V Financah so opozorili na resnost težav pri uvedbi novega sistema obračunavanja omrežnine, ki je začel veljati 1. oktobra. Kljub temu, da Agencija za energijo zagotavlja, da je vse pripravljeno, avtorji članka predstavljajo nasprotna dejstva glede nepravilnostih pri meritvah porabe električne energije.
Novi omrežninski akt je naletel na številne kritike zaradi vprašljivih meritev, pomanjkanja jasnosti in občega nezaupanja. Trgovci z elektriko se bojijo, da bodo morali nositi breme nezadovoljstva potrošnikov.
Anomalije pri točnosti podatkov
Strošek za omrežnino bo po novem pomembnejši del končnega zneska na položnici, predvsem bo potrebno paziti, da se ne prekorači dogovorjena obračunska moč, saj bo v tem primeru odjemalec kaznovan. Navajajo se tudi primeri, ko so meritve porabe električne energije pokazale anomalije pri točnosti podatkov.
V članku je kritika namenjena Agenciji za energijo in njeni direktorici Duško Godino, ki sta odgovorni za uvedbo novega sistema obračunavanja omrežnine. Tudi največji trgovec z elektriko, GEN-I, izraža zaskrbljenost glede točnosti podatkov, ki jih prejema od elektrodistribucijskih družb.
Opozarjajo, da bodo reklamacije potrošnikov morali obravnavali trgovci z elektriko, čeprav nimajo vpliva na podatke o porabi. Neskladje med pooblastili trgovcev z elektriko in odgovornostjo za obravnavo pritožb je zaskrbljujoče.
Bo potrebna ponovna preložitev novega sistema obračunavanja omrežnine?
Vse glasnejši so pozivi, naj se uvedba novega sistema obračunavanja omrežnin odloži, dokler ne bodo odpravljene vse nepravilnosti in zagotovljena popolna točnost meritev. Opozarjajo, da bi lahko sedanje stanje privedlo do kršitve pravic potrošnikov in marsikomu ogrozilo socialno varnost.
Kako so si avtorji novega omrežninskega akta zamislili obračunavnje?
V praksi nov, za povprečnega uporabnika pa izjemno zapleten sistem obračuna omrežnine, temelji na petih časovnih blokih, ki so ovrednoteni po različnih tarifah. Štirje časovni bloki se bodo izmenjevali v dveh sezonah, v višji sezoni (bloki 1, 2, 3, 4) in nižji sezoni ( (bloki 2, 3, 4, 5). V višji, zimski sezoni, ki traja od novembra od konca februarja, bo strošek omrežnine več kot štirikrat višji kot v preostalih mesecih.
Vsi odjemalci električne energije so v zadnjem letu na položnicah prejeli t. i. “dogovorjeno obračunsko moč”. Operater je vsakemu odjemalcu, glede na aktivnost porabe elektike v zadnjem letu, določil višino obračunske moči za vsak časovni blok.
Kako bo obračunavanje izgledalo v praksi?
V 15-minutnih intervalih po časovnih blokih, bo racionalno naenkrat porabljati samo toliko kW električne energije, kolikor nam jo je določil dobavitelj. Če bomo to mejo enkrat v mesecu dni prekoračili, čeprav le za 15 minut, bomo plačevali penale.
Če bomo hkrati izvajali več aktivnosti, kot so pranje perila, sušenje oblačil, kuhanje, pranje posode, delo za računalnikom, uporabljali še druge električne naprave (npr. hladilnik, sušilnik za lase, toplotna črpalka), je velika verjetnost, da bo dogovorjena obračunnska moč presežena. Vendar, kako nadzorovati porabo?
Ena od ključnih pomanjkljivosti novega sistema obračunavanja omrežnine je odsotnost možnosti spremljanja porabe energije v realnem času. Morda bi bila rešitev takojšnje opozarjanje uporabnikov v primeru preseganju dogovorjene obračunske moči.
Vpogled o porabi električne energije je uporabnikom sicer na voljo na portalu Moj elektro, vendar z majhno anomalijo, podatki o porabi so vidni šele naslednji dan. To je podobno, kot če bi morali z avtomobilom, brez števca hitrosti, upoštevati cestne omejitve.
Tudi novejši digitalni števci merjenja porabe elektrike naj ne bi bili zanesljivi
Kot navajajo Finance, so raziskave pokazale, da tudi pri meritvah porabe električne energije prihaja velikokrat do napačnih rezultatov. Zaradi teh in podobnih težav se predlaga, da bi bilo treba uvedbo novega omrežninskega sistema odložiti, dokler ne bodo podatki dovolj zanesljivi.
Večina distributerjev električne energije se glede pomanjkljivosti, povezanih z izdajanjem računov za elektriko, v javnosti ni želela izpostavljati. Izjema je največji trgovec z električno energijo, GEN – I, kjer so zaskrbljeni glede potrebnih odčitav podatkov, ki bi zagotavljala točnost le-teh na računih za električno energijo.
Skrbijo jih posredovani podatki prek pametnih števcev, s katerimi razpolagajo elektrodistribucijske družbe. Morebitne reklamacije elektro- odjemalcev bodo morali obravnavati trgovci z elektriko. Avtorji članka so preverili pri GEN – I, kaj bodo naredili, če se njihov kupec pritoži zaradi odmerjene omrežnine. »Nič ne moremo narediti, ker to niso naši podatki,« so jim pojasnili.
Vir: Finance