnih mest, ter seznanitev z njihovo dostopnostjo in delovanjem v času potovanja. Številni člani DEVS redno uporabljajo svoje električne avtomobile tudi za mnogo daljša potovanja.

električni avto modeli

Električni avto - realni domet v praksi

Vsak proizvajalec električnega vozila navede njegov doseg z enim polnjenjem. Podatki so sicer v skladu s standardom, v realnem prometu pa je doseg vozila lahko precej manjši. Pri zmerni vožnji je običajno doseg 20-30% manjši od navedb proizvajalca.


Kolikšno razdaljo prevozimo z 1 kWh električne energije:

•    Majhen mestni električni avto pri mestni vožnji z 1 kWh prevozi do 10 km (brez gretja ali klime),
•    Družinski avto, težak približno 1.500 kg pri mestni ali primestni vožnji z 1 kWh prevozi 6 do 7 km (brez gretja ali klime),
•    Samo gretje, brez vožnje, porabi 1 kWh v 10 do 30 minutah,
•    Prižgane luči med vožnjo porabijo 1 kWh v 7 do 8 urah.
•    Vožnja po regionalni cesti: Za vožnjo s hitrostjo 90 km/h potrebuje osebni avto približno 12 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapaciteti baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 150 km (20 kWh / 12 kW * 90 km/h = 150km).
•    Hitra vožnja po avtocesti: Za vožnjo s hitrostjo 130 km/h potrebuje osebni avto približno 30 kW moči (vožnja po ravnini). Pri uporabni kapacitet baterije 20 kWh boste s to hitrostjo prevozili 87 km (20 kWh / 30 kW * 130 km/h = 87 km).


 

pasica aplikacija

Izguba kapacitete baterije

Če boste električni avto vozili do 10.000 km letno, se pričakuje povprečno zmanjšanje kapacitete baterije do 3% na leto, pri 20.000 km letno pa 4-6% na leto. Če želite za vaše dnevne potrebe električni avto uporabljati tudi čez 5 ali več let, upoštevajte pričakovan upad kapacitete baterije.

Se polnilnice za električne avte razlikujejo med seboj?

Poleg domače vtičnice, običajne šuko vtičnice z 10- ali 16-amperskimi varovalkami, so električnim vozilom na voljo tudi javne polnilnice za električne avte. Te ločimo na prav take, kot jih imamo doma, pa na srednje hitre polnilne postaje tipa 2, kot jih imenujemo. To so večinoma trifazne 16- ali 32-amperske polnilne postaje z izmeničnim tokom. Najnovejše so hitre postaje, ki omogočajo bistveno večje moči in hitrejše polnjenje.  Vsi električni avtomobili niso standardizirani za vsako postajo in tu čaka Evropsko komisijo še veliko dela. Tu apeliramo predvsem na našo slovensko komisarko, da te standarde čim prej poenoti. Za zdaj si uporabniki želimo zlasti hitrih polnilnih postaj na avtocestah, kar se je tudi hitro udejanjilo. Lani smo do novega leta dobili 26 takih polnilnic, lepo razporejenih po avtocestnem križu. Težava je le v tem, da je Petrol postavil tako ceno energije, da je elektrika na avtocestah postala najdražji energent. V društvu priporočajo, da se ta cena postavi med ceno gospodinjskega odjema elektrike in ceno najcenejšega fosilnega goriva, recimo utekočinjenega naftnega plina.

Doseg električnega avta v praksi zmanjšujejo predvsem:

realni vozni pogoji

15% do 30%

gorske ceste

20%

gretje ali klima

10% do 30%

nizke temperature

15%

hitrost 120-130 km/h

50%

zimske pnevmatike

5%

prenizek tlak v pnevmatikah

5%

Cena polnjenja in priporočeni tipi adapterjev in podaljškov

Z upoštevanjem cene električne energije (v začetku leta 2017) vožnja z električnim avtomobilom stane 1-2 € na 100 km, če polnite doma. Polnjenje električnega avta na večini javnih polnilnih postajah v Sloveniji je še brezplačno.

Vsakemu električnemu vozilu je priložen originalen enofazni polnilni kabel. Dejansko je to majhna mobilna električna polnilnica - polnilna postaja s šuko vtikačem na eni strani in ustreznim vtikačem na drugi strani, s katerim lahko avto polnite na katerikoli domači šuko vtičnici (standard v Sloveniji, Hrvaški, Avstriji, vendar ne v Italiji). Originalni polnilni kabli dovoljujejo večinoma polnjenje le z močjo 2 kW, čeprav imate v avtu vsaj 3 kW polnilec, zato je takšno polnjenje zelo počasno. Pri nekaterih serijskih vozilih dobite zraven še kabel Tip2-Tip2 (ali Tip2-Tip1) za polnjenje na standardiziranih vtičnicah na polnilnih postajah, v nasprotnem primeru pa lahko tak kabel kupite posebej. S temi kabli lahko polnite z močjo nad 3 kW, pri nekaterih vozilih pa tudi več (Renault Zoe 22 kW, BMW i3 7 kW, Kia Soul EV 6 kW).

Priporočena rezervna oprema

V prtljažniku električnega avtomoblia obvezno najde mesto tudi podaljšek, ki vam omogoči priklop tudi, če z avtom ne morete do vtičnice. V kolikor uporabljate podaljšek navit na kolutu, ga morate pred uporabo vedno odviti do konca, saj se bo v nasprotnem primeru pregrel.

Priporočljiv način vožnje električnega avta

Optimalen način vožnje za električni avto je podoben, kot pri drugih avtomobilih z nekaj razlikami. Pri električnem avtu blago zaviranje in potem pospeševanje tako zelo ne vplivata na porabo, ker ta pri zaviranju energijo regenerira (energijo vrača nazaj v baterijo). Poraba se močno povečuje s hitrostjo, mestna vožnja pa na porabo ne vpliva negativno, kot pri drugih avtomobilih. Električni avto namreč pri mirovanju pred semaforji skoraj ne troši energije,  pa tudi v prostem teku poraba znaša 1,5 litra goriva na uro. Prav v mestni vožnji gre razlika v porabi energije izrazito v prid e-avtomobilom.

Na avtocesti vozite z zmerno hitrostjo, ki ne ovira prometa. Visoke hitrosti močno povečajo porabo in skrajšajo doseg. Zavirajte z motorjem, da vrnete čimveč kinetične energije nazaj v baterijo. Tako boste zmanjšali porabo in manj obremenjevali zavorne ploščice.

Kako hitro napolnimo avto s 24 kWh baterijo?

iz šuko vtičnice z 2 kWpolnilcem (varovalka 10A)

12 ur

iz šuko vtičnice s 3.6 kW polnilcem (varovalka 16A)

8 ur

na polnilnici s šuko vtičnico in 3.6 kW polnilcem

8 ur

na 22 kW Tip 2 trofazni polnilnici (če ima avto vgrajen 22 kW polnilec)

1 ura

na istosmerni »hitri« polnilnici 50 kW ... do 80% (če avto to omogoča)

35 min

Kako ravnati v primeru izpraznjene baterije?

Ko se približate zadnjim 10 km dometa, se lahko moč vozila zmanjša, avto pa bo začel voziti vse počasneje. Takrat je čas, da najdete vtičnico, najbolje je, če se zapeljete do najbližje gostilne, naročite kavo in prosite za elektriko. V takem primeru vam pride prav, če v avtu vozite daljši šuko-šuko podaljšek.  Vožnja čisto do konca, ko se vozilo že ustavi (izklopi), ni priporočljiva, ker s takim načinom skrajšujete življenjsko dobo baterije. Če pa se vendarle zgodi, da popolnoma obstanete, je poleg prevoza z avtovleko do polnilne postaje dobra rešitev tudi običajna vleka z vlečno vrvjo. Avto naj bo vklopljen in v drive poziciji z izbrano najvišjo stopnjo regeneracije. Med vleko se tako baterija polni z razmeroma visoko močjo. Že nekaj minutna vleka lahko napolni baterijo za 10 km dodatnega dosega.

električni avto avtovleka

Zaradi nedelovanja polnilne postaje je bil naročen brezplačen prevoz z avtovleko do naslednje postaje.

 

V DEVS priporočajo nakup asistence pri vsakoletnem zavarovanju vozila, ki za le nekaj evrov letno omogoča brezplačen odvoz nevoznega vozila do polnilne postaje ali domov.

Svetujejo, da se pred nakupom električnega vozila posvetujete s tistimi, ki tako vozilo že uporabljajo. Preden se odločite, pridobite tudi informacije o subvenciji in ugodnem kreditu Eko sklada, morebitnih najemnih pogodbah za pogonske baterije, življenski dobi baterije in ceni njene zamenjave.

Vprašanja lahko zastavite društvu DEVS, ki stalno spremlja stanje na trgu.

 

Vir: www.devs.si

Povezane vsebine

Varčevanje toplotne energije

Plinska toplotna črpalka ali plinski kotel

Od bralca smo dobili zanimivo telefonsko vprašanje. Zanima ga primerjava med plinsko toplotno črpalko in kotlom na plin, napeljava zemeljskega plina pa teče mimo njegove hiše. Plinska toplotna črpalka je sestavljena iz motorja z notranjim zgorevanjem na plin in običajne...

Toplotna črpalka Bosch, forum pogosta vprašanja

Preverili smo, kaj je uporabnik na temo toplotna črpalka Bosch forum zapisal pri ogrevanju s toplotno črpalko Bosch v slabše izolirani hiši, ki mu je občutno znižala stroške. Hiša je starejša,...

Izbiranje toplotne črpalke

Toplotne črpalke so nedvomno eden bolj ekonomičnih sistemov ogrevanja, z njimi lahko ogrejemo še sanitarno vodo, omogočajo tudi prezračevanje ter hlajenje ali ogrevanje zraka. Zaradi številnih prednosti je zanje...

Toplotna črpalka brez zunanje enote

Danes se vse pogosteje srečujemo z motečim hrupom zunanjih enot toplotnih črpalk zrak - voda.  Hrup je moteč za lastnika še večkrat pa za bližnjega soseda. Pri mnogih toplotnih črpalkah s...

GRADNJA IN OBNOVE

Toplotna izolacija zunanjih sten z notranje strani

Čeprav se zunanje stene praviloma izolirajo na zunanji strani, se v določenih primerih izolaciji z notranje strani ne moremo izogniti, če si želimo toplih sten in prihranka pri ogrevanju. Na kaj moramo paziti, da ne naredimo več škode, kot koristi? Pri izoliranju zunanjih sten z notranje strani si želimo, da bi...

Marles hiše omogočajo bivanje prihodnosti že danes

Marles hiše Maribor, ki je v svoji panogi prepoznavno kot vodilno podjetje na področju razvoja tehnoloških rešitev trajnostne in energetsko varčne gradnje sodobnih stanovanjskih hiš in investicijskih objektov, je...

JUB barva leta 2021 nas tesno povezuje z naravo

Družba JUB tudi v letošnjem letu javnosti predstavlja najnovejše modne barvne trende za oblikovanje notranjih ambientov, ki odražajo našo tesno povezanost z naravo, s toplino in mehkobo odtenkov pa nam v naših...

Suhi estrih - obnova tlaka in poda

Pri prenovi starejših hiš je čas, ki ga porabimo za obnovo tal, ključen. Ker je čas denar, uporaba suhih estrihov narašča. Suhi estrihi so primerni za vse vrste obnove tal, v kleti ali nadstropju, zagotavljajo...

ELEKTRIČNA ENERGIJA

Ponudniki sončnih elektrarn 2021 - kako do pravega dobavitelja?

Vemo, da kakovost solarnih modulov neposredno vpliva na donosnost sončne elektrarne. Kakovostnejši moduli se, od manj kakovostnih, razlikujejo po količini pretvorjenega obsevanja v elektriko. Njihov upad moči v celotni življenjski dobi sončne elektrarne ni za vse znamke modulov isti. Vemo pa tudi, da je kakovost...

Sončna elektrarna na ključ, cena, prihranki, garancija

Kupci sončne elektrarne na ključ iščejo  visoko kakovostno in cenovno ugodno rešitev. Temeljna usmeritev Energije plus je razvoj najsodobnejših tehnoloških rešitev za...

Sončna elektrarna – pogosta vprašanja na forumih 2021

Sončna elektrarna vas ne bo pustila hladne zaradi mnogih pozitivnih učinkov, predvsem pa drastičnega znižanja stroška za elektriko, postali boste energetsko samooskrbni, vaš ekološki odtis pa se bo trajno...

 Lastna sončna elektrarna v 30 letih prihrani avto

Ker so sončne elektrarne ugodno podprte s subvencijami s strani države, jih velja izkoristiti. Donosnost za sončne elektrarne se iz leta v leto povečuje, vlog na Eko - skladu pa sprejmejo čedalje več. Nadvse...

Aktualne novice

Seminar o akustičnem udobju in zvočni izolaciji

Slovensko združenje za trajnostno gradnjo GBC Slovenija bo v okviru letošnjega krovnega projekta Kakovost bivalnih prostorov v mesecu marcu izvedlo že tretji seminar, ki bo tokrat povezan z zvočno izolacijo notranjih prostorov in akustičnim udobjem, ki vpliva na dobro počutje, zdravje in delovno storilnost...

Cena elektrike v 2021 na lanski ravni

Cena elektrike se je v času korone za slovenska gospodinjstva in male poslovne odjemalce znižala za dobro tretjino. Na podlagi vladnega odloga namreč med 1. marcem in 31. majem ni bilo treba plačevati prispevka za...

Kakovost bivanja v večstanovanjskih zgradbah

Slovensko združenje za trajnostno gradnjo GBC Slovenija je sredi minulega  decembra v sodelovanju z Zbornico za poslovanje z nepremičninami (ZPN) organiziralo še zadnje  strokovno srečanje, tokrat na temo...

Cene energentov v letu 2020

Zaradi pandemije so cene energentov v prvem četrtletju letošnjega leta na splošno padle. Razlog je seveda kriza, ki jo je povzročila pandemija koronavirusa, saj se je življenje v prvih štirih...

Prezračevanje, klimatizacija

Clivet klimatske naprave z naprednimi rešitvami

Clivet ponuja celoten spekter rešitev naprav z natančnim nadzorom uparjanja z elektronskim ekspanzijskim ventilom, opremljenimi z inverter tehnologijo in ekološkim hladilnim plinom R32, ki dosegajo učinkovitost razrede A +++  tako pri ogrevanju kot pri hlajenju.

Nakup klime - kdaj in kakšno naj kupim?

Pred nakupom klimatske naprave se pogosto sprašujemo ali napravo pravzaprav potrebujemo in kdaj naj opravimo nakup klime. V preteklosti smo klimatske naprave kupovali le pred in med glavno hladilno...

»Leto 2020 za nas sploh ni bilo slabo leto«

Podjetje Lunos, ki razvija decentralne prezračevalne sisteme, je bilo ustanovljeno pred desetimi leti in zadnjih letih se lahko pohvali z veliko rastjo. Tudi lansko leto, ki je bilo zaradi pandemije za marsikatero...

Samsung predstavil napredne sisteme za hlajenje in ogrevanje

Družba Samsung je na dogodku Climate Solution Day 2021 v januarju predstavila najnovejše toplotne črpalke, klima naprave in šesto generacijo DVM enot. Že četrto leto zapored...

Varčevanje vode

Pitna voda je za preživetje pomembnejša od energije

Za nas samoumevna pitna voda je v svetu vedno bolj redka dobrina, čeprav smo načrtovali ravno obratno. Dostop do čiste vode in urejen sanitarni sistem pomeni zdravje za otroke in družine, možnost šolanja, dela in napredka. Danes ima na planetu eden od treh ljudi urejeno stranišče, več ljudi pa ima mobilni...

Filter za vodo pogoj za čisto pitno vodo

Razvoj industrije, onesnaževanje okolja, kmetijstvo, povečanje gostote naseljenosti prebivalstva in motorizacija, povzročajo vedno večje onesnaženje pitne vode. Problem zdrave pitne vode postaja vsak dan bolj...

Mala čistilna naprava - delovanje, uporaba, cena 2021

Velik del Slovenije je označen kot vodovarstveno območje. Zato je biološko čiščenje odpadnih voda postalo nujno. V zadnjih desetletjih se je z odpadnimi vodami ravnalo zelo nespametno, odpadne vode so se...

Uporaba deževnice je smotrna

Uporaba deževnice je zelo smotrna. Uporabimo jo lahko za zalivanje, pranje, za splakovanje WC kotličkov, z dobro filtracijo pa je lahko tudi pitna, Rezervoar za deževnico sicer izgleda zelo vlei, vendar v resnici ne...

ZELENA MOBILNOST

Avto na plin odlično prestal eko test

Prijaznost do okolja postaja tako pri izdelavi kot pri nakupu vozila vse pomembnejši dejavnik. Varčen avto v prihodnje ne bo samo vozil ceneje, ampak bo tudi povzročal manj vpliva na okolje v obliki podnebno škodljivega CO2 in drugih onesnaževal, ki slabšajo kakovost zraka.

Avto na plin - pospeševanje nizkoogljičnega prometa

Združenje za zemeljski in obnovljiv plin v prometu (NGVA Europe) je objavilo podatke o uporabi biometana v sektorju cestnega prometa v Evropi, ki kažejo, da je obnovljivi plin na voljo potrošnikom po Evropi ter v...

Od 2030 samo še novi avto na elektriko ali hibrid

Stanje doma in okoli nas na področju električnega transporta za široko rabo kaže veliko bolj optimistično sliko, kot si predstavljajo mnogi kritiki. Poglejmo, kaj za električni avto drži, kaj ne drži, v...

Električna vozila - kaj pravi zdrava pamet

Z električnimi avtomobili se dogaja nekaj podobnega, kot z okoljskimi opozorili. Nasprotniki trdnih dejstev in opozoril okoljevarstvenikov so dolgo uporabljali vsa možna orožja, da bi negirali rastočo "nevarnost" -...

Inštalacije

Talno gretje 2021 (cena, primerjava suhi in mokri sistem)

Cena za talno gretje ni najpomembnejši vidik pri adaptacijah starih zgradb, ker investitorji ob tem iščejo predvsem izboljšanje udobja, hitro vgradnjo, ter maksimalne prihranke ogrevanja, saj je potrebna temp. v prostoru po vgradnji talega gretja vsaj 2 stopinji nižja. Večina starejših hiš se ogreva z...

Vlaga v kleti

Če ima novogradnja klet, jo je potrebno vedno zaščititi proti vdoru vode z zunanje strani. Postopek je razmeroma enostaven in ga lahko izvaja srednje spreten graditelj tudi sam. Seveda pa vrag tiči v detajlih, in če...

Regulacija talnega gretja Uponor Smatrix

Ko izbiramo ogrevalni sistem je regulacija talnega ogrevanja tako pri obnovah in novogradnjah ključna, če želimo z novim sistemom ogrevati maksimalno varčno in hkrati doseči...

Cena talno gretje suhomontažni sistem

Cena za talno gretje ni najpomembnejši vidik pri adaptacijah starih zgradb, ker investitorji ob tem iščejo predvsem izboljšanje udobja, hitro vgradnjo ter maksimalne prihranke ogrevanja.

IZKORISTI UGODNO PONUDBO

Kljub temu, da so zime iz leta v leto bolj mile, ogrevalna sezona še vedno traja več kot 200 dni. Izbira ogrevanja doma je dolgoročna naložba, zato je dobro na začetku investirati več in potem prihraniti na dolgi...

Preverite akcijsko ponudbo 2021 za tandem - toplotne črpalke Bosch in prezračevalni sistemi Sabiana in si zagotovite posebne pogoje nakupa. Med sistemi za ogrevanje, hlajenje in prezračevanje spoznajte sistem, ki...

Če imate težave z vlago, želite pravočasno poskrbeti za klimo poleti, ali ste v dilemi kateri ogrevalni sistem je z vidika porabe energije optimalen za vas, vam priporočamo stopiti v stik s podjetjem Tersus....

Kalkulator Oceni prihranek energije je novo priročno večnamensko spletno orodje, ki vam pojasni koliko prihranite s prehodom na novi energent, novi ogrevalni sistem, sončno elektrarno in električni avto.

Prodajo gradbenega materiala v aprilu rešuje spletna trgovina. Vendar, ker so storitve za izvedbo gradbenih del v poseljenih zgradbah od sredine marca zaustavljene, bodo gospodarske posledice...

Večina investitorjev se sprašuje ali je cena sončne elektrarne sprejemljiva za slovenski žep ter koliko prihranimo. Odgovore nam je pojasnil predstavnik podjetja Enertec, Peter Kumer, soustanovitelj blagovne znamke...

zdrava hisa

ponudniki toplotnih

S klikom na posamično podjetje dostopate do tehničnih karakteristik ponudnikov TOPLOTNIH ČRPALK zrak – voda

fotovoltaicne-elektrarne
Posodobljen akcijski načrt OVE za sončne elektrarne predvideva cca. 10% rast letno. Do leta 2020 naj bi dodatno inštalirali 161 MW sončnih elektrarn. S sprejetjem Uredbe o samooskrbi…
ogrevanje
Toplotne črpalke prestrezajo energijo zemlje, zraka ali vode. Ob primerjavi sistemov za toplotne črpalke lahko kljub višjim stroškom investicije…
pasivna-hisa
Za ogrevanje, hlajenje, pripravo tople vode, klimatizacijo in razsvetljavo v pasivni ali skoraj nič - energijski hiši potrebujejo tako malo energije…
Gradnja in obnove
DOBRA PRAKSA GRADNJA in OBNOVE
Do leta 2020 naj bi po evropskih smernicah, ki jim sledi tudi Slovenija, razvoj gradnje energijsko učinkovitih stavb dosegel nivo skoraj nič – energijske hiše.